Tjener mer enn 25%

Bkno4497950

Flørter med forumet
Hei har noen hatt oplevelse med å tjene mer enn 25% de 3 siste mnd? Jeg har fått lønnsøkning på 13% og i tillegg akkordlønn på nye kontrakten. Vet dere hvordan NAV regner dette ut?

Hei har noen hatt oplevelse med å tjene mer enn 25% de 3 siste mnd? Jeg har fått lønnsøkning på 13% og i tillegg akkordlønn på nye kontrakten. Vet dere hvordan NAV regner dette ut?
Hm jeg skjønner nok ikke problemstillingen. Kan du utdype litt? Hva slags ansettelsesforhold er det snakk om? Er det foreldrepenger du tenker på, eller annen pengestøtte? Kanskje flere i forumet kan hjelpe til, hvis man får litt mer info :happy11
Har du forsøkt å ringe NAV?

Hm jeg skjønner nok ikke problemstillingen. Kan du utdype litt? Hva slags ansettelsesforhold er det snakk om? Er det foreldrepenger du tenker på, eller annen pengestøtte? Kanskje flere i forumet kan hjelpe til, hvis man får litt mer info :happy11
Har du forsøkt å ringe NAV?
Fast ansatt, men fikk lønnsøkning også står det i kontrakten at det jeg jobber mer enn de 52% stillingen min får jeg som akkord lønn. Jeg kommer til å tjene mer enn 25% fra årslønnen med disse endringene. Og har lest at NAV må ta en skjønnet beslutning. Har noen opplevd dette før og kan dele erfaring?

*sniker* men så lenge det er en varig lønnsøkning så vil det som regel gå helt fint :) Jeg tjente 40% mer enn jeg hadde gjort siste 12mnd, både fordi jeg byttet jobb med en stor lønnsøkning og fordi jeg hadde gått 3 måneder uten inntekt (konkurs som skal dekkes av lønnsgarantifondet, men det har over ett års behandlingstid. Altså har jeg ikke de 3 lønningene registrert enda). Ble godkjent!

Slik jeg har forstått, søker du om foreldrepenger til NAV. Arbeidsgiver får krav om å sende inn inntektsmelding tidligst fire uker før fravær.

Så skriver NAV om oppgaver til arbeidsgiver:
«Inntektsmeldingen foreslår en beregnet månedslønn ut fra registrerte inntekter i A-ordningen. Det er du som arbeidsgiver som må vurdere om dette er riktig inntekt, eller om du bør korrigere den.»

og videre:
«Du må vanligvis endre den foreslåtte inntekten hvis:
  • den ansatte har hatt lovlig fravær uten lønn som har gitt trekk i lønnsutbetaling
  • den ansatte har endret stillingsprosent
  • den ansatte har hatt varig lønnsendring»
og videre:
«Hvis den ansatte har en endring i inntekten sin, skal du kun endre inntekten hvis den nye inntekten var aktuell ved første fraværsdag.»

Du går i alle fall innunder «varig lønnsendring». Så vet jeg ikke hvor mye lønna di evt pleier å variere mtp at du jobber akkord. Kanskje arbeidsgiver kan ta et gjennomsnitt?

Anbefaler samtale med arbeidsgiver/HR/tillitsvalgt og NAV. Tror det kommer til å ordne seg. Lykke til :cat:

Vet du om NAV eller arbeidsgiver gjør utbetalingene under permisjon? I private firmaer trooor jeg det er vanligst at NAV gjør utbetalingen.

Jeg jobber i staten og der får jeg lønn som vanlig direkte fra arbeidsgiver. Det inkluderer alle tillegg for kveld og den slags, alle lønnsøkninger både før og etter permisjonen har startet.

Arbeidsgiver søker så NAV om refusjon for lønnen de betaler til meg. Dersom jeg har fått noen lønnsøkninger som NAV ikke vil dekke, er det arbeidsgiver som lider dette tapet uten å løfte en mine.

Back
Topp