Tisselaken!

pineapple

Elsker forumet
Hører så mye forskjellig om tisselaken! noen sier det er nødvendig, mens andre sier det er farlig!? Noen som har noen erfaringer iforhold til dette?

Jeg kjøpte noen tisselaken på KID som jeg tenkte å bruke til lillegutt. Men først la jeg det i min egen seng for å beskytte mot evt vannavgang. Det lå ikke på mer enn 2 dager, for jeg ble jo gjennombløt av svette.... noe så klamt å ekkelt. Jeg har funnet ut at jeg ikke vil utsette min lille baby for det iallefall. Men kanskje det finnes andre laken som er bedre egnet dersom det er nødvendig?

Jeg kjøpte et sånt tisse laken på sjarmtrollet - Det var et tisselaken jeg før ikke har hørt om, noe nytt tenkte jeg.. Har ikke prøvd den ut sjøl.

Det kunne nesten ligne på et teppe som skulle glides fast i en "Plastduk", Så veldig sånn luftig å fint ut.. Ble anbefalt av hun som sto der i kassa, at den var veldig bra, og at hun selv hadde brukt den på hennes barn..

Man har jo disse plastAktige laken'an som er litt ruflette oppå - De er jeg vant til..

den skal beskytte madrassen. jeg har lagt på min i senga til lille jenta vi venter,men satt vanlig strekklaken utenfor . slipper det å trekke gjennom til madrassen:)

På shoppingrunden til Tærta, så hadde jeg også tenkt å kjøpe tisselaken. Babyshopp damen anbefalte heller å kjøpe en overmadrass som var vaskbar og stoppet urinen i å trekke ned i madrassen forde den hadde plast som nederste lag. Derfor blir det ikke klamt og man holder sengen ren for urin. Det er blitt løsningen for oss. I Trillebaggen har vi et lammeskinn som det går ann å vaske, så tror vi er i boks når det gjelder urinlekasjer [;)]    

vi har også lagt tisselaken under strekklaknet på senga til den lille [8|]
visste ikke at dette var farlig ????  [8|]

Kjøpte tisselakken på kid til oss begge, jeg er veldig fornøyd med mitt...har det siden jeg er redd vannavgang på natta.... tisselaken til knøtte hadde jeg planer om å ha i vogna. i senga har jeg har over madrass som kan vaskes...

Jeg har kjøpt tisselaken på apoteket.
Har sovet med det selv å jeg har ikke våknet klam å jæ***, hehe.
har dem jo under laknet bare rett fra litt over rumpen og nedover! :-)

Jeg tenkte jeg skulle bruke det i vogna under lammeskinnet for å beskytte vogna mot uhell. I senga kjøpte jeg en kjempedyr madrass med tanke på krybbedød. Dersom jeg bruker tisselaken her, er jo hele vitsen med madrassen borte :-)

eg kjøpte tisselaken på ikea og har d på madrassen  og har overmadrass og soveskinn oppå. i mi seng så har eg et engangs tisselaken og d e klamt!!! anbefale isje engangs asså!!!

Har aldri brukt tisselaken til mine utenom når de har sluttet med bleier eller hatt omgangssyken...... forstår ikke helt poenget med det.... men om det må brukes hadde jeg klippet opp litt tykt strimmel og lagt akkurat der uhellet kan være ute.... Er ikke behagelig å ligge på....

Fikk anbefalt å heller bruke overmadrass i stedet for tisselaken, fordi de er så tette.

Aldri vært behov for noe tisselaken her, når hun var baby tisset hun ikke så mye at det gikk gjennom, så hadde vi heller en flanellklut under hodet tilfelle gulp. Lurt med en tynn overmadrass også som bare kan kastes i vaskemaskinen om det skulle skje noen uhell. 

Man frarådes å bruke tisselaken over hele madrassen pga dette med krybbedød. Skal man ha tisselaken så anbefales det at det dekker det mest kritiske området. Det skal mao ikke være tisselaken under hodet - bare under området der reelle lekkasjer skjer. Jeg kjøpte derfor tisselakenet til Ikea og ikke slikt heltdekkende fra de andre butikkene.

Til meg selv så kjøpte jeg det som finnes på Boots Apotek. Det heter Kylie flergangskladd. Det koster litt men kan vaskes på 85 grader opp til 300 ganger... Det er av god kvalitet så jeg slipper denne plastfølelsen som igjen gir den klamme ekle følelsen. Kan fint brukes i sengene til større barn om de får problemer med sengevæting seinere. Eller til neste gang vi venter barn - om det skjer ... :)

JA JEG BRUKER TISSELAKEN!!!!!!!!!!!!!

Før eller siden blir det vått av enten tiss eller bæsj, og da er det greit å slippe å få det på madrassen som ikke kan vaskes.
Når vi kjøpte seng til vår første valgte vi å kjøpe litt dyr madrass og ha overmadrass over. Jeg legger tisselakenet under overmadrassen - altså under rumpa. Gulp blir ikke slike mengder at det trekker gjennom klut (har så store kluter at jeg strekker de over øverste del av senga som et laken - dobble), laken og overmadrass. Og spyr ungen skikkelig våkner en av det og fjerner det jo med en gang.

Med å ha overmadrassen over tisselaken unngår en det meste av problemer og ubehag:
- Det blir ikke klamt for babyen - det beskytter overmadrassen for.
- Når de blir så store at de snur seg rundt i senga, vil de ikke få pusteproblemer fordi det blir for tett om de bli liggende med hodet oppå området med tisselaken, det sørger også overmadrassen for.
- Den dyre gode madrassen vi har nederst blir ikke utsatt for tiss,bæsj og oppkast og kan dermed trygt brukes til flere søsken.
- Når uhellet er ute og babyen tisser eller bæsjer utover bleie og nattas og laken etc hiver jeg alt, til og med tisselakenet i vaskemaskin på 60 grader - da blir det rent og pent, så rett i tørketrommelen og det er klart til neste natt :=)

Og ja, jeg har lest noen som sier at det ikke blir vått gjennom overmadrassen, men det har iallfall jeg opplevd med begge mine... Så her tar jeg INGEN sjangser[:)]

eller hva med å bare bruke en håndduk...?

Har aldri tenkt på at det skulle være behov for noe tisselaken utenom når ungene skal slutte med bleie... :/

ORIGINAL: linnh85

vi har også lagt tisselaken under strekklaknet på senga til den lille [8|]
visste ikke at dette var farlig ????  [8|]

Samme her [&:] Hadde det til førstemann, derfor har jeg ett som er tilpasset vugga.. Gutten min på 3 ligger fortsatt med tisselaken under lakenet, og det har redda oss MANGE ganger. Hender at de tisser gjennom bleia, spyr eller har diare og kommer dette på madrassen må den jo byttes.. [8|]
Huff, nå ble jeg litt skremt her..

ORIGINAL: pompen86

eller hva med å bare bruke en håndduk...?

Har aldri tenkt på at det skulle være behov for noe tisselaken utenom når ungene skal slutte med bleie... :/

Nytter fint lite når de virkelig tisser og bæsjer seg ut. Trekker rett igjennom!

ORIGINAL: bcv

Aldri vært behov for noe tisselaken her, når hun var baby tisset hun ikke så mye at det gikk gjennom, så hadde vi heller en flanellklut under hodet tilfelle gulp. Lurt med en tynn overmadrass også som bare kan kastes i vaskemaskinen om det skulle skje noen uhell. 

*sniiiiiker her og* [;)]

http://www.dry.no/dry_kid_over.html

denne er vi veldig fornøyd med og man blir ikke klam!! [;)][:)]

Back
Topp