Tiramisu og alkoholinnhold

Ipek

Elsker forumet
Oktoberbarna 2021♡
Jeg spiste tiramisu fra meny her om dagen, og etter 1/4 var fortært kjente jeg en velkjent hete i halsen. Joda, den inneholdt 2% alkohol! Utrolig dårlig merking! Hvis ikke jeg var blind og helt overså den store røde teksten på omslaget, så var eneste plassen jeg fant info om dette, et lite felt på siden med liten skrift, på italiensk.

Hadde en liten episode her for noen uker siden også. Hadde kjøpt meg alkoholfritt øl som jeg skulle ta en flaske av inntil grillmaten i solskinnet. Joda, 0,5% alkohol. Kanskje ikke big deal, men jeg ønsker å være totalavholds mens jeg er gravid. Syns ikke det henger på greip å kalle det alkoholfritt når det faktisk inneholder alkohol.

Ang tiramisu; Spist er spist, men jeg kjente at jeg likte dette svært dårlig. Trøster meg med at jeg er i uke 16, all utvikling er vel ferdig, nå er det voksing som gjenstår.

Hva tror dere?

Alkoholfritt øl f.eks;

Alt som er under 0,7% regnes som alkoholfritt. Mye av det du spiser og drikker til vanlig, som f.eks.. kefir, juice, etc, KAN inneholde alkohol det også, men det er så minimale mengder. Tror det er.. opp til 0,4% i disse..? (edit; faktisk opp til en hel % på kefir.. men det er sjeldenhetene. Fersk kefir er som regel rundt 0,1%)
Dette regnes som fritt for alkohol, og skal også være trygt for gravide. Det går så opp i det du fortærer, at du får ikke promille av det uansett hvor mye du skulle ha spist/drukket av det.

Når det kommer til tiramisuen.. så burde den ha blitt merket bedre. Det er jo godt over dobbelt så mye som det som regnes som alkoholfritt..
Fant lite info, men fant en artikkel fra 2010 angående noen som var sure fordi det ikke var merket godt nok. Stod på dén at tiramisuen "ikke er anbefalt for barn eller gravide", så..

Men, jeg tror ikke den ene, kvartspiste tiramisuen har gjort noe skade av betydning altså. Den har ikke høyt innhold, og du spiste ikke mye.. så det går nok bra som et enkelttilfelle. Men jeg er enig i at infoen burde vært tydeligere...!

Jeg trodde alkoholen ble fordampet i prosessen jeg og at det bare var smaken igjen :eek: Fint at du deler, jeg hadde aldri tenkt på å se etter det i en dessert!

Har aldri tenkt over alkohol innhold i dessert som tiramisu! Der hadde nok jeg også spist uten å tenke videre over det, og er ikke så lett å oppdager når ting er så dårlig merket :wideyed:

Jeg trodde alkoholen ble fordampet i prosessen jeg og at det bare var smaken igjen :eek: Fint at du deler, jeg hadde aldri tenkt på å se etter det i en dessert!

Alkohol fordamper hvis det varmes, men en tiramisu er en kald dessert, som ikke stekes eller kokes.. så da fordampes nok ikke alkoholen heller. :/

Men utrolig rart at det ikke er merket..! På norsk, helst.

Litt alkohol er det i tiramisu da den dynkes i likør/spritholdig drikke, men ikke noe å bekymre seg over så lenge det ikke spises hver dag :happy093

Back
Topp