Tisselaken?

Monica80

Elsker forumet
Lurer på hva dere mener om tisselaken? Er det nødvendig? Jeg tenker at det blir så klamt med det under lakenet, men er jo veldig kjedelig å få bæsj o.l. på madrassen og da... noen som kan dele erfaringer?

jeg brukte det ikke til mine, gutt og jente, før de ble større, men har kjøpt det nå bare for å ha det egentlig. Var ikke nødvendig for oss i starten med de andre iallefall... Ingen lekkasje da... men kjekt å ha..[:)]

Vi har brukt det hele tiden, jeg synes ikke det er klamt i det hele tatt. I starten hadde vi vel lite lekkasjer egentlig, men greit å fange opp gulp også, ikke noe særlig å få det i madrassen.

Ellers får man vel kjøpt sånne andre overmadrasser som skal fange opp gulp og lekkasjer også, som ikke har gummiside, men som er litt tykkere og derfor samler opp likevel (og som kan vaskes da, selvsagt).

Brukte tisselaken i vogga og vogna også jeg, er veldig redd for å få søl i madrassene.

Jeg kjøpte dette for å ha under rumpa når han skal ligge litt med denne bar, sånn at han kan få lufte seg litt og allikevel ikke blir panikk om han ligger på teppet og tisser [:D] Tror ikke jeg vil bruke disse i seng og div., tenker som deg at det kanskje fort blir litt klamt og ekkelt!?

Kjøpte madrassbeskytter på IKEA når vi kjøpte seng... synes det virker greit å ha... Kjenner vel fort om det blir litt klamt for den lille også??

Tenkte at det kanskje var greit å kjøpe et til vogna også.. og kanskje vogga som vi skal ha i stua. Kostet ikke mye ihvertfall.

Jeg har masse tisselaken fra førstejenta. Var ikke så flink å bruke det med henne, men hadde det i senga i alle fall. Syns ikke det ble spesielt klamt, de er jo frotterte på oversida. Nå har jeg overmadrass til vugga også, skal ha tisselaken under overmadrassen tenkte jeg. Er jo kjekt å ha om uhellet er ute..

Hei hei..Dokker e vel vant med at æ e her å snike..[:)]

Men æ ville si at d tisselakenet som vi har til ungan,eller til minsten-kjøpt på KID trur æ.
Det e sånn med gummiert bakside og frotte på oversida- så det blir ikke noe klamt for ungen.

Vet ikke kossen andre tisselakener er..men e jo kjempedumt hvis dem e sånn at det blir klamt..
Kjøp sånn med frotte på oversia..

*lusker ut ijæn*[8D]

Til førstemann kjøpte jeg et dyrt tisselaken/overmadrass på babyshop som heter DryKid. Dette er jeg kjempefornøyd med, og kommer til å kjøpe et til for å ha i senga til lillegutt. Dette er altså ikke et vanlig tisselaken, men en slags overmadrass som ingenting siger igjennom. Det er også svært lettvasket og lett-tørket, er som oftest klart igjen til neste kveld etter vask[:D] Siden det var dyrt, brukte vi mindre penger på selve madrassen, og det har vi gjort nå også. Må sies at det er svært sjelden det skjer uhell, mest oppkast ved sykdom. Ellers kjøpte jeg tisselaken på IKEA som jeg har brukt ved behov i vogna og evt andre steder (senga vår hvis hun har ligget der). Som hovedregel i vogna har jeg bare brukt lammeskinn, og til dags dato (hun er 16 måneder) har det ikke vært noen uhell der selv om hun har sovet alle blunder på dagtid der. Jeg brukte alltid klut under hodet pga gulp. Får se an med lillegutt, men kommer til å kjøre samme opplegget [:D]

Vi kjøpte de og brukte de aktivt i perioder. Veldig greit når bleiene lekker og babyen gulper mye. Var også kjekt å ha når vi fikk omgangssyke i huset og tulla kastet opp 3-4 ganger i sengen sin. (ble jo litt å vaske, men madrassen var tørr og ren.) Men lurt å stille madrassen på høykant når du bytter sengtøy så den får luftet seg litt. Er anbefalt uansett om en har på gummilaken eller ikke.

ORIGINAL: Babypus2006

Vi kjøpte de og brukte de aktivt i perioder. Veldig greit når bleiene lekker og babyen gulper mye. Var også kjekt å ha når vi fikk omgangssyke i huset og tulla kastet opp 3-4 ganger i sengen sin. (ble jo litt å vaske, men madrassen var tørr og ren.) Men lurt å stille madrassen på høykant når du bytter sengtøy så den får luftet seg litt. Er anbefalt uansett om en har på gummilaken eller ikke.

Sikkert lurt. Eller man kan gjøre som vi gjør, vi snur madrassen hver gang vi skifter tisselakenet, da kommer det luft til fra undersiden (hvis man ikke har tett bunn i sengen, selvsagt, vi har tynne "planker"). Snur madrassen annenhver gang fra hode til fotende også, slik at det ikke blir sånne groper på et sted.

Og enig i det meste du skriver ellers også. Jenta vår har kastet opp MASSE i senga ved et par anledninger, tør ikke tenke på hvordan madrassen hadde blitt uten tisselaken da, tror vi måtte kastet den faktisk.[&:]

jeg kjøpte slike på jysk... hadde det under mitt laken om natten, slik at jeg ikke lekte melk i sengen om natten... syns ikke det ble klamt når man har laken over..... det er slik med frotte...
bruker det til barna mine... har nok reddet madrassene en del ganger med de... tisselaken er et must fra mi side:):)

jeg har tisselaken i senga til snuppa (ho er tre år) og kommer nok til å ha det flere år fremover pga oppkast. Har erfart at oppkast i madrassen er IKKE lett å få vekk lukta på og ingeting som lukter værre enn sur oppkast[:'(] 

Back
Topp