Tisset meg ut eller fostervann?

Miss K

Glad i forumet
Augustmødrene 2014
Septembermødre <3
Marshmallows 2022
Hei! Jeg er snart 31 fulle uker på vei.

Ista da jeg våknet etter nattevaktssoving så gikk jeg ned i første etasjen og satte meg i stuen. Ble ikke sittendes der så lenge før jeg følte jeg måtte opp og tisse. Da jeg gikk opp trappen så tenkte jeg, men hjelpes, gikk ikke jeg på do før jeg gikk ned da? (pleier alltid gå på do etter att jeg sovet så lenge, det går liksom på rutine).
Men jeg gikk da på do og tisset, men det kom egentlig ikke så mye tiss. Så jeg kom frem til ay´tt jeg nok hadde vært på do og tisset like før. Så gikk jeg bare in på badet for å pusse tennene min og da kjente jeg att jeg ble bløt i trusen. Av refleks kjente jeg utenpå shortsen og og kjente til min forskrekkelse att jeg var bløt utenpå shortsen og. Ikke kjempemye, men en flekk på ca 7cm i diameter.
Syntes jo dette var kjemperart og drog av meg shortsen, rant og litt langs med låret da jeg fått av meg truse og shorts.

Nå er jeg jo livredd for att dette er fostervann:confused::nailbiting: Har gått ca 45min siden dette skjedde og trur ikke det har kommet noe mer, men har selfølgelig nå satt ett bind i trusen, så kjenner det ikke så godt hvis det skulle komme noen dråper.

Noen som vært med om noe lignende? Eller har noen tanker om det kan være tiss eller fostervann?

Når vannet går så kommer det mye. Det fortsetter å renne litt hele tiden. Det kan hende det bare er utflod. Det er vanlig på slutten har jeg hørt.

Bar væsken klar? Da er det isåfall ikke farlig å vente å se an, dersom det faktisk er vannet som har gårt

Det er to hinner som kan "gå," og går bare den ytterste, kan det komme bittelitt vann.
Du kan alltids ringe føden og få dem til å sjekke.
Et sikkert tegn på at det er fostervann, er lukten. Du er ikke i tvil når du får lukte det, så om det ikke lukter spesielt, er det nok bare litt urin, eller utflod. :)

Det er to hinner som kan "gå," og går bare den ytterste, kan det komme bittelitt vann.
Du kan alltids ringe føden og få dem til å sjekke.
Et sikkert tegn på at det er fostervann, er lukten. Du er ikke i tvil når du får lukte det, så om det ikke lukter spesielt, er det nok bare litt urin, eller utflod. :)
Jeg er uenig, alle sier det, men jeg lakk fostervann, kom en liten dæsj om natta og bare litt og litt utover dagen, men kjente ingen lukt i truseinnlegget jeg hadde den natta. For jeg sniffa. Men ringte føden og kom på sjekk, og de konstanterte at det var fostervann med enslags qtips oppi der også på reagensrør.

Når vannet går så kommer det mye. Det fortsetter å renne litt hele tiden. Det kan hende det bare er utflod. Det er vanlig på slutten har jeg hørt.

Bar væsken klar? Da er det isåfall ikke farlig å vente å se an, dersom det faktisk er vannet som har gårt

Det MÅ ikke være mye som kommer. Kan enten være en hinne som sprakk, eller et hull som blir tetta av at ungen ligger der. Eller selvsagt tynn utflod eller tiss.

Lurer man på om vannet har gått bør man ta en tlf til føden og høre, ikke få synsing fra forum. Selv om vannet er klart idet det går bør det eventuelt sjekkes av fagfolk så hun ikke går i flere døgn pga infeksjonsfaren, selv om baby ikke er stressa idet vannet går. Føden vil stille flere spørsmål og utifra svarene konkludere om hun bør sjekkes samme dag eller i morgen eller om det sannsynligvis ikke var fostervann og dermed kan ta det med ro.

Det MÅ ikke være mye som kommer. Kan enten være en hinne som sprakk, eller et hull som blir tetta av at ungen ligger der. Eller selvsagt tynn utflod eller tiss.

Lurer man på om vannet har gått bør man ta en tlf til føden og høre, ikke få synsing fra forum. Selv om vannet er klart idet det går bør det eventuelt sjekkes av fagfolk så hun ikke går i flere døgn pga infeksjonsfaren, selv om baby ikke er stressa idet vannet går. Føden vil stille flere spørsmål og utifra svarene konkludere om hun bør sjekkes samme dag eller i morgen eller om det sannsynligvis ikke var fostervann og dermed kan ta det med ro.

Men hvis det bare er en hinne så har jo ikke vannet gått;)

Det er ikke bare synsing, dette er hva jordmor sier:
«Hvis det er reell vannavgang, vil du ikke være i tvil om hva som er i ferd med å skje. Du blir skikkelig våt, og klarer ikke å klemme igjen – slik du ville gjort om du tisset på do. Det renner nedover beina eller flyter ut der du ligger, sier Babyverdens jordmor Grethe R. Teigen.»

Altså - det kommer mye vann!

Videre:
«Men noen ganger kan den gravide bli i tvil om det virkelig er vannet som har gått. Det kommer kanskje litt, og så stopper det opp igjen.
– Da kan det hende at det bare er den ytre fosterhinnen som har sprukket. Det er nemlig to fosterhinner, og mellom dem er det også vann – opptil en kopp. Er det kun den ytre som sprekker, vil det oftest ikke klassifiseres som en reel vannavgang. Så lenge der fortsatt er en hel hinne inn mot babyen, vil der heller ikke kunne komme bakterier opp. Hullet kan lukke seg igjen, og hinnen fylles med nytt vann, sier Grethe.»

https://www.babyverden.no/fodsel/alt-du-trenger-a-vite-om-vannavgang/

Jeg har ikke sagt hun skal gå i flere døgn. Jeg sa hun kunne se det an om det kom mer. Noe det i følge jm over her gjør hvis vannet går «på ordentlig».

Men hvis det bare er en hinne så har jo ikke vannet gått;)

Det er ikke bare synsing, dette er hva jordmor sier:
«Hvis det er reell vannavgang, vil du ikke være i tvil om hva som er i ferd med å skje. Du blir skikkelig våt, og klarer ikke å klemme igjen – slik du ville gjort om du tisset på do. Det renner nedover beina eller flyter ut der du ligger, sier Babyverdens jordmor Grethe R. Teigen.»

Altså - det kommer mye vann!

Videre:
«Men noen ganger kan den gravide bli i tvil om det virkelig er vannet som har gått. Det kommer kanskje litt, og så stopper det opp igjen.
– Da kan det hende at det bare er den ytre fosterhinnen som har sprukket. Det er nemlig to fosterhinner, og mellom dem er det også vann – opptil en kopp. Er det kun den ytre som sprekker, vil det oftest ikke klassifiseres som en reel vannavgang. Så lenge der fortsatt er en hel hinne inn mot babyen, vil der heller ikke kunne komme bakterier opp. Hullet kan lukke seg igjen, og hinnen fylles med nytt vann, sier Grethe.»

https://www.babyverden.no/fodsel/alt-du-trenger-a-vite-om-vannavgang/

Jeg har ikke sagt hun skal gå i flere døgn. Jeg sa hun kunne se det an om det kom mer. Noe det i følge jm over her gjør hvis vannet går «på ordentlig».
Vel, jeg var i tvil. Det kom ikke mye! Men jeg var 99% sikker på at jeg ikke hadde tissa på meg. Jm på føden var også i tvil utifra det jeg sa,men ikke etter sjekk.

"Se det an" kan lett mistolkes skriftlig på forum. I hvert fall i uke 31 hvor de fortsatt vil sette lungemodningssprøyte har tid noe å si.

Vel, jeg var i tvil. Det kom ikke mye! Men jeg var 99% sikker på at jeg ikke hadde tissa på meg. Jm på føden var også i tvil utifra det jeg sa,men ikke etter sjekk.

"Se det an" kan lett mistolkes skriftlig på forum. I hvert fall i uke 31 hvor de fortsatt vil sette lungemodningssprøyte har tid noe å si.

Ja jeg burde kanskje vært mer presis. Tenke liksom bare noen minutter jeg, ta på rene klær å se om det kom noe mer og evt hvor mye. Det er det de ser på på føden også for å vurdere om det er vannet som har gått.

Men er man bekymret så ringer man føden :)

Når man legger seg ned, presser ikke barnet på "hullet," så da vil det renne mer. :)
Hun har jo fått beskjed om at hun kan ringe føden, men at det ikke nødvendigvis er fostervann. ;)

Tusen takk for svar :) Har ikke kommet noe mer, så jeg velger å vente litt til og se. Hvis det skjer en gang til kommer jeg til å ringe føden med en gang.

Sniker... men det kommer ikke alltid mye fostervann ved vannavgang. Har hatt to vannavganger der sistnevnte var et lite plopp ...

Jeg endte opp med å ringe fødeavdelingen idag tidlig allikevel, klarte ikke å roe meg. Så jeg fikk komme in til kontroll og ligge koblet til ctg + en del andre undersøkelser. Alt såg heldigvis fint ut og det var fortsatt nok vann inne hos babyen [emoji4][emoji106]

Back
Topp