To do or not to do?

Uune

Glad i forumet
Marsmellows-15
Høsthjerter 2017
Hva tror dere om
- Bløtkokt egg? (Salmonellafare?)
- Lakris? (Har hør noe om det før)
- Norsk biff, må man gjennomsteke den?
- Reker?

Hva tror dere om
- Bløtkokt egg? (Salmonellafare?) Ingen fare i Norge:)
- Lakris? (Har hør noe om det før) Googla nå, store mengder er visstnok knyttet til lære- og atferdsvansker...
- Norsk biff, må man gjennomsteke den? Jepp!
- Reker?
Går helt fint:)

Jeg har selv spist alt det der.. Men blir jo usikker når noen sier at man ikke må spise det

Hva tror dere om
- Bløtkokt egg? (Salmonellafare?)
- Lakris? (Har hør noe om det før)
- Norsk biff, må man gjennomsteke den?
- Reker?
Jeg tenker det går fint med alt det der jeg... Men kanskje gjennomsteke biffen og spise lakris med måte;)

Jeg tenker det går fint med alt det der jeg... Men kanskje gjennomsteke biffen og spise lakris med måte;)

Wææææ, jeg elsker lakris!! Og har enda mer lyst på det nå :O får vell bare gå forbi på butikken... :S

Problemet mitt er at jeg har fått dilla på lakris!! Nærmere bestemt Dent Oi Hot! Men får vondt i magen og sure oppstøt av den... Klarer bare ikke lavære!

Her t lands e eg ikkje redd for produktene på den listo. Einaste e vel at biffen ikkje bør v blodig...

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Som sagt hadde jeg aldri hørt om dette med lakris før. Men det står ganske mye om det:

http://www.nrk.no/livsstil/advarer-gravide-mot-lakris-1.6806116 Følger for barnet.

I tillegg:
"Forsiktig med lakris
Høyt inntak av lakris kan føre til økt blodtrykk og opphopning av vann i kroppen. Dette er samtidig to viktige symptomer på svangerskapsforgiftning.
- Hvis jeg var gravid så ville jeg ikke hivd innpå sukkertøy som inneholder lakris, sier professor Jan Alexander ved Folkehelseinstituttet.
Det er dokumentert at lakris i større mengder fører til økt risiko for ødem og høyt blodtrykk.
- Det har også vært spekulert på om inntak av lakris kan føre til økt risiko for svangerskapsforgiftning, sier Alexander.
Han understreker at det foreløpig ikke finnes bevis for dette.
- Men uansett er både høyt blodtrykk og ødem lite gunstig for gravide.
Professoren mener spesielt de som har fått «dilla» på lakris, og de som vet det er i risikogruppen for svangerskapsforgiftning bør være forsiktige.
- Jeg ville ikke spist en og to poser lakris om dagen. Men jeg vil ikke tro at noen biter nå og da har noen betydning, sier Alexander.
- Samtidig er det veldig individuelt hvor mye som skal til. Jeg har sett folk få ødem etter en pose lakris, sier Alexander."

Back
Topp