tisser på seg ofte :/

Qualitas

Forumet er livet
VIP
Sønnen vår på 4 og et halv år sluttet med bleie i fjor sommer. han har vært veldig flink på dagen, men han holder seg hele tiden alt for lenge slik at det kommer noen dråper i trusa. Hver eneste truse han bruker er helt gul etterpå..

Er dette vanlig? Vi minner han hele tiden på å gå på do

Det andre problemet er på natta. Han tisser på seg ca annenhver natt. Og våkner ikke alltid av at han tisser heller. Han har hatt gode perioder hvor det kanskje har vært en gang i uka, men nå er det som sagt annenhver dag.. noen netter to ganger om natta..
Vi gir han ikke vann på kvelden og tar han på do før vi legger oss. Enda så tisser han noen timer senere..

Er dette noe vi bør snakke med legen om? er det ikke uvanlig mye?

Kanskje han ikke er klar for å slutte med bleie på natta? Er ikke uvanlig at gutter er sengevætere lenge!

Har samme problemet her, berre ikkje så hyppig. Snakka med hs om det, ho meine at tissing på natta begynte dei ikkje å utrede før etter barnet var begynt på skulen.
På datid var det normalt å tisse litt på seg, og ho meinte det var lurt å følge på do for å stå der å minne på å gjere seg skikkelig ferdig, riste osv. Når me har vore med vår på samme alder på do, er det bedre nokre dagar, men så begynnar det igjen. Veldig frustrerande!
Om kvelden følger me han på do før me legg oss, og no tissar han sjelden i senga. Viktig at han må gå sjølv, slik at han ikkje får følelsen av at når han må tisse blir han berre bært på do;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Gutten vår tisser mye og ofte, ingenting galt med han, han er sjekket, og det var ikke unormalt. Lillesøstra tisser bare halvparten :P

Uansett, dette med dråpe i trusa er kjent, han har ikke trang forhud slik at det blir liggende igjen tiss inni en ballong på en måte.. under forhuden? Slik at det er det som renner ut? Det var det hos gutten her.

Har hørt at det kan være gunstig å vekke de en gang på natta (feks rett før man legger seg selv) for å ta de på do å tisse.
Kanskje det kan være verdt et forsøk?

Kjenner en som hadde samme problemet på natten frem til lengre enn skole alder. Han fikk vel til slutt noe type medisin mot dette.
Ville tatt det opp med legen bare for å være sikker ;)

Ja det er vanlig etter en god stund det har vært tørre. De pusher grensen før de går på do og klarer ikke kjenne hvor lenge de faktisk kan holde seg.

Min ble nettopp 4 å hun bruker bleie på natta. Var tørr for et halvt år siden men etter at hun fikk vite at det kom et søsken har hun begynt å tisse på seg opptil 3-4 ganger om dagen

Jenta vår hadde samme problemet. Flere ganger om dagen kom det en liten dråpe i trusa før hun gikk på toalettet og hun hadde uhell på natten til i sommer. Hun blir 6år i januar, og hun sluttet med det selv. Jeg måtte minne henne på og gå på toalettet ofte og vi prøvde å vekke henne på natten for å få henne på do men uansett då skjedde det.. Med lillebror er det annerledes, han er 3år og helt fri for bleie. Barn er forskjellig og noen bruker bare litt lengre tid.

min er 6,5 og fortsatt slik... ikke så mye "skvetting" på dagtid lengre, men på natta hver bidige natt så og si.. legen sa det var lite å gjøre(?) så vi bare gleder oss til den dagen det slutter... faren var akkurat lik, og vet om flere med gutter som sliter med dette..

Datteren min på 5 år er også slik. Skvetter litt i trusen gjennom hele dagen. Men skjønner henne egentlig litt, for hun må tisse veldig ofte, ihvertfall minst annenhver time. Håper det går over før skolestart.
Hun har nettopp sluttet med bleie om natten, og det har gått overraskende bra.
Heldigvis var bleieslutten mye enklere med lillebror på 3 år.

Tusen takk for svar! Da vet jeg at det er mer normalt enn jeg trodde ihvertfall :) Får bare se det ann en stund til. Sette bleie på han igjen tror jeg ikke er smart, det gir han nok bare en vond følelse.

Min ene gutt hadde også en del uhell om natten. Han fikk Minirin av legen da han var 5 år. Dosen er 1-3 smeltetabletter som skulle tas før leggetid. Hadde det ikke blitt bedring innen tre mnd så skulle vi komme tilbake for mer utredning, men heldigvis så hjalp det. Hadde ett tilbakefall ca ett år etter, men hadde flere tabletter igjen. Etter en liten minirunde med et så stoppet det igjen. Nå skjer det sjelden at han har uhell om natten.

Han kan også ha flekker i boxeren, enten fordi han holder seg for lenge eller fordi han ikke har tørket seg etter han har tisset.

Det kan være flere årsaker til sengevæting hos gutter. Det er ofte arvet, ikke klare til å slutte med bleie om natten, de mangler et hormon (som de da får fyllt på med smeltetabletten). Finner man årsaken er det lettere å stoppe at det skjer :)

Her har vi en på 6 1/2 som fortsatt sliter. Han sluttet med bleie både dag og natt da han var litt over 3. Det går stort sett bra på dagtid, men kan være noen dråper innimellom ettersom han holder seg i det lengste. På natta sliter han en del med at han ikke våkner når han må på do. Noen ganger kjenner han det når han våkner om morgenen, men han rekker ikke å gå på do...Ifølge hs var det ikke noe hjelp å få før skolealder, men håper på bedring nå da. Ikke uvanlig at gutter sliter mer enn jenter da av en eller annen grunn...

Back
Topp