To barn på samme rom

Prox

Gift med forumet
Hvordan Gjør dere det?
Venter dere til største legger seg uten styr?

20mnd mellom våre og vi ønsker å gi guttene våre det største rommet så fort som mulig. Minste på 4mnd kunne blitt lagt inn til største allerede nå, men han største på straks to år styrer sånn hver kveld..
Hadde dere latt de delt rom da eller venta til største slutter å tulle hver kveld?

Tror jeg ville ventet. Synd og ødelegge rutiner som funker (om dere har det da). Lillegutt kan vel ligge hos dere litt til :)
Eller, det går jo an å prøve ett par kvelder. Går det ikke så går det ikke :)

Legger minste på 2 først. Hun som tuller mest. Han legger jeg 15-30 min etter. Spørs hvor fort hun sovner.
Ganske slitsomt. Men har kun 2 soverom :-(

Legger minste på 2 først. Hun som tuller mest. Han legger jeg 15-30 min etter. Spørs hvor fort hun sovner.
Ganske slitsomt. Men har kun 2 soverom :-(
Ja noe sånt tenkte vi og, men han største tuller i minst en time (minst ja, blir det stille så tidlig er vi heldige) så det blir veldig lenge å vente for han minste :p da får han bare henge her mer oss noen måneder til så håper jeg storebror kan legge seg som 'normale' barn snart XD

Våre deler rom, det er 2,5 år mellom dem.

Men de begynte ikke å dele før hun flyttet ut fra vårt rom, og da var hun halvannet. (Han flyttet til gjengjeld ut et par uker før hun ble født.) Vi ha samsovet med dem inntil de flyttet ut.

De legger seg samtidig, og lengden av tulling varierer en god del. Tidvis ganske mye, og jeg ser frem til å få ham på eget rom i løpet av høsten.

Jeg ville også ventet litt hvis minste bare var 4 mnd... kan man evetuellt legge babyen i dobbeltsengen og bære over når han/hun sover? så risikerer man ikke å vekke storebror....

Her har de vært litt større når de har begynt å dele rom. Nå deler guttene (6 og 8 år) et rom, og jentene (3 og 4 år) deler et annet rom. Guttene legger seg samtidig, men jentene må vi legge hver for seg. Minste tuller en del, men sovner etterhvert så lenge hun er alene der. Så fort hun har sovnet legger vi ned storesøster. Hun tuller også ganske mye og i starten vekket hun lillesøster omtrent hver kveld. Nå har lillesøster blitt så vant til lyd at hun sover seg gjennom det meste :-)

Hos oss kan de legges hver for seg i det at storebror fatter "vær stille så du ikke vekker lillesøster", og sovner raskt da. Det er bare det at det er han som er trøttest av dem, så vi legger dem sammen.

Vi har delt frem til nå (flyttet kun fordi storebror ville ha sitt eget rom, ikke fordi det ikke lenger funket).

Vi ventet til minsta var ca 6 mnd før vi flyttet henne inn til storebror. Hadde nok gjort det før om ikke det var for at eldste brukte sprinkelsenga så lenge (to år mellom dem). Til å begynne med la vi eldste først slik at han sovnet før hun la seg. Etter en stund byttet vi rundt og la henne først. Han har mer eller mindre tullet hele tiden. Ikke slik at han har hylt eller skreket (stort sett), men han trengte voksne tilstede hele tiden, og lyset på, mens hun sover best uten lys. Heldigvis er minsta en engel å få lagt. Hun kan vi legge ned og så sovner hun rett etter. Og når hun først sover skal det litt til før hun våkner. Til og med etter at hun også fikk stor seng har hun sittet i senga til hun får lov å gå ut av den... Så altså har vi ikke hatt noe problem med å dele rom :)

Men i deres tilfelle hadde jeg kanskje ventet litt til, og fokusert veldig på å få inn bedre leggerutiner på eldste om mulig.

Har 18 måneder mellom mine og de delte rom tidligere. Minste flyttet inn til eldste da hun var 5 måneder, men begge to sovnet på 2 min da :) var aldrig noe problem. Om den ene våknet om natten å grein, så våknet ikke den andre :)

Har samme plan her. 20 måneder mellom disse guttene, og planen er å ha yngste inne på vårt rom lengst mulig. Men faren våkner veldig lett av hver minste lyd, og det blir så trangt med sprinkelseng inne hos oss, så når han blir for stor for kurven så tenkte vi flytting. Ser for meg 6/7måneders alder. Utifra det jeg leser her så tror jeg vi bare må ta ting som det kommer :p

Back
Topp