Tisser på seg *lang*

~FrkNovember~

Gift med forumet
Noen som har erfaring med barn som egentlig er tørre,men som begynner å tisse på seg igjen?
Lille gutten vår har vært tørr på dagtid siden i sommer, før han for litt siden begynte å tisse på seg igjen. Han sier ingenting, bare tisser i buksa, og later som ingenting og leker videre eller hva han nå driver med.

Han nekter å gå å tisse fordet om vi ser at han er dotrengt, og sier at nå MÅ du gå å tisse. Vi må liksom gå inn å avbryte leken helt, for å få han på do. Og til og med da er det ofte for sent allerede. Nå har vi begynt med å ta han på en gang i timen uansett protester. Allikevel blir det noen uhell.

Bæsjinga går det kjempebra med. Da sier han ifra og går på do med en gang. Fra mitt ståsted så er det akkurat som han føler at den tissinga er fryktelig kjedelig å avbryte leken med, så han gidder ikke gå på do.

Skal ringe lege i morgen for å få tatt en urinprøve og utelukke UVI, og tenkte ta kontakt med HS denne uka, om jeg ikke føler at det snart snur seg.
Vet at det kan være vanlig med "tilbakefall", men hvor lenge skal det egentlig vare, og hvordan skal jeg takle det rikig, og ikke gjøre vondt verre?
I tillegg til å ta han på do en gang i timen nå, så belønner vi han med klistremerker hver gang han har tissa og gjør ikke noe stort nummer ut av det når han tisser på seg.

Når han har tisset på seg, er dere veldig kjappe med å skifte på ham?
Kanskje la ham gå bittelitt med våte klær, sånn at han kjenner at det er ubehagelig - og da får kjenne hvorfor man skal tisse på do

Virker det som det er for å få oppmerksomhet?
Vår gutt var så og si tørr,rett før han ble storebror. Da skjønte han at våte bukser var en sikker måte å få oppmerksomhet på, så han hadde et lengre tilbakefall.

sto om dette i foreldre og barn nå hvis jeg husker rett
og kan lønne seg å ta en tur til legen for å evt sjekke opp, vet at mange ikke sier i fra pga at de er flaue over det som har skjedd

Ja, vi skifter med en gang vi oppdager at han har tissa på seg. Redd han skal bli kald og få UVI. Men som sagt, han sier ingenting selv hvis han har tissa på seg, så han har vel alt hatt tiss i buksa litt når vi skifter.

Det virker ikke som om han bruker det for å få oppmerksomhet heller, i og med at han ikke gidder å si fra en gang. Derfor gjør vi heller ikke noe mer ut av det når han tisser på seg. Men han må skifte bukse selv, for å gjør det enda litt mer tidkrevende og kjedelig å tisse på seg. At han kanskje skulle se at det er litt lurere å gå på do.

Syns det er vanskelig, og redd for å gjøre noe feil i forhold til dette.
Hvor lenge varte tilbakefallet hos dere Oline?

gutten min på 3,5 år sluttet med bleie i sommer. bare på dagen. har gått kjempe bra helt fram til november,da flyttet faren og jeg fra hverandre og han begynte å tisse på seg igjen.

har gutten din kanskje opplevd noe som gjør at han tisser på seg igjen?

ORIGINAL: ~FrkNovember~

Ja, vi skifter med en gang vi oppdager at han har tissa på seg. Redd han skal bli kald og få UVI. Men som sagt, han sier ingenting selv hvis han har tissa på seg, så han har vel alt hatt tiss i buksa litt når vi skifter.

Det virker ikke som om han bruker det for å få oppmerksomhet heller, i og med at han ikke gidder å si fra en gang. Derfor gjør vi heller ikke noe mer ut av det når han tisser på seg. Men han må skifte bukse selv, for å gjør det enda litt mer tidkrevende og kjedelig å tisse på seg. At han kanskje skulle se at det er litt lurere å gå på do.

Syns det er vanskelig, og redd for å gjøre noe feil i forhold til dette.
Hvor lenge varte tilbakefallet hos dere Oline?

Varte noen mnd.
Men siden han ikke var helt tørr, så vet jeg egentlig ikke om vi kan kalle det et tilbakefall heller.
Er kanskje mer riktig å si et steg i feil retning/Et steg tilbake.
Vi begynte (etter hans eget ønske) med bleie igjen (hadde jo aldri sluttet HELT med bleie)

Hm, nei, hva skal man si.
Ikke lett å vite hva man skal gjøre. Er nok lurt å ta konktat med HS og/eller lege

Nei, han har ikke opplevd noe her hjemme hvertfall. Her går alt i den samme tralten dag ut og dag inn. Han har jo blitt storebror da, men det begynner jo å bli en stund siden.

Han slutta med nattesmokk nå i jula. Det er det eneste jeg kan komme på. Men det har det vært veldig lite dramatikk rundt. Han nevnte det bare de første par dagene, og nå tror jeg han har glemt det. Aldri vært noe grin. Dessuten syns jeg det startet før det.

Tar en tlf til lege imorgen for å utelukke UVI f.eks. Men jeg tror jo på en måte at dette er noe som går over etterhvert. Men blir jo litt usikker på hvordan man takler det riktig.

ORIGINAL: ~FrkNovember~

Nei, han har ikke opplevd noe her hjemme hvertfall. Her går alt i den samme tralten dag ut og dag inn. Han har jo blitt storebror da, men det begynner jo å bli en stund siden.

Han slutta med nattesmokk nå i jula. Det er det eneste jeg kan komme på. Men det har det vært veldig lite dramatikk rundt. Han nevnte det bare de første par dagene, og nå tror jeg han har glemt det. Aldri vært noe grin. Dessuten syns jeg det startet før det.

Tar en tlf til lege imorgen for å utelukke UVI f.eks. Men jeg tror jo på en måte at dette er noe som går over etterhvert. Men blir jo litt usikker på hvordan man takler det riktig.

ja da burde du snakke med legen. gutten min har sluttet å tisse på seg nå,så var bare en kort periode han holdt på.

Takk for alle svar[:)] Tar gjerne imot flere lure tips og råd!

Sliter med det samme her og har slitt lenge nå... Har oversett, belønnet og til og med blitt så oppgitt at han har fått litt tilsnakk[&o][&o] Neste skrittet her og blir legen for å utelukke noe... Her har han muligens en reaksjon på at jeg og bf gikk fra hverandre for et år siden og at det nå er en ny mann innie i bildet.. men har tatt det veldig rolig, så vet egentlig ikke om det er det heller... Slitsomt hvertfall[&:][&o]

Så følger med tråden videre[:)]

Vi har hatt en liten periode med litt tilbakefall. Ofte lærer de å gå på selve doen før de lærer at de faktisk kan holde seg tilnærmet så lenge de vil, med stort trykk på "tilnærmet" her siden tilnærmet ikke er godt nok og da ender opp med at de tisser på seg til slutt. De prøver altså å mestre / tyne ut hvor lenge de kan holde igjen, og de lærer ikke ved annet enn tolmodighet og repetisjon, i hvertfall ikke her.

Vi bare skiftet på han, gjorde ingenting ut av det, var nøye med å si at det ikke gjorde noe, og at han "sikkert rekker det neste gang" / "sånt skjer". Vi satt ikke i gang noe tiltak for å gi noen konsekvens ved at han tisset på seg (som å måtte skifte bukse selv) fordi vi var veldig redde for at han skulle føle skam da. Vi var bare tolmodige, og nå etter 1-2 mnd. med litt tilbakefall er han på riktig vei igjen hvor det kanskje skjer en gang hver 2-3 uke.

nu vet ikke æ kor gammelt barnet e..men hos vår 4åring viste det sæ å være diabetes.
bynte plutselig å tisse sæ ut i høst..

Back
Topp