Tipstråd/Must have

Novo

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
FebbisBebbis2021 ❄️
Fra oss som har gjennomgått et eller flere svangerskap til førstegangsfødende eller omvendt; tips for svangerskap/fødsel midt i utstyrsjungelen

svangerskap:
- MÅ ha gaviscon <3
- BBHugMe

Ved/ette fødsel tips/utstyr:
- klipp negler før xD jeg hadde lange negler (ikke falske) da jeg fødte og turte ikke ta på ungen før jeg klipte de helt av rett etter fødestua haha
- purelan
- bæretøy

klarte meg uten:
- ammepute
 
svangerskap:
- ammebh/bh uten spiler

Ved/etter fødsel tips/utstyr:
-Melkeoppsamler (til å ha i bh når melken kom for fullt)
-lang cardigan til å dekke over bleierumpa på sykehuset
-ammepute (jeg var helt avhengig av min)
-romdeler (for å stenge av stuen så overivrig hund ikke kunne bli for voldsom i starten)

klarte meg uten:
-Snacksen jeg hadde kjøpt til fødselen (men var digg å ha på barsel da)
 
Fra oss som har gjennomgått et eller flere svangerskap til førstegangsfødende eller omvendt; tips for svangerskap/fødsel midt i utstyrsjungelen

svangerskap:
- MÅ ha gaviscon <3
- BBHugMe

Ved/ette fødsel tips/utstyr:
- klipp negler før xD jeg hadde lange negler (ikke falske) da jeg fødte og turte ikke ta på ungen før jeg klipte de helt av rett etter fødestua haha
- purelan
- bæretøy

klarte meg uten:
- ammepute
NEGLENE! Opplevde det samme her! Hun kom akkurat en uke før termin, og jeg hadde ikke klippet neglene på et par uker, så følte at uansett hva jeg gjorde kom neglene borti den myke babyhuden :( Mitt tips til alle som skal pakke fødebagen er å ha med neglklipper eller neglfil!
Ellers må jeg anbefale en ammekurv. Fyll denne med mat og drikke til deg selv, ammeinnlegg, gulpekluter, en bok, mobillader og liknende. Man blir fort fastlåst i sofaen noen dager, spesielt ved økedøgn ;)
 
Det kommer helt an på ungen. Nr to hadde kolikk, og da var bæresjal gull verdt. Bedside crib var også bra. Vippestol var helt overflødig hos oss med begge. Samme med klær uten knapper eller glidelås rundt hodet på baby. Joggevogn var helt unødvendig. Bæremeis var bra.
Ellers behagelige Spileløse topper er et must nå unger graviditeten. Melkeoppsamler Og ammeskjold var helt Ubrukelig for meg. Alt for mye melk og for store pupper til at det funket. Behagelige bukser som ikke strammer i livet. Gravidklær var også unødvendig. Vanskelig å finne noe som passet. Lettere å finne vanlige klær som satt fint over magen.
 
I graviditeten, var bbhugme puten et must. Kunne ikke ligge på sofaen eller i sengen uten.
Når ungen var komt var bæretøy, melkeoppsamlere, purepan og multimam livredning. Dette hadde jeg i en kurv i sofaen, sammen med drikke, enkel snacks og fjernkontroll. Amme-kurven min.

Ting som har vært overflødig hos oss er ammepute, vippestol og babysengen :hilarious:
 
Med storebror var bæresele overflødig, mens med lillebror var det et must, har til og med to:) og brukes hver dag fortsatt.
Vugge har vært overflødig med begge så det føler jeg ikke at jeg trenger nå.

Skal ha bedsidecrib denne gangen tenker jeg siden lillebror bruker sprinkelsengen så må vi ha ny seng lkkevel og tenker at den vil ta mindre plass på vårt rom, lillebror har nok byttet til juniorsengen før bittelille har vokst ut av bedsidecriben tenker jeg :)

Ellers er innesko, vide bukser, lange cardigans, hårføner, hårstrikk og samarin et must i fødebagen

Pysjamaser uten føtter må vi også ha, ingen av de andre har klart å bruke de med føtter i, bare hyler og vrir seg og prøver å sparke seg ut
 
Med storebror var bæresele overflødig, mens med lillebror var det et must, har til og med to:) og brukes hver dag fortsatt.
Vugge har vært overflødig med begge så det føler jeg ikke at jeg trenger nå.

Skal ha bedsidecrib denne gangen tenker jeg siden lillebror bruker sprinkelsengen så må vi ha ny seng lkkevel og tenker at den vil ta mindre plass på vårt rom, lillebror har nok byttet til juniorsengen før bittelille har vokst ut av bedsidecriben tenker jeg :)

Ellers er innesko, vide bukser, lange cardigans, hårføner, hårstrikk og samarin et must i fødebagen

Pysjamaser uten føtter må vi også ha, ingen av de andre har klart å bruke de med føtter i, bare hyler og vrir seg og prøver å sparke seg ut

Fotløspysjamas-enig! Fikk tidlig tips om hvor kjekt det var så hadde maange, endte opp med å klippe av de føtter :hilarious::hilarious:
 
Fotløspysjamas-enig! Fikk tidlig tips om hvor kjekt det var så hadde maange, endte opp med å klippe av de føtter :hilarious::hilarious:

Hehehe det har jeg også gjort på flere, men noen av de fikk jeg i gave fra USA og de var så fine og helt nye så fikk meg ikke til å klippe i de, men gav de videre til ei venninne :)
 
svangerskap:
- ammebh/bh uten spiler

Ved/etter fødsel tips/utstyr:
-Melkeoppsamler (til å ha i bh når melken kom for fullt)
-lang cardigan til å dekke over bleierumpa på sykehuset
-ammepute (jeg var helt avhengig av min)
-romdeler (for å stenge av stuen så overivrig hund ikke kunne bli for voldsom i starten)

klarte meg uten:
-Snacksen jeg hadde kjøpt til fødselen (men var digg å ha på barsel da)

hva mente du med romdeler? Finnes det en midlertidig vegg mann kan sette opp? Det hadde jeg trengt
 
hva mente du med romdeler? Finnes det en midlertidig vegg mann kan sette opp? Det hadde jeg trengt

Vi har brukt trappegrind mellom stue og kjøkken, fungerer veldig bra det :)
 
I svangerskapet:
- BBHugMe gravidpute. Dyr, men verdt hver en krone synes jeg! Siden bekkenet allerede har begynt å tulle litt nå har jeg faktisk funnet den frem fra sist og begynt å bruke den. Kommer også til å ha den med på barsel, slik som sist. Da er den veldig fin å bruke som ammepute, og å fortsette å bruke den som ammepute i senga hjemme den første tiden.
- Noe som hjelper mot halsbrann. Her var Titralac og love hearts som funket.
- Ha nok urinprøveglass liggende! Det blir veldig mange turer til lege/jordmor/UL i løpet av svangerskapet, så greit å ha liggende en liten haug liggende klar.

På føden/barsel:
- Skriv og ta med et fødebrev. Jeg hadde skrevet ned tanker, bekymringer og ønsker på forhånd og var jeg glad for. Var ikke helt i stand til å fortelle alt når det sto på som værst.
- Slippers/crocs, eller lignende som er veldig romslig. Føttene kan hovne veldig opp både før og etter fødsel, og vanlige sko kan bli altfor trang.
- Nok ammetopper. Litt avhengig av hvor lenge man blir liggende på barsel såklart, men når melken kom for fult så lekket den gjennom innlegg, og det rant og sprutet overalt. Da var det kjekt å ha nok rene klær. Ellers vide bukser og lange gensere/cardigan.
- Klorevotter. Her hadde lille veldig lange og skarpe negler første tiden, og klorte seg selv masse i ansiktet. Selv om vi klipte neglene ble kantene likevel skarpe og hun fikk små risp.
- Purelan!


Kunne klart meg uten:

- All den maten og snacksen jeg hadde med på føden. Hadde virkelig null matlyst både før, under og etter fødsel, og ville ikke ha noe annet enn vann. Men på dag 2-3 kom matlysten tilbake, og da var det plutselig godt med kjeks og sjokolade og rask energi :)
- Hadde med altfor mye klær og ting til lille, da du også får låne klær og pledd på sykehuset var det fullstendig unødvendig med 4-5 bodyer og strømpebukser.
- Ammepute (foruten BBhug me på natta)
 
Back
Topp