Tisselaken...?

Navi

Gift med forumet
VIP
Januar 2017
Noen som vet hvor man kan få tak i slike frottelaken med "gummibelegg" under? Vokst opp med å kalle det tisselaken, men aner ikke hva som er det rette ordet for det - noe som gjør at jeg i alle fall ikke har klart å finne det i typisk nettbutikker... :p
Er så greit å kunne beskytte madrassen til lille med å ha et slikt som laken, evt under vanlig laken i sengen i tilfelle uhell (..kanskje også på min side av sengen om melkesprengen er stor om natta - blitt tipset om det:p)

Jeg har kjøpt til vår seng på ikea iallefall :) de hadde flere str :)

Vi kjøpte på kid. Men mener jeg har lest at det ikke anbefales til babyer, fordi det blir så tett at om de skulle snu seg og få fjeset ned, får de ikke til å puste gjennom lakenet? Neppe så mye vits når de er babyer uansett, madrassen er jo så liten at den er lett å gjøre ren. Kan jo spyles i dusjen, fryses, henges ut, osv :p

Vi har kjøpt på KID. Det har eg klipt litt i og lagt under lakenet på mi side i senga. Tilfelle vatnet går i senga :-)
Men har ikkje brukt det i sengene til ungene :-)

Last edited:
Har kjøpt på ikea.. funker fint i grindsengen og er mest aktuelt litt senere hvis jeg husker riktig. Har lagt de på tvers midt på så det ikke er under hodet.

Babyer skal ikke sove på sånne laken da de er så tett at hvis barnet snur seg med ansiktet i madrassen så blir de kvelt.

Du finner det hos Jysk butikker i små og store størrelser

Man trenger ikke bruke dem over hele madrassen, bare ta det i midten der det kan skje lekkasjer :) tror den minste str hos Jysk er på 50x90 :8

Vi har kjøpt pustende overmadrass heller siden det ikke anbefales med tisselaken til babyen. Tørr heller ikke å ta sjansen å legge deg bare nede ved rumpa i tilfelle babyen snur seg i søvne..

I senga vår skal jeg kjøpe engangskladder som jeg kan ha under meg og lakenet i tilfelle vannet går og ved evt amming i senga :P

Takk for svar fra dere som kom med forslag til hvor finne dette, eller som kommer med saklige anbefalinger/tips! :) ...enkelte kan spare seg å svare om de ikke klarer svare på en hyggelig måte eller engang svarer på det som spørres om...

Last edited:
Eg var ganske avhengig av det med storebror på grunn av gulpingen. om man er redd for at de skal snu seg ned i madrassen, så kan man få tak i støtter/ evt dandere dynen slik at babyen ikke kan snu seg. på magen skal de jo ikke uansett i sengen ;)

Så eg kommer til å ha Tisselaken over hele madrassen. vi har også ett som beskytter madrassen i vår egen seng med tanke på gulpingen og uhell om natten. lærte leksen med storebror :)

I starten til vuggen kjøpte vi små laken på jysk mener eg å huske. til grindsengen kjøpte vi strechlaken med beskyttelse i til å ha under jerseylakenet. mener vi kjøpte det på kid :) de var genial, for se flyttet seg ikke, noe de minste som bare blir lagt under lakenet kan ;)

Back
Topp