tissing

snika

Glad i forumet
Kjenner jeg blir maktesløs, har ei jente på 5år som tisser på seg, ho sier ho merker at ho må på do men alikavel går ho ikke på do for ho holder på med noe annet. Hvordan får man henne til å gå på do når ho kjenner at ho må, begynner på skolen til høsten. Har brukt belønning system med klistremerker å gikk veldig fint men nå er det begynnt igjen...

Har ei som blir 5 år i sommer med akkurat samme problem så denne skal jeg følge med på! Jeg blir så gal! Går kjempefint ett par uker å så er det pån igjen!

Nå skriver du lite om det er hjemme uhellene er , eller i forbindelse med barnehage.
Men jeg har vertfal erfaring fra å følge ungene på do selv om de sier de ikke må!

Jeg sleit også med minste mann som nå er 4 . Han nektet og slutte med bleie og det tok laaang tid før han sluttet,men plutselig en dag tok han iniativet selv. Etter han ville kutte ut bleia har jeg fulgt han på do og minnet han på og tisse. Jeg står enda opp me han kl 23.00 for og tisse en siste gang! Jeg har klart og finne noen kjennetegn da jeg ser han er tissetrengt, kanskje dere også kan fknne det ?:) Ellers er det veldig fint og gi beskjed i barnehagen om at de faktisk må minne barna på og gå på do. Det er veldig individuelt fra barn til barn når de er klare for og slutte og tisse på seg!
Men lykke til :)

Vanskelig, har ikke noe erfaring med dette selv. Jeg har to tantebarn, jenter som slet lenge - tisset seg ut på natta flere år i barneskolealder. Spesiel hun som var eldst, men hun ble etter hvert medisinert for dette, hun merket ikke at hun måtte om natta.

Men jenta di sier hun kjenner at hun må, men kan du jo få sjekket litt hos lege om det kan være hjelp og få.

Bare et forslag - men kan det hjelpe om hun er med og putte klærne i vaskemaskin, tørke opp? Dette må selvfølgelig ikke lages et stort nummer ut av eller oppleves som straff, men være en slags bevisstgjøring på en positiv måte?

Er stortsett hjemme skjer i barnehagen og, maser ofte på henne om å gå på do å sier ho må gå selv om ho nekter for at ho må på do. På natta er ho kjempe flink aldri hatt et uhell siden ho slutta med bleie.

Vi å har hatt litt jobb med uhell på dagtid, han blir 4 i august.. Har hatt en periode nå hvor det har vært mye uhell spes i bhg, spes i bør det er lek og han har noe han ikke vil legge fra seg..
Så vi har satt oss ned med han å snakket om dette at han må gå på do når han kjenner han må uansett om han er midt i leke eller ikke.. Sa og at hvis det fortsatte så måtte vi begynne med bleie i bhg igjen å det syntes han var kjipt for han skulle jo bli storebror snart å storebror kunne ikke bruke bleie sa han, det var bare for baby.. Hehe.. Å etter det har det gått bra :)

Hadde samme problem med gutten på snart 5, han var så opptatt og rakk aldri do i tide. Jeg minnet han å gå på do til faste tider og vi har ikke hatt et uhell på leeeenge. Det hjelper ikke om han nekter og sier han ikke må tisse. Han SKAL :p og han tisser alltid. Jeg sa også i fra til barnehagen at de måtte minne han på dobesøk. Etter hvert så greide han det bedre selv og trenger ikke å bli pushet like mye

Ha faste dotider og der må de sitte til de ha telt til 20 feks! Funket med ei på bhg!
Og det finnes klokke som vibrerer når det er dotid som skolebarn kan bruke

Her blir gutten 5 år snart, sliter med det samme. Kan ha dager der det ikkje er noko uhell. Så er det dager der det skjer mange uhell. Han er tørr om natta, så han har god styring på når han må på do og ikkje, men han har rett å slett ikkje tid. Her kan det komme både tiss og bæsj i trusa, men han blir aldri gjennomvåt. Han holder seg alt for lenge, så kjem det litt i trusa. Han seier ikkje i fra når han har vært uheldig heller, berre går med tiss/bæsj i trusa. Blir sur og får panikk når me kjenner lukta og skal skifte på han.
Her er det snakk om at han ikkje har tid til å gå på do,, virker som om han er redd for å avslutte leken for å gå på do. Redd for at nokon skal ta fra han lekene, eller at leiken blir avslutta når han går på do. Veldig frustrerende og irriterande, men har prøvd det meste og ingen ting hjelper. Bestefaren var vist heilt lik, han sleit med det samme til han var skulegutt. Så det er vel noko han har arva fra bestefaren sin:p

Slite med da samma her og, jentungen blir 5 i august...
Ho e kjempeflink i perioda, for så å tiss og bæsja i truso opp til fleire gonga dalig i lengre perioda :(

Siste månen har vært heilt ekstrem, vaska 15 bukser sist veka...og ingen uhell i helgo, mandag va da uhell i barnehagen igjen...har prøvd diverse belønningssystem uten vidare hell.
Inngjekk avtale med ho mandags kveld, at om ho la seg fint kvar kveld(har da med å stå opp å leika i timavis før ho legge seg t å sova), og ikkje tissa og bæsja på seg denna veko i bhg, så skal ho få stor dyna med Elsa og Anna sengetøy. Ho har vært kjempeflink! Håpe berre ho har klart seg i dag og, sånn at eg kan gleda ho :love7

Jeg slet med dette med min gutt som blir 5 i september. Det skjedde aldri hjemme, men to, tre dager i uka i barnehagen. Både bæsj og tiss. Han hadde rett og slett ikke tid til å gå fra leken.
Her prøvde vi å ta vekk favorittlekene hjemme. Han fikk ikke den tilbake før det var gått 3 dager uten uhell. Måtte gjenta dette flere ganger, men nå har han klart seg i 2 mnd!! Har fått premie etter både 4 uker og skal få ny premie nå. ❤️

Når ho har uhell i barnehagen sier ho at det er fordi ho er redd for at de ikke vil leke med henne når ho kommer tilbake og leker med andre, prøver å fortelle henne at det å løpe på do tar max 5min men tisser man på seg må man skifte og vaske seg og da går det veldig mye lenger tid. Må vel kanskje begynne med no belønning igjen

Eldste vår, som er 1.klassing, har hele veien slitt med å "Ikke ha tid" til å gå på do. I perioder må vi fortsatt bestemme at han skal gå på do til faste tider, fordi han kan slite med skvetting rett og slett fordi han er så livredd for å gå glipp av noe om han tar seg tid til dobesøk. Etter en liten periode med faste dotider går det seg som regel til, men han har også små tilbakefall...Vi har aldri brukt belønning på det med dogåing, bare faste tider og ros!

Back
Topp