Da min bikket 2 år var tiden inne for å ignorere mer av uønsket adferd enn før. En på 16 mnd mangler kanskje alternative handlinger, en på 2 derimot vet faktisk i mange tilfeller hva du forventer men sjekker ut hva som skjer om hun gjør det motsatte eller bare ikke hører etter
Gi mer oppmerksomhet til det du vil ha mer av, og mindre til det du ikke vil ha. Ingenting er så kjedelig som en mamma som ikke responderer på at toringen løper villet rundt og ler hysterisk mens han nekter å bli med på badet for å få på tøy.
Utfordringen er jo at det er noen situasjoner hvor hun trenger hjelp og veiledning. Men man ser fort om det funker å ignorere barnet eller om hun trenger noe annet. Noen ganger trenger de å få bestemme litt over seg selv eller de trenger å vite hvordan de heller kan oppføre seg.
dette er typiske situasjoner som oppsto rundt 2 år her.
Vi er på badet, barnet vet at klærne skal på da dette er rutine hver dag. Likevel nekter barnet å kle på seg, ler først og tøyser men om jeg kler på med makt blir det fort sinne og hysterisk gråteanfall.
Mulige løsninger:
- Legg frem 2 aktuelle alternativer til et klesplagg og be barnet velge hva hun skal ha på i dag.
- Gå ut av badet og si at du venter utenfor, be barnet rope når hun er klar til å ta på tøyet. Om barnet kommer ut og bare tøyser gir du det lite reaksjoner.
- Si til barnet: jeg skal vise deg hvordan du kan kle på deg, og hold barnets hender mens du kler på slik at barnet selv er med i bevegelsene. Etterhvert vil de få til å kle på seg mer og mer selvstendig og kn feks dra på siste bit av buksene selv etter at bena er på plass.
Eller maten er klar, barnet er sultent men har bestemt seg for at det ikke vil spise. «Jeg setter meg ved bordet nå og spiser, kom når du er klar»
De fleste 2åringer liker selskap og leker ikke såå mye alene, å være alene i stua er ikke nødvendigvis så attraktivt så etter en stund uten reaksjoner vil de fleste komme og sette seg likevel. Og hvis ikke kan man jo nyte et rolig måltid alene
Eller noe annet som skjer stadig her. Barnet vet at man ikke skal slå, klype eller lugge, likevel gjør barnet det helt plutselig mens dere sitter og leker sammen. Da pleier jeg å reise meg å si «jeg vil ikke leke med deg når du slår. Da får jeg vondt.» også går jeg et godt stykke vekk. Når barnet kommer bort sier jeg noe sånn som : hei. Vil du si unnskyld for at du slo meg? Og som regel vil barnet det, eller jeg hjelper han å få sagt unnskyld. Så kan vi leke sammen igjen.
Det her synes jeg funker bra når slåingen er helt uprovosert. Om barnet slår fordi det er sint finnes der jo en annen årsak enn bare utforsking, så da blir det litt annerledes. Men også da prøver jeg å være rolig og trekke meg vekk så barnet kan bli litt rolig, heller enn p kjefte for at hn slår. De fleste opprørte/sinte små barn trenger hjelp til å roe seg, så jeg venter litt også spør jeg om han trenger trøst eller en kos. Som regel er svarer ja selv om han ikke selv ber om å få trøst.
Kom gjerne med noen konkrete eksempler på situasjoner om noe av dette ikke passer
Har blitt mye mer nei og ikke gjør sånn enn jeg skulle ønske her i ferien også, selv om jeg har mange forslag til andre løsninger
. Utrolig fort gjort når tålmodigheten er brukt opp og man er sliten