Tjukka...og andre studenter!

Magda Green

Elsker forumet
Har hentet meg inspirasjon på BV tidligere denne høsten, men nå må jeg bare spørre Tjukka og dere som har "kustus" på dere selv!

Hvordan klarer dere å være så beinharde å komme igang med lesinga på dagene? Hvilke argumenter har dere for dere selv for å motstå fristelser til andre ting (f.eks BV, skal "bare" ditt og datt først).

Har så mange motiverte tanker dagen før hver dag om at IMORGEN, men jeg er utrooolig treig, så går den dagen, og sånn holder jeg på[8D][8D] Har visst blitt sløv på mine gamle dager...[;)]

Noen ord for å få fram JERNVILJE og MOTVIASJON og alt som gjør at eksamen går som en drøm 10.desember???[:D][:D]

Hihih nei si det... Min motivasjon er egentlig bare å bli kvitt den skolen fortest mulig for å kunne søke jobb[8D]. Mannen har ikke utdanning så en ren fornuft som ønsker å opprettholde den standarden vi lever til i dag gjør at jeg har ikke valg[;)].

Skal jeg komme meg ut på arbeidsmarkedet må jeg bestå - skal jeg bestå må jeg ha kontroll - skal jeg ha kontroll må jeg lese[8D].
Sørg for at huset er i ok stand når du begynner uken din. Ikke slå på tv noen gang på morningen. Tren med engang du våkner/har anledning til, hvis du trener.
Sett deg ned med god frokost, nok veske og en kopp kaffi/te foran pulten din og kom i gang[:)].

Jeg sliter med å fokusere på lesingen hvis huset ser ikke ut. Jeg planlegger også dagen min slik at enten tar jeg alt av utretting, tlf og lignende med engang snuppa er levert - eller jeg gjør det like før hun blir hentet. Slik får jeg mest mulig uforstyrret tid til å lese[:)]

Akkurat nå tuller printeren med meg så mens den feilsøker segselv kan jeg ta en tur innom BV [;)]. Nå er printeren i orden og da drar jeg tilbake til skolebøker[:D]. Lykke til snuppa - det er bare å stålsette seg. Å ikke gi "slemme" magda ett valg - fordi "gode" magda er bestemt på at i dag er det skole[:)]

Tenker på det hele som en overgang frem til jeg endelig er ferdig og skal i jobb.
Vil ikke risikere å måtte ta ting på nytt igjen og dermed utvide studietiden,
og da er det bedre å gjøre en skikkelig innsats mens det står på, for å sikre gode (nok) resultat [;)] [:)]

tja... varierer veldig, men er jo seff flinkest til å sette meg ned med oppgaver. Lese syns jeg er litt kjedelig ja, og har så sykt mange oppgaver nå så blir å lese til de...

men elsker å kommei gang fra mårran av, alt mye lettere da altså. Si at fra klokka 08.00 skal jeg sitte med skole fram til 11.30...

også er d viktig å enten ikke sitte hjemme der d er rot, eller å ha dryddig... blir gal når en skal sitte å jobbe og det ikke ser ut...lite fokus da!

Takk takk takk [:)]

Nå har jeg sittet og lest en time-halvannen da iallefall[;)] phu. Kom gjennom en artikkel, og blir minnet på at det egentlig er ganske interessant å studere når man bare har roen over seg til det!![:)]

Det med ryddig hus er ABSOLUTT et poeng!! Tenker stadig på kveldene at "nå skal jeg ta et skippertak på huset og la skole være skole" - slik at rotet ikke skal "forstyrre" meg senere. Men etter kl 19 er den berømte lufta ute av meg da!! [8D]

Dette er et lesefag, så det er mye å komme igjennom (og tidvis veldig tung litteratur i mine øyne) Etter jul skal jeg skrive masteroppgave, og akkurat virker det "rosenrødt" i fohold. En helt annen måte å jobbe på. [:)]

Men, ja! Ryddig hus som hovedfokus hver kveld før kan jeg prøve en periode. Iallefall i den etasjen jeg oppholder meg[:)]

Også er det jo det med denne bebisen som sover ulikt hver dag også, så jeg har egentlig ingen tid å miste når han sover...

Jeg pleier å late som at det er en arbeidsdag jeg, bare mye bedre =) For tenk at du faktisk kan sitte i en heeerlig sofa å bare lese deg klok, mens du tar litt notater.
Jeg lager meg hvertfall en plan over hvordan timene mine framover skal se ut, og målene mine for dagen. Det kan f.eks være. Lese 45 min mens jeg markerer meg ting jeg vil vite mer om, eller som jeg ikke skjønner, pause 10 min, gjør det samme som før pausen i 45 min, til jeg er ferdig med å lese pensumet for målet for dagen. Etter en pause på kanskje 15-20 min da, begynner jeg å gå over det jeg har lest, det jeg lurer på finner jeg svar på, og så prøver jeg å skrive litt rundt det jeg nettopp har lest.

I pausene kan du jo gjøre noe du syns er litt gøy! Ikke henge opp klær, vaske, lage mat eller noe sånn, for det skal du gjøre ETTER studietiden din.

ORIGINAL: Reinbue

Jeg pleier å late som at det er en arbeidsdag jeg, bare mye bedre =) For tenk at du faktisk kan sitte i en heeerlig sofa å bare lese deg klok, mens du tar litt notater.
Jeg lager meg hvertfall en plan over hvordan timene mine framover skal se ut, og målene mine for dagen. Det kan f.eks være. Lese 45 min mens jeg markerer meg ting jeg vil vite mer om, eller som jeg ikke skjønner, pause 10 min, gjør det samme som før pausen i 45 min, til jeg er ferdig med å lese pensumet for målet for dagen. Etter en pause på kanskje 15-20 min da, begynner jeg å gå over det jeg har lest, det jeg lurer på finner jeg svar på, og så prøver jeg å skrive litt rundt det jeg nettopp har lest.

I pausene kan du jo gjøre noe du syns er litt gøy! Ikke henge opp klær, vaske, lage mat eller noe sånn, for det skal du gjøre ETTER studietiden din.
Da har jo selvfølgelig ikke jeg tenkt på at du har en liten bebis da

Når jeg gikk skole (desentralisert sykepleiestudie) jobbet jeg 75 % og hadde baby.... Når Ine var baby og jeg var hjemme med henne, leste jeg HVER gang hun sov! Det var det eneste som gikk! [;)]

Når hun ble så stor at hun var i barnehagen, så leste jeg på dagtid når jeg hadde A-vakt, og leste alltid når jeg hadde fri.

Da gjorde jeg det slik:

Opp - med ungen i bhg - hjem og tar rede på kjøkkenet etter frokost o.l.... Fra 9-13 skolearbeid...... Fra 13-14.30 sløving og litt rydding....... 14.30 middag og henting i barnehage....

Så brukte jeg kvelden til å rydde litt[;)]

Det er bare å være beinhard som tjukka sier, for leser du ikke, så lærer du ikke, og da skal det mye til for å bestå.........

Hilsen hun som mer enn en gang måtte ta skikkelig skippertak rett før eksamen.......[8D]

Ja, skippertaksmetoden er utprøvd mer enn en gang, men det går ikke nå. Kan ikke "mure meg inne" i ei uke når jeg har to søte små og uskyldige [:)][:)]

Når barnet er i barnehagen/barnevakt, og man har en hel dag, er det nok lurt å unne seg å gjøre det en har lyst til/sløving, slik dere sier. Det blir jo en gullerot!

Det er hardt å være hard gitt... [:)] Men jeg kommer til å bli såå fornøyd om det går bra! Eller at det går ok iallefall.

[:)]

Tvi tvi. Kryss fingre for meg jenter, og om dere har litt motivasjon og jernvilje til overs, tar jeg gladelig imot [;)][;)][:D]

Back
Topp