To dåpskjoler i familien..

snusken

Forumet er livet
Blir nesten bare om dåp her nå men det er jo ganske naturlig [;)]
Jeg har en mor som har sydd dåpskjolen som jeg ble døpt i og som Natalie er døpt i.
Og så har jeg en svigermor som har en dåpskjole som er i slekten deres som er sydd av et gammelt brudestoff eller noe..
Og nå har jeg problemer med å velge hvilken jeg nå skal bruke på sønnen min...
Har ikke lyst til å skuffe noen av dem...

Er det noen andre som har to dåpskjoler i familien? Hva gjør dere???
Jeg kan jo bruke den andre nå men synes det er fint om begge barna mine er døpt i den samme..

Jeg ville gått for den som ble sydd til deg,som og dattra deres har brukt- litt spesielt å kunne føre den videre.
Blir jo ikke det samme om lillegutt skal ha en annen kjole...
Tenk så moro å kunne la barna deres bruke den samme kjolen på sine barn igjen![;)]

Har luret meg inn her en liten tur... (født i desember)
Jeg hadde noe av det samme dilemmaet!
Mormora mi lagde en kjole som alle oldebarna hennes har brukt, og svigertiger ville gjerne lage ny kjole til Lucas. Vi brukte stein-saks-papir for å avgjøre hvilken vi skulle bruke. Jeg vant, men da ville Bamsefar at neste unge skulle få ny kjole, men det ville ikke jeg igjen. Vi endte opp med at svigertiger lager kjole slik at ungene våre får brukt samme kjole.
Har litt dårlig samvittighet siden jeg er den første som bryter ut av den tradisjonen.
Men det er jo viktig å huske at pappaen sin side også har tradisjoner de vil holde på. Man må bare gi og ta!

Ja det er det jeg har mest lyst til og føler at det er litt naturlig siden min egen mor har sydd den.. Den andre er det en gammel dame som har laget.
Broren til min samboer hadde også to dåpskjoler og da brukte de mor sin på jenta og faren sin på gutten.
Jeg skal jo kalle opp sønnen min etter pappa og derfor har jeg også lyst til å ha den som han bar meg til dåpen i.
Men samboer tror at moren hans som skal være gudmor denne gang har lyst at vi skal bruke den andre kjolen. Og det forstår jeg jo...
Teit i grunnen at en skal ha så mye tanker rundt en dåpskjole men det har jeg.... [&:]
Kanskje jeg burde gjort som Fiorelina og valgt vekk dåpskjolen...
Men føler det også blir dumt siden Natalie er døpt i dåpskjole. 

Ja det er akkurat det med å gi å ta jeg føler på nå... Det er jammen ikke enkelt [8D]
Du får trøste deg med at en eller annen gang måtte det jo bli noen som bryter tradisjonen og det ble tilfeldigvis deg. Syns ikke du skal ha dårlig samvittighet for det!

ORIGINAL: snusken
Kanskje jeg burde gjort som Fiorelina og valgt vekk dåpskjolen...
Men føler det også blir dumt siden Natalie er døpt i dåpskjole. 

grunnen for at vi valgte vekk kjolen var jo fordi førstemann her er en GUTT - hadde kansje vert anderledes om han var jente - for da kunne vi brukt den kjolen som JEG (og mine 4 søsken) ble døpt i.. men mannen min synes kjole på en gutt er en rar tradisjon - er litt enig med han, så det har vi valgt bort..

[:(][:(]Men ufattelig hvor vanskelig det skal være å finne et festantrekk til en liten sjarmør!!![:(][:(]

Ja det er jo i grunnen litt rart med kjole på en gutt [;)] Så jeg forstår hvorfor mannen din ikke vil ha det. Lurer litt på hvordan tradisjonen med dåpskjole startet jeg...? [8|]
Håper virkelig du finner et fint festantrekk til gutten din!
Jeg skal til Haugesund i morgen å shoppe litt på Oasen.. Hvis jeg ser noe fint skal jeg gi beskjed [;)]
For du er der av og til?? I Haugesund mener jeg [:)]

Ja, vi planlegger vel en tur før påske[8|]

Har dere bestemt dere for matrosdress? Eller er dere i tvil ennå mellom bunad og matrosdress? Kanskje det finnes små vanlige dresser?
Jeg synes de har flere søte strikkevester i butikkene men det blir kanskje litt kjedlig?
Vi har også lyst til å kjøpe et nytt antrekk til lillegutt som han kan ha på seg på festen etter kirka og fotografering. Til Natalie kjøpte jeg en lilla kjole som hun hadde etterpå. Og jeg pyntet bordet med lilla blomster,lys og servietter.
Denne gangen har jeg bestilt en lyseblå kjole i Ellos til Natalie og har lyst å kle Eivind opp i noen lyseblå finklær (hvis jeg finner det da) [:)]

ORIGINAL: snusken

Er det noen andre som har to dåpskjoler i familien? Hva gjør dere???

Bruker begge[:D] En av fordelene med å tvillingjenter[:D]

He he Det var enkelt å løse det problemet for dere ja [:D]
Det må være kjempegøy å ha tvillinger men sikkert litt travelt også? [:)]
Jentene dine er jammen blitt store fra de første bildene vi fikk se her inne, kjempeskjønne begge to [:D]

Vi skal ikke døpe sønnen vi da, men hvis vi skulle gjort det hadde vi hatt samme problemet...
Kjolen i min familie har alle som er født etter 1940 blitt døpt i (alle navn og årstall brodert inn foran, kjempe fin!!), mens i sambo`s familie ble den sydd for seks år siden av hans mormor,når hennes første oldebarn ble døpt...
Så hvis vi hadde valgt "min" kjole hadde vi videreført en gammel tradisjon og hvis vi hade valgt "hans" kjole hadde vi vært med på å skape en ny tradisjon... Begge deler er jo koselig...
Jeg ville gjerne sett barna mine i "min" kjole, men det blir jo nesten som å gifte seg for å få en fin kjole synes jeg...[:D]
For oss blir det feil å døpe når ingen av oss er troende.

ORIGINAL: tyren78
For oss blir det feil å døpe når ingen av oss er troende.

På vegne av alle kristne tror jeg at jeg kan si:
Takk for at du har sånn respekt for kirka[:)]!
Flott at du tar egne valg og ikke bare følger tradisjoner blindt[;)]

Vi skal bruke dåpskjolen som er fra min side av familien. Vet faktisk ikke om sambo sin familie har en, og hvis de har det så har det aldri vært noe spørsmål om vi vil ha den på.

Back
Topp