Tipstråd fra august 2011

Fuglen

Elsker forumet
Kjære augustdamer 2012. 

emoticon
Tiden går så utrolig fort! Det er som i går vi var kommet like langt som dere er nå. Noen kvalme, noen med bekkenvondt, noen stressa - og alle veldig spente. 
Og nå sitter vi her med små/store babyer på 6 måneder +/- og en haug med nye venninner.
emoticon

Tradisjonen tro, lager vi nå en tipstråd til dere - med håp om at våre erfaringer kan brukes videre. Det samme lagde augustdamene 2010 til oss, og augustdamene 2009 til dem igjen. 

Lykke til damer, og nyt tiden som gravid!

Beste kjøp:

1. Mei tai - genialt når man får en baby som kun sover på mammaen sin de første 2 mnd :P det gikk faktisk ann å få gjort noe :P

2. Bleiebøtte - hadde i utgangspunktet bestemt meg for at DET skulle vi ikke ha.. men bleier lukter fort i vanlig spann/pose!

3. Lekematte fra xxl - fikk en mye mer aktiv baby på gulvet etter den matten kom i hus, er også god for mamma å ligge på når man er trøtt etter litt lite nattesøvn :P

4. Inotyol salve - eneste salven vi bruker på sår hud! Også lukter den så godt :P

Verste kjøp:

1. Vognbag :P - hun HATET den! Skrek som en gal.. Byttet til sportsdel da hun var 9 uker.. Fikk en ny baby på tur :) Håper nestemann er mer glad i bagen :P

2. Pumpe - mine pupper og pumper går ikke sammen...

3. Jakker/gensre med hette - bare upraktisk!

4. Kjoler - får aldri brukt de :P

5. Lekegrind - hun likte den aldri :(

Lykke til videre i svangerskapet :) Og til dere som venter førstemann, de første 3-6 ukene er steinharde!! Jeg var ikke forberedt på det og hadde litt lyst å legge meg ned å dø :P men det gikk over! hehe :) Nå er det bare kooooos :)

Topp 5:
1.) Bleiebøtte (etter vi var tom for refilene, så brukte vi hvite avfallssekker og pakket bleiene inn i hundebæsjposer! Genialt og luktfritt!)
2.) Stokke Newborn setet til TrippTrappstolen
3.) ulltøy. Sommer som vinter, dag som natt!
4.) microsterilisator og avent dispenserboks for MME-pulver/grøtpulver
5.) Lamazeleker (kjøpt på ebay!)
6.) filmkamera

Bunn 5:
1.) kortermede bodyer
2.) Gensere med hette
3.) 50 % av klærne jeg kjøpte (fikk så masse i gaver/arvet, selv om vi ikke trodde vi ville det, og masse ble pakket vekk ubrukt)
4.) nesesugeren fra NUK
5.) Avent flaskevarmer

Topp 5:

- Ammeseng 
- Voksi Urban
- lammeskinn
- Vippestol
- Nesesuger

Bunn 3:

- Babybjörn bæresele
-  Upraktiske klær  (jeans, hettegensere/jakker)
- Nattposer

Gratulerer med august-babyer på veiemoticon

5 Beste kjøp: 
Tummy tub badebalje
Avent doseringskopp. perfekt om man skal blande mme på natten. Kommer lett ut av tellinga i halvsøvne.
selvgyngende vippestol
Omslagsbodyer
Sparkebukse fra nøstebarn

5 verste kjøp:
Hettegensre, penklær og dongeribukser
ammepute
Ørten forskjellige smokketyper
Bleiebøtte
Tåteflasker fra bambino

Tips og must haves:

* STRØMPEBUKSER - sokker flyr av så fort, og sparkebukser gjør ungen til skilpadde :)
*De 3-4 siste ukene før jeg fødte, satt jeg ca en halvtime hver kveld å "misshandla" nipplene, vil påstå det gjorde at jeg aldri ble sår eller noe da jeg amma.
*Ammepute er og en fin ting, merket det veldig godt på skuldrene at jeg var "utrent" i det å holde en baby til puppen flere ganger om dagen.
*Helsetepper - "mumifiser" babyen når den skal sove, og gjerne pass på så det ikke er for stor plass der de ligger, min var hvertfall mye lettere å ha med å gjøre når det var trangt og lunt :)
*Ta vare på deg selv, ta imot avlastning, og NYT tiden de er nyfødte, den går så altfor fort.

Ting jeg kunne klart meg uten:

*Brystpumpe - De første dagene etter jeg kom hjem fra sykehuset var det mitt beste kjøp, men når melken har stabilisert seg så har den egentlig bare støvet ned.
*2 delte sett - Er mye enklere med body og strømpebukse, og evt sparkebukse over det. Gensre, hetterjakker osv blir klumpete, og er bare styr å drive på å dra det ned/rette på det hele tiden.
*Badekar i stellebord - De vokser så fort ut av det.
*Masse klær i de minste strl - De vokser fort ut av dette og :p
*Bæresele - Ubehagelig å bruke, neste gang skal jeg ha moby wrap eller lignende.
*Nesesuger - Fikk den aldri til å fungere :p

Og tilslutt: Gratulerer så mye med troll i magen <3 Misunner dere, selvom det ikke er lenge siden jeg fikk min.
Nyt tiden, for tro det eller ei, de fleste savner magen når babyen har kommet ut :)

Gratulerer så masse med spirer i magen alle sammen!

Dere går en fantastisk tid i møte, og har SÅ masse og glede dere til!
Ønsker dere det aller beste i tiden framover!

Selv om noen av dere kanskje er andregangsmødre, glemmer man fort etter nr 1, så tips og råd kommer alltid godt med.

Mine topp og bunn tips:

Topp
1. Varm og god bilstolpose
2. Stor og god gym-matte
3. Babycalling ( spesielt dere førstegangsmødre, har brukt den særdeles lite til nr 2)
4. Baksete-speil
5. Stellebords kommode ( VELDIG praktisk og ha bodyer, strømpebukse, smekker osv tilgjengelig på badet)
6. Koseklut/gulpekluter

Bunn
1. Stive og tykke klær i små størrelse ( har brukt mest strømpebukse og body)
2. Ammepute

Mulig det kommer mer på bunn, men kommer ikke på noe foreløpig

Topp 3

1) Basen til bilstol. Helt 100% uunværlig.. Hater og knote med det pokkers beltet.
2) Vippestolen
3) Lekematten på gulvet

Dummeste kjøp

1) Stellebord
2) Tusenvis av babytepper
3) Hettegensere, og stive olabukser til baby.

TOPP :)

1: Bæresjal! :)
2: Babyactive Jet Classic! (Vogna) :)
3: Stokke tripp-trapp med newborn set :)
4: Strømpebukser og bodyer, med varm baby så trenger vi ikke annet :) Bruker mye ren ull <3
5: Ekstra stellematte til å ha på badegulvet som baby kan ligge på når man dusjer eller er på do o.l, kunne sikkert brukt babygymen eller noe, men jeg syns det er praktisk med noe som er på badet hele tiden :)
6: Pingu babygymen <3 Lillegutt elsker den!!
7: Flere av favoritt suttekluten, når han fant den :)
8: Näsfrida- nesesuger!

BUNN :(

1: Bleiebøtte- lukter vondt når den står på gulv med varmekabler :/ Kunne sikkert vært fin, men med varmekabler i alle rom så er den ikke noe for oss :(
2: Klær med hetter, stive olabukser o.l bare fordi det så tøft ut, ikke behagelig for baby..
3: Kortermede bodyer..

Gratulerer så mye med de voksende magene!! Nyt svangerskapet og gled dere til deres vakre augustnurk kommer til verden!! <3

Gratulerer så mye med vakre spirer i magen! emoticon
Ønsker dere alt det beste i tiden fremover

Topp 5 kjøp:
-Bleiebøtte! (Fikk gratis på barnashus og fikk da kjøpt ekstra refill til redusert pris, tror det var 199,-) 6 mnd har gått og vi har fortsatt igjen av de to pakkene så det er ikke sååå dyrt!
-Bæresjal! Hadde en gutt som bare ville ligge på brystet og sove i starten og da var bæresjal det eneste som funket så jeg fikk gjort litt annet i huset ;) 
-Kosekluter! 
-Spille/kose bamsen!!! Denne kjøpte jeg da jeg gikk gravid, trakk den opp og la på magen hver kveld... Han er totalt avhengig av den og om han var urolig så var det bare og trekke opp den og han kjente igjen lyden og roet seg med engang! emoticon
-Omslagsbodyer
-(Må bare legge til, vippestol, stellekommode, nesesuger fra apoteket, lammeskinn...)

Verste kjøp:
-Kule to delte sett, hettegensere, gensere etc! Her går det bare i bodyer og strømpebukser/bukser
-Bryst pumpa (fikk ikke det til) 
-Ammeputa (brukte bare vanlig pute og på natten ammet jeg liggende... 
-Babysko

Ellers må dere bare nyte tiden som gravid tross kvalme, smerter og bekkenplager! Selv om tiden virker uendelig lang går det utrolig fort! Sov, slapp av, kos dere og lad opp til mammatilværelsen ;) 
Lykke til alle august mammaer!

Tusen takk damer! emoticon

Tenk når det er vår tur til å sende listen videre da..det føles sååå lenge til, men jeg vet jo hvor fort det egentlig går.

Topp 5:
1.) Babybjørn vippestol
2.) Langarmede bodyer og strømpebukser (MYE brukt)
3.) termos og doseringsboks til mme.
4.) miniapotek (paracet, termometer og div.)
5.) Puslespill matte til å ha på gulvet

Bunn 5:
1.) Bleiebøtte
2.) tisselaken
3.) Generelt upraktiske klær (klær med ben, hettegensere, hele dresser u/knepping)
4.) Ammepute
5.) Avent mikrosterilisator
6.) Bæresjal!

Gratulerer så mye med baby i magen!! 

Mine beste innkjøp/arvegods(i tilfeldig rekkefølge): 

1. Amme-pute. Vær obs på hvordan du sitter når du ammer! Hvis du fullammer blir det mye stillesitting, og man må sitte godt så man ikke får vondter av det. 

2. Gym-matte til å ha på gulvet. Vi har heldigvis stor stue og jeg er VELDIG glad for at vi kjøpte en stooor matte(100x180). Vi begynte tidlig med øving på å ligge på magen der, og hun lå der mye og lekte med babygymen de første månedene. Nå er den perfekt base for krabbetrening, lek og kos, midt i stua! 

3. Baby-gym. Denne har tydeligvis vært veldig underholdene helt fra hun bare lå og kikket på den til hun kunne ta og løfte på den. Vi arvet en gammel fisher-price, og den er super! 

4. Simo duo. Vogna med stooor bag. Hun har bikket 8 kilo og den passer fortsatt fint. Den er stor og tung, men trilles lett i alt vær! Vi kjøper nok en liten sportsvogn i tillegg som blir med på tur når hun er større. 

5. Safe-feeder. Vi er igang med å smake på maten, og en safe-feeder er uunnværlig i denne perioden. Den serverer maten på en trygg måte, i tillegg til at den er fin å bite på når de klør i gommene. 

6. Siklesmekker. Bruker mange i løpet av en dag! Er mest fornøyd med de fra Pippi, kan kjøpes med skrift hos lillemille.dk. 

7. Ull. Spesielt når de skal ut i vogna eller bilen er det kjekt å ha en ulldress. Jeg er fan av balaklava(lue med hals og åpning til ansiktet). I motsetning til "bamsedresser", som forsåvidt er utrolig søte, blir de ikke klamme i ull. 

8. BilposeVi kjøpte KID sin pose med dun, og den er super på kalde dager! Bare husk å åpne posen når det blir varmt i bilen, for den er varm! Og ikke ha på ungen for mye klær. 

9. Base til bilsetet. Du kommer IKKE til å angre!

10. Vugge. Hun sov i vuggen på dagen de første 4 månedene.  

11. Saueskinn! Vi har skinn både i vugge, seng og vogn.  

Gulpekluter, både til å tørke sikkel, gulp, ha under hodet i seng og vogn, og til å ha når man ammer(får du en "gulpeunge" og ammer så kjøp MANGE). Bukser med føtter og strømpebukser, leker fra Lamazé, smokkeholder(kan også brukes til leker), Sophie biteleke(både selve giraffen og den som er formet som bitering). 

Lite brukt: 

1. Pumpe(håndmelking funker best her - anbefaler alle som ammer å lære seg det!). 

2. Baby-bjørn. 

3. Melkeoppsamler(= SØL). 

4. Kjoler, klær med hette, joggedresser, innejakker. 

Tips:

Ikke kjøp for mye klær på forhånd! Du får mye i gave, ungen vokser fort ut av det minste, og det er greit å kjenne litt på hva man faktisk trenger. Det holder med noen bodyer, pysjer og strømpebukser i første omgang. 

Det er kjekt med to sett av dyner, i tilfelle lekkasje eller oppkast. 

Spør om noen har klær, sengetøy, leker som kan vaskes, vugge, seng++ til låns eller som du kan kjøpe billig. Babyen krever en del som koster penger. En ting jeg helst vil kjøpe nytt er bilsete.

Det er slitsomt å få baby! Sett av de første ukene til å bli kjent med babyen og til å sove mellom slagene. Ikke inviter hele slekta på besøk, med mindre de vasker huset og lager mat og lar deg sove. Da burde du vurdere det. Be gjerne om hjelp til nettopp husvask, og det er supert hvis noen kan ta en trilletur med babyen så du får slappe av eller ta en etterlengtet, lang dusj. 

Ta gjerne trilleturer med vogna selv om du er sliten. Frisk luft og litt sol i kinnene gjør underverker både for mor og barn(og far). Men ikke føl deg mislykket selv om du ikke orker å gå tur hver dag! 

Inkluder pappaen så mye som mulig hvis det går an. En engasjert og trygg pappa er gull verdt! Det er deilig å ha en baby som er like trygg på begge foreldrene. 

Masse lykke til med svangerskap, fødsel og den som kommer!! emoticon

Gratulere så mye til alle august 2012 mammaer :)
Det føles som en evighet siden jeg var der dere er nå.. fy søren så fort tiden flyr!

Tips: ta masse bilder fra begynnelsen av, helt ærlig så husker jeg lite fra de første månedene.. du er i din egen lille verden. Men nå er det veldig kjekt å se tilbake på bildene fra den første tiden :) De første 3 månedene er tøffe..veldig tøffe. I midt tilfelle så er jeg borte fra venner og familie ( Bor i Spania med barnefaren og fødte i Spania) det gjorde det kanskje litt ekstra tøft uten å ha den samme støtte rundt.. men på den andre siden så fikk vi fred og ro den første tiden :) så positivt det også:)

Her er mine 5 topp og bunn tips :)

Topp

1) Mai tai - supert til å bære babyen og kan enda brukes :)
2) Aktivitetsmatte fra fisherprice - Mini elsker den!
3) "Trilleseng" til å ha i stuen - perfekt til soving på dagen
4) Winnie the pooh sengen hans - er sprinkelseng som kan legges ut slik han kan ha den til han er rundt 6 år
5)Stelle kommode- perfekt høyde og kjempe greit å kunne ha alt i skapene under samt når han slutter med bleie så kan jeg bruke den som vanlig kommode. Veldig fornøyd!

(lurer meg til en nr 6 her: for meg var helseteppe genialt.. som underlag i vogn o.l )

Bunn

1) Brystpumpe - ok, kanskje den jeg kjøpte var crap men funket dårlig på meg og ettersom jeg kun delammet så var det litt bortkastet uansett.
2) for mye klær str 50 - haha.. jepp.. de passa han ikke i det hele tatt ;)
3) Dongeri bukser - selv om de fleste var gave så veldig lite brukt (pga varmen vel og merke)
4) bæresjal... æsj.. passa meg ikke. tungvindt greie. Tror mht bæretøy så bør man prøve litt forskjellig og finne ut hva som passer til deg. jeg kjøpte et på nett uten å ha anelse..
5) Vognen ( Chicco living) - vel.. bag delen er liten så han vokste fort utav den. den andre delen var så smal at han passer ikke i den.. :(  Så vi måtte kjøpe ny trille.

Nyt hver spark og bevegelse, dere vil savne det.. jeg gjør iallfall det.. og en ting til jeg savner.. haha.. jeg hadde veldig guttemage og ettersom det ble så stramt så hadde jeg plutselig ikke "sideflesk" på magen lenger.. det var digg ;) kan ikke si jeg ble glad når det kom tilbake :p

Gratulere så mye igjen og lykke til alle - som høygravid i sommervarmen ;) håper dere er heldig og slipper 40+ slik vi hadde det her i sommer ;)

Gratulerer så mye til dere alle! :) Fin tid <3
Her er min lille topp og bunn liste;

Topp;
Base til bilstol! <3
Vippestol. Greit å kunne ta med seg ungen rundt i huset når jeg skulle ha ting gjort! :)
Bleiebøtte. Ser noen har skrevet at den lukter i rom med varmekabler, men det har ikke vi merket noe til! Vi har den fra AngelCare.
Ullpledd fra LilleLam! Mini roer seg veldig når vi har det rundt eller over ham, noe han ikke gjør med andre pledd eller helsetepper.
Stokke New Born Set. Han er veldig fornøyd med å sitte sammen med oss når vi spiser, og nå som han har blitt eldre, men ikke sterk nok til å sitte selv, er det enkelt å gi ham mat samtidig som vi spiser middag!
Omslagsbodyer. Dette tipset er fra min mann! De første to ukene måtte jeg kle på baby hvis vi ikke hadde rene omslagsbodyer :b

Bunn:
Babasling bæresele. Min personlige mening, da junior ikke var noe interessert i å ligge i den. Den kan riktignok brukes når han blir eldre også, men den var i alle fall ikke noe for ham da han var helt liten.
Ammepute. Brukte min i tre dager, men fant ut at det var enklere å amme uten pute, sittende i skredderstilling!
Sko i de minste størrelsene. Med spisse "ballerinaføtter" funker det dårlig å tre på ham de sinnsykt kule converse og adidas skoa! ...dessverre..!
Hettegensere og -jakker og kortermede bodyer. 'nuff said!

Andre erfaringer;
- Vi kjøpte ytterst lite klær i 50 og 56, og det var vi glade for i ettertid. Vi tok heller turen til byn og kjøpte det vi trengte når behovet dukka opp :)
- Vi valgte også å vente, og heller se an behovet, med ting som vippestol, (<3) babycall (trenger ikke) og bæresele (bomkjøp)
- Bestill alle gratispakkene dere kommer over. De små flaskene og tubene med kremer og oljer er en fin måte å finne ut av hva dere liker og hva baby evt reagerer på..
- Mulig det her er veldig innlysende for alle andre; men vi glemte å ta bilde av den nybakte familien på sykehuset! Så vi har ikke noe bilde av oss tre før guttungen er flere uker gammel, og det er jeg litt lei meg for i dag! Så ikke glem!! :) Ta masse bilder!!

Mulig jeg kommer på noe mer ettehvert!

Kose dere masse med voksende mager! :)

Topp:

1. Sikkert en unødvendig en, men Maxicosi bilstol. Brukte den inne på gulvet da hun ikke ville sove og den funket som fasan.

2. Troll Bedside crib. Plass like ved senga, og når smokken faller ut -trenger jeg bare lempe armen over fra liggende posisjon og smetten inn.

3. SALTVANNSLØSNING til tette neser. Kjøp det først som sist, og ikke være redd for å bruke det når de blir forkjøla(mi blei det rundt 2-3 uker)

4. Babycall som du kan bruke ute i vogna.

5. Varmeholder til tåteflaske -oppdaget det litt for sent.

og en siste: VIPPESTOL. Kjøp en bra en, først som sist. Og ligg unna New Baby. Babybjørn sin er bra.

Bunn:

1. Billige bodyer, som er løse i halsen.
2. Pynteklær med knapper
3. Billige tåteflasker.
4. Ammepute
5. Manuell brystpumpe fra Avent. FYSJ. Ubrukelig.

Lykke til i svangerskapet, og til dere førstegangs; NYT FRITIDEN dere har nå til å gjøre hva dere vil når dere vil! Snart får dere ett helt nytt liv!!! :))

Topp 5:
1) Ammepute (hadde ikkje det til første og det var helt nydelig å bruke på neste)
2) Bleiebøtten
3) Ringslynge, knytesjal og lommeslynge
4) Pumpen, hadde konstant melkespreng.
5) Emmaljunga citycrossen

Bunn 5:
1) Babybjørn (kjøpt til første) den er bare vond og bære i.
2) Nesesugeren til nuk
3) Korterma bodyer, ting med hette.
4) Gulliver stellebord på ikea (han er like lang som det og ligger og sparker helene i gjerdet rundt så han får vondt)

Gratulerer så mye med spirene i magen og lykke til! :)

Beste kjøp:
Babybjørn vippestol. Helt fantastisk!! Nå er han jo så stor at han vipper seg selv med å spenne fart med beina sine, så bare å feste på leken som hører med, plassere stolen på badegulvet og mor får seg en god dusj i fred og ro! :) Fungerer like godt hver eneste gang! Pluss at hvis man legger den sammen så blir den heeelt flat og tar omtrent ingen plass i bilen (lett å ha med seg på besøk) :)
Emmaljunga mondial duo. Ikke god å bli klok på alle vognene som finnes der ute, men jeg er veldig fornøyd med kjøpet! God og trille på både snø, grus, asfalt og gress. Bagen er STOR og god (lillegutt er 70 cm og bruker den fortsatt når han sover ute.. I byen tar vi sportsdelen så han får se litt). Eneste minuset er at den kan være litt tung å løfte inn og ut av bilen gang etter gang, men synes det er liten pris å betale med tanke på hvor god vogna er! :)
Bilsete med base. Jeg har britax sete, og er fornøyd med det, men all ros til BASE! Slipper å knote med belte.
Safe feeder. Han bare eeelsker å få spise selv med denne. Pleier å sette han i vippestolen og gi han frukt i den når vi spiser middag, utrolig deilig å kunne få spist uten å måtte ha en selskapssyk unge på fanget!
Super nova babycall. Lys, vibrering, trådløs, viser temperatur hos babyen, varsler hvis det blir kaldere enn - eller varmere enn temperaturen du velger selv, piper hvis batteriet i babyenheten eller foreldreenheten blir dårlig, piper hvis signalene blir dårlig (om du går laaaangt vekk). Veldig fin når han sover på eget rom, så slipper jeg å bekymre meg for at det blir kaldt/varmt eller at han våkner og jeg ikke hører han.
MASSE gulpekluter. Trenger jeg å si noe mer? :p
MAM first bottle. Antikolikk flasker som du kan sterilisere i mikroen uten å måtte kjøpe tilleggsutstyr! http://www.mambaby.com/mam/mam_anti-colic,27236.html Vet de har de på meny og maxi hvertfall!
Gyngestol <3. Til mammaen altså! Ubeskrivelig koselig å sitte og gynge og kose med nurket. Han roer seg på rekordtid hvis han får ligge inntil mamma og gynge. Den står på soverommet hans, og bruker den mye til nattmat eller hvis han er urolig på natta. GULL verdt!!
IKEA spøkelseslampe. http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70150982/ (finnes også i rosa). Nattamming/nattflaske-lampe. Lyser akkurat nok til at man ser hva man driver med, og akkurat så lite at babyen ikke blir våken eller samboeren (eller jeg, hvis han tar babyen) våkner :)

Kjøp jeg kunne spart meg for:
Masse forskjellige smokker. Han ville kun ha mam, og ikke de fine nuk-smokkene med navn på som jeg bestilte. Heller ikke avent smokkene eller bambinosmokkene jeg kjøpte.
Stellebord med badebalje. Han vokste ut av badebaljen på 1-2-3, og det har en sånn plagsom "bump" i bunn der som han får i ryggen hvis han skal bade.
Babybjørn bæresele. Heldigvis så fikk jeg låne av svigerbroren min, så har ikke brukt penger på den. Brukte den to ganger, men den var både tung og ubehagelig å bruke!
Dyne i str 80x100. Kjøpte en 65x80 til vogna og en 80x100 til sprinkelsenga. Når han begynte å bruke beina sine sparket han 80x100 over hodet hver natt... (og jeg fikk hjerte i halsen hver gang jeg så det). Gikk til innkjøp av 100x140 og plasserte fotenden av dyna under madrassen, så nå kommer dyna aldri over hodet mer! :)
Klær med hette, to delte klær, sikkert 20 par sokker i nyfødt str, olabukser og MASSE klær i str 50 og 56. Han var 3610 og 50cm da han ble født, og brukte en pysj i 50 på sykehuset.. Resten i str 50 er aldri brukt.
Puslespill-krabbematte. Deeeilig med gulp nedimellom puslebrikkene... Veldig statisk!

Husk å kose dere masse, og ta mange bilder!! Blir aldri nok bilder :)

Gratulerer såååå mye med baby i magen:-) Beste kjøp: -Helsetepper. Bruker det fortsatt til å svøpe trollet mitt:-) -Babygym -Treningsmatte til gulvet -Strømpebukser -Engangs tørrservietter (eks unik sine, uten parfyme). Har brukt dette i stedet or våtservietter da lillemor blir sår av våtservietter. -Vanish flekkfjernerspray. Kjempefin til basjeflekker;-) Verste kjøp: -Babybjørn bæresele -Todelte antrekk -Stive jeans -Brystpumpe. Kjempefin i starten, men trengte den ikke da melken stabiliserte seg. Har fungert helt fint å håndpumpe;-) Plusd at det er mindre oppvask;-) Lykke, lykke til damer! Det kommer til å bli fantastisk;-)

Topp 5 (ikke i prioritert rekkefølge):
1. Ammepute - mannen ble sendt ut for å handle den dagen vi kom hjem fra sykehuset, den er uvurderlig for meg, men sikkert litt smak og behag
2. Tøy i størrelse 50 - jeg hadde hørt på alle som sa "Nei, det trenger du i hvert fall ikke, ingen passer inn i det!" og kjøpte bare en body og et par strømpebukser. Småen hadde fint passet inn i størrelse 48 og brukte 50 i 1,5 måned og jeg var kjempeglad jeg kunne sende mamma ut for å handle så vi fikk mens vi enda var på sykehuset. Ha i hvert fall litt, så kan dere heller handle mer om dere trenger mer av det.
3. Otribaby nesesuger og saltvannsspray - ikke nødvendig å ha med en gang, men før eller siden kommer dere til å trenge det
4. Bæresele - jeg sydde mei-tai og er fornøyd med den, men det finnes mange lure løsninger som ligner og som har spenner i stedet for seler som skal knytes
5. Vugge til å ha i stua - småen sover i stua om vi ikke er ute på tur på dagtid, kjempedeilig å slippe å styre med vogn ute hvis vi ikke skal ut uansett og kjekt med et skille mellom dag- og nattsoving - han er 5,5 måned og kommer nok til å bruke vugga en god stund til
6. Store gulpekluter - du vet ikke om babyen din blir en gulpebaby, men kjøp i alle fall én pakke i forkant så kan du heller supplere etterhvert, de har gode kluter på NameIt-butikker
7. Vogna - jeg elsker Emmaljunga Edge duoen vår!
8. Vippestolen og babygymmen
9. Varmeflaske! - vi fikk låne ei varmeflaske, den var genial til å forvarme seng, vogn og vugge til han skulle ligge der den første måned-halvannen, da gikk det an å legge ham ned når han sov uten at han merket det :) I tillegg var det en veldig fin ting å ha når man har en liten, frossen baby.
10. Gallesåpe fra Clas Ohlson - det eneste vi har funnet som tar bæsjeflekker fra ull
Hehe, det ble mange flere favoritter enn fem, men vi er nok alt i alt ganske så fornøyde med det vi har kjøpt.

Bunn 5:
1. Billig nesesuger fra apoteket - er ikke verdt pengene i det hele tatt
2. Klær som ser fine ut, men som er stive eller klumpete å ha på
... kommer ikke på flere kjipe ting, men vi styrte i utgangspunktet unna alle tingene som på utstyrslister står som "kanskje" med tanke om at vi kunne kjøpe det etterhvert om vi fant ut at vi trengte det, det tror jeg nok reddet oss fra noen bomkjøp.

Redigert: Ser forresten at noen skriver at de ikke var fornøyd med badebalje i stellebord, vi er veldig fornøyd med balja som er i vår, veldig enkelt å få ei fast balje i håndhøyde. Men det er mulig at det er forskjell på størrelsene på disse baljene.

Back
Topp