Tisser når vi skifter bleie. Tips?!

Fahu

Andre møte med forumet
Vår lillemann på snart 4 uker har for vane å tisse ETTER vi har tatt av bleien hvilket resulterer i bløt baby, bløt forelder och maaange skift av stelleunderlag. Er det noen som har smarte tips på hvordan en kan unngå dette? Kanskje ikke kan unngå at han tisser, men hvertfall kontrollere det litt bedre? :)
 
Vår lillemann på snart 4 uker har for vane å tisse ETTER vi har tatt av bleien hvilket resulterer i bløt baby, bløt forelder och maaange skift av stelleunderlag. Er det noen som har smarte tips på hvordan en kan unngå dette? Kanskje ikke kan unngå at han tisser, men hvertfall kontrollere det litt bedre? :)

Sniker. Vår gjorde det samme, vi endte opp med å legge en tynn klut over tissen så fort bleien var av. Det stoppet ikke tissingen, men reduserte antall skift betraktelig :rolleyes:
 
Helt vanlig refleks. Løste det med klut her også.
 
Sniker jeg og. Det opplevde vi og, så det er nok vanlig ja:) skjedde ganske ofte så vi ventet heller litt med å ta bleien helt av. Så vi at han begynte å tisse så la vi bleia tilbake over tissen:)
 
Her også; legger tørre engangskluter over tissen mens bleien er av :)
(Bæsjer ganske ofte mens den er av også, da gjelder det å være litt kjapp med å få en bleie eller kluter under..;)
 
Kjent situasjon :)

vi åpner bleien litt og lar den ligge løst over mens vi prater med mini, og så skifter vi når han har tisset i den gamle bleien.
 
Sniker

Hvis han bare har tissa legger jeg gjerne klar en bleie under rumpa og tar den gamle av fremover. Altså løfter bort bakdelen først og fremme etterpå. Hvis det var forståelig :p Da overlapper bleiene litt og tisset får ikke fri flyt.

Gjør det spesielt hvis jeg skifter i senga mens han sover eller er ett sted uten skikkelig stelleplass.
 
Jeg bruker alltid å ha engangskluter over tissen mens jeg vasker. Har også en ny bleie under den jeg skal skifte, slik at det går fort å dra vekk den gamle uten å risikere at det blir bæsjet eller tisset uten bleie under rompa :happy:. Før jeg i det hele tatt starter med bleieskift så legger jeg klart alt ( engangskluter som er fuktet, har flere bleier i rekkevidde, tørre engangskluter, åpnet inotyolen og åpnet en plastikkpose klar til å kaste bleien) :hilarious:. Hender seg allikevel at det går med 2-3 bleier på ett skift.. det morsomste er når man har brukt langt tid ved ett skift og du hører ett splæsj i bleien når du går ut av badet :dead:
 
Jeg bruker alltid å ha engangskluter over tissen mens jeg vasker. Har også en ny bleie under den jeg skal skifte, slik at det går fort å dra vekk den gamle uten å risikere at det blir bæsjet eller tisset uten bleie under rompa :happy:. Før jeg i det hele tatt starter med bleieskift så legger jeg klart alt ( engangskluter som er fuktet, har flere bleier i rekkevidde, tørre engangskluter, åpnet inotyolen og åpnet en plastikkpose klar til å kaste bleien) :hilarious:. Hender seg allikevel at det går med 2-3 bleier på ett skift.. det morsomste er når man har brukt langt tid ved ett skift og du hører ett splæsj i bleien når du går ut av badet :dead:

Tusen takk for informativt svar! :D haha, ja det er så utakknemlig det!
 
Tusen takk for informativt svar! :D haha, ja det er så utakknemlig det!

Et annet tips er å løsne bleien, men ikke ta den av, og så blåse litt på ham. Tydeligvis er det det luftige som gjør at de tisser når man tar av bleia. Ved å blåse litt mens bleia fremdeles er på får jeg guttungen til å tisse i gamle bleia og så bytter jeg til en fresh en :) Ikke alltid det funker, men ofte. Ellers legger jeg, som mange andre her sier, en klut oppå.
 
Dette er helt vanlig refleks. Babyer vil fra naturens side egentlig ikke tisse på seg. De vil tisse i «friluft». Holdt baby over vasken når du løsner bleia (om du ikke rekker å ta av bleia først og så løfte til vasken). Du kan også bare ta en klut og legge oppå. Eller åpne bleia, la det komme luft nedentil og lukke bleia lett over igjen.

Men å la baby få tisse i vasken/på do (du holder hen bare over) er desidert best. Slippe masse vask og slippe masse søppel. Etter at vi begynte med babypotting (som det også heter), så har vi gått fra 6-8 bleier hver dag og ned til 3-4 bleier.
 
Back
Topp