Titler på besteforeldre

Megitte

Første møte med forumet
Hei! Lurte på om noen av dere har vært oppi det samme. Vi venter nå vårt første barn, og har skilte foreldre (besteforeldre til barnet) på begge sider, altså hos mor og far. Mødrene våre har funnet seg nye menn, mens fedrene til oss begge er fortsatt single.
Nå som lille kommer, er dette med tittel veldig vanskelig. Bestemødrene til barnet ønsker at deres nye menn skal bli kalt bestefar, mens bestefedrene virker til og bli såret av dette. Alle parter kommer til å delta aktivt i barnets oppvekst, og lurer derfor på hvordan andre i samme situasjon har gjort det? Vet at bestemødrene og deres nye menn vill bli såra dersom de ikke blir kaldt bestefar, mens de biologiske bestefedrene vill bli såra dersom de nye mennene også vill bli kalt det. Vi ønsker ikke og såre noen, og synes situasjonen er utrolig vanskelig. Håper noen ønsker og komme med tips og råd! Trenger det sårt!

Hva med om de biologiske blir kalt farfar og morfar, mens stebestefedre blir kalt besse/bestefar *navn* og besse/bestefar *navn*?

Alle kan ha besteforeldre-titler. Men dere må jo finne forskjellige navn. Veldig forvirrende å ha to bestemødre og to bestefedre. Når du da sier til barnet "skal vi dra til bestemor?" hvordan skal barnet vite om det er mormor eller farmor?

Biologiske besteforeldre bør ha førsteretten til å hete det de vil. Så hvis pappaen din vil hete bestefar så får stefaren din finne et annet navn. Men både dine foreldre og svigers må jo bli enige om hvem som kan hete bestemor/bestefar og hvem som kan hete farmor/farfar/mormor/morfar/bessa/besten/far/mor osv.

Nevøen min hadde bare det vanlige to parene med besteforeldre på begge sider. Men begge parene med besteforeldren ble kaldt far og mor. Det ble løst enkelt med mor og far på sommarøya og mor og far på Myre. Aldri noen forvirring rundt det.

Last edited:
Bestefar, farfar, morfar, Beste, Far...
Om det ikke er nok, så finnes det ørten navn du kan finne på og...

Vi har lignende problem, men heldigvis bor ett av settene i Tyskland. Vi løste det slik:

Mormor (biologisk) og bestefar
Morfar (biologisk) og bestemor
Farmor (biologisk)
Oma og Opa (biologisk)

Det ble ganske elendig stemning når jeg foreslo å kalle min pappa for bestefar, for meg var det helt naturlig da jeg kalte pappa sine foreldre for bestemor og bestefar.

Kjenner meg SÅ godt igjen!! Hadde helt angst for hele greien første gang da vi er en mine, dine, våre familie.

Her ble det til at ungene i grunnen fant det ut selv. Slik ble det:
Biologisk mor til far: farmor
Kjæresten hennes: Roger
( har i grunnen ingenting med dem å gjøre så nå har svigermor og svigerfar blitt farmor og bestefar)
Biologisk far til far: farfar

Min biologiske mor: mormor
Min stemor: tante besto (ungene begynte å kalle henne det da noen sa besto og noen sa tante :P )
Min biologiske far: bessin
Min stefar: morfar

Får mamma seg en kjæreste vil nok han kun bli kalt ved navn både av gutta og jenta som er på vei.

Det er vanskelig på forhånd, men man finner alltid ut av det :)
Går jo også an å si bestemor/bestefar fulgt av navnet på personen. Gjorde jeg med fedrene mine ;)

Min mamma kalles mormor, min stefar kalles bestefar, mens min pappa å stemor vet jeg ikke... Bestefar der å tror jg

Min mamma: "Bess"
Stefar: Øystein
Svigerfar: "Laffa"
Svigermor:" Mommom".

Guttungen har funnet på det selv :P
Men min stefar vil så gjerne bli kalt bestefar, men det virker unaturlig siden han har blitt kalt ved navn i 4 år nå...

Her er det bestemor og navnet på kjæresten og bestefar og navnet på kjæresten :) Foreldrene mine er morfar og mormor( gift). Det har bare blitt sånn. Veldig glad for det egentlig.

Samme problemstilling her da jeg har skilte foreldre. Dette løste vi ved at min mor er mormor, mens hennes nye mann (som heter Bent) rett og slett har blitt hetende Bestebent (noe han selv syns er utrolig koselig!) mens min far blir kalt morfar. Stemoren min blir bare omtalt ved navn, evt Bestemor + navn. På sambos side er det enklere da han ikke har skilte foreldre, så de heter farmor og farfar. Dette funker utrolig godt, ingen forvirring og alle er fornøyde med sine respektive titler :)

Vi har bare kontakt med ét par besteforeldre, så de heter "bestemor" og "bestefar."
Vi har derimot to oldemødre, og da sier vi "oldemor [navn]."
Går det ikke an å gjøre det på den måten? At alle kan være "bestefar," men at man legger til navnet til den det gjelder?

Gutten min har ikke farforeldre, men mine foreldre er skilt og pappa har ny kone. Her kalles de mormor, morfar og bestemor *navn*. Bestefar/-mor er jo egentlig bare generelle betegnelser, men uansett tenker jeg at de biologiske faktisk bør ha "førsterett" på valg av tittel.

Hei! Lurte på om noen av dere har vært oppi det samme. Vi venter nå vårt første barn, og har skilte foreldre (besteforeldre til barnet) på begge sider, altså hos mor og far. Mødrene våre har funnet seg nye menn, mens fedrene til oss begge er fortsatt single.
Nå som lille kommer, er dette med tittel veldig vanskelig. Bestemødrene til barnet ønsker at deres nye menn skal bli kalt bestefar, mens bestefedrene virker til og bli såret av dette. Alle parter kommer til å delta aktivt i barnets oppvekst, og lurer derfor på hvordan andre i samme situasjon har gjort det? Vet at bestemødrene og deres nye menn vill bli såra dersom de ikke blir kaldt bestefar, mens de biologiske bestefedrene vill bli såra dersom de nye mennene også vill bli kalt det. Vi ønsker ikke og såre noen, og synes situasjonen er utrolig vanskelig. Håper noen ønsker og komme med tips og råd! Trenger det sårt!
Du kan jo si feks bestefar jon, bestefar knut osv?

Jeg hadde to bestefedre, ingen skilsmisse eller noe.. De kalte jeg for bestefar og hjemstedet hans og den andre bestefar og navnet ;)

Jentungen har mange.
Bestemor (mormor)
Bestemor (min stemor)
Besta (farmor)
Bestefar (morfar)
Bestefar (farfar)
Og min stefar kaller hun ved fornavn.

Her er foreldrene til samboer skilt, men de nye heter bestemor og bestefar likevel ;-) Det var noe alle ønsket, og vi hang oss ikke så mye opp i det.

På min side er det bare mamma. Hun er bestemor + navnet

Så her slenger vi bare på navnene dems.

"nå skal vi til bestemor Kari og bestefar Ola"
Osv

Ingen forvirring rundt det.

Her sier vi Mormor og beste+(navn på samboeren til mamma), Bestefar(pappa) og navn på dama hans, og Farfar og navn på dama hans, Farmor er dessverre død.

Back
Topp