Tipstråd fra aug13 jentene

Lillemirakel

Glad i forumet
Heisann :) vi er en gjeng damer fra aug13 som har lyst til å legge igjen litt erfaringer ang utstyr en augustbaby kan ha bruk for/ikke bruk for og evt andre ting dere lurer på. Denne tråden er videreført helt siden aug11(om jeg ikke husker feil).

Er også lov å spørre oss om spørsmål om det er noe dere lurer på angående det å få baby rundt denne tiden.

Vi jentene kan jo begynne å skrive litt under her, så er det bare å pøse på med spørsmål :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Kjempebra initiativ!! Hvordan er det med uteklær på høsten, bør man kjøpe masse klær? Hva slags type materiale var det i voksiposene(vinterposene) du kjøpte?


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
Hei og gratulerer til dere alle sammen :D En herlig tid å få barn på! Av klær kan jeg først og fremst si at jeg erfarte at vinterdress er unødvendig å ha. Han ble pakket godt inn ellers og hadde vi voksipose i både bil og vogn.
Vippestolen var god å ha her. Kan flytte den rundt i huset og hjalp de få gangene han var urolig. Neste gang blir det en elektrisk vippestol. En god stelleveske, vi bruker Emmaljunga sin og er veldig fornøyd. Man sparer forresten 2-3 tusen på å kjøpe vogn i sverige.
Jeg ville hatt både korte og lange bodyer, strømpebukser og det man ellers vil ha som er stas å kle de små søte i.
Noen deilige myke pledd til babyene og gode baby badehåndkler.

Liste over mine nyttige og unyttige babyting:

Nyttige:
Vippestol
Voksiposer til bil og vogn om vinter. Dyne/pledd ellers
Vugge- sove sted i stuen
Myke pledd
Badestol
Babygym - fra de er ca 2 måneder
Bæresele - god ved raske butikk turer
Leke matte på gulvet - kjøpte vår på nille
Speil i bilen

Unyttige:
Alt for mye klær i de minste str. Del alle de fineklærne i de 3 første str. De vokser veldig fort ut av det
 
Heisann. Å gratulerer til alle som venter baby i august 14:)

Første tips, ikke kjøp for mye klær du fåe masse, å det er lett beregne feil strl osv iforhold til årstid. 50 strl ville jeg kjøpt minimalt med:).. å ull er gull:)

Vi har stokke flexi tub med nyfødt sete å er veldig fornøyd med det. Klappes enkelt sammen:)

Vippestol er gull, vi er fornøyd med babybjørn sin da den lett vipper av bevegelser til babyen. Så vår gutt elsker sitte i den enten da vi spiste, måtte gjøre noe annet osv(nå har han ikke ro i ræva te å sitte i den men) ..

Sikkert mye mer å tipse om ,men dere kan jo spørre om det er noe dere lurer på:)
 
Takk for godt intiativ :)
Spørsmål kommer det sikkert mange av når fødsel nærmer seg :)


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
Gratulerer så mye med babyer i vente i August:)
Min jente ble født 13 august.

Alle fortalte meg at jeg ikke måtte kjøpe noe særlig i str 50, men min jente brukte det i over en mnd..
Vi fikk MASSE klær i gave. Men stort sett bare i str 56.. Jeg byttet det meste i større størrelser. 62 og noe i 68:) Har nesten ikke kjøpt klær til jenten min:)
Man trenger Ikke vinterdress eller sånt.. hadde en sånn teddydress, men det ble ikke noe særlig brukt. hjemmestrikkede/kjøpte ulldresser blir deriomot mye brukt.:) Hadde bilstolpose i vinter:) Ull brukte vi fra sept/okt, så trengte ikke mye bomullsbodyer i str 62/68. Hadde faktisk enkelte som ikke ble brukt og det er jo synd.

Mine tips:
Nyttige ting:

-Bæresjal/ bæresele (urolig/nærhetstrengede baby) GULL verdt!

-Gulpekluter i flanell til å tørke en bitteliten baby som har badet. likte ikke å bruke håndklær de første mnd.

-gaskluter til å tørke gulp/melkesøl/"hodepute" til babyen Disse hadde jeg sikkert 20 av, å de ble mye brukt!!

-nyfødtsete i badestampen(hadde det ikke selv, men SKAL ha det til neste)

-dunpose til vinteren i vognen.

-minst 4 ammebehåer(blir mye melkesøl)

- lammeskinn i sengen. hadde ett vognlammeskinn som jeg brukte i sengen(tok det over i sportsdelen nå i vår)

- ha med nok klær til baby på sykehuset. der jeg fødte(bergen) hadde de kun overdeler til babyen


- omslagsbodyer i de minste str.. Er vanskelig å få over hodet de andre(hverfall hvis du er førstegangs som jeg var)

- ullammeinnlegg. jeg strikket selv, og de blir brukt fortsatt..:)

Unyttige ting:

- kortermede bodyer. Det blir ikke brukt.!

- kjoler i små str. begynte ikke å bruke sånt før 62 men gjerne ikke før 68..

-masse sengetøy, 2 sett holder plenty..

-stive olabukser

- Ikke kjøp alt mulig slags kremer.hadde kun babyolje og bepanthen de første 5-6 mnd:)

Å det viktigste av alt.:

Når du er på sykehuset å har fått babyen din og du er usikker på ting, SPØR OM HJELP! Der ansatte er der for å hjelpe deg, gi deg råd, veilede deg med alt som har med baby å gjøre.! Amming, stelling, bæring, av påkledning..:) Ikke føl at du er til bry, selv om du tror de har det travelt:)

Lykke til alle kommende augustmammaer.:)


oj, dette ble langt ;)

-
 
- Jeg vil også si at kortermede bodyer er ikke nødvendig før til sommeren igjen da baby er blitt større. Stive olabukser og hettegensere er heller ikke så gunstig å kle disse bittesmå i.

- Vippestolen hjalp oss MYE den første tiden. Vi hadde babybjørn :)

- Jeg hadde nesten bare klær i 56 ettersom jeg fikk høre fra alle kanter at str 50 var unødvendig og han ville vokse ut av det fortere enn svint, men jammen er jeg glad jeg hadde noe for han druknet i 56! :p så pakk med litt i 50 på sykehuset og sørg for å ha litt :) han brukte det forresten over en mnd.

Lykke til alle kommende augustmammaer :)




Sent from my iPhone using BV Forum
 
Gratulerer alle kommende augustmammaer<3

Timg jeg skulle ønske jeg hadde kjøpt var stokke newborn seat og babynest. Ellers har jeg vel ikke savnet noe annet som jeg kommer på.

Dette med klær og størrelse er veldig individuelt. Jeg hadde bare kjøpt et par plagg i str 50 for sikkerhetsskyld ettersom jeg var liten da jeg ble født. Min jente kom 5 uker før termin og druknet i str 50 i flere uker. Vi brukte faktisk str 50 til hun var 10 uker. Så vi måtte it å handle. I tillegg var hun er gulper uten like så det gikk med noen bodyet! 56 brukte vi til hun var 6 måneder:) dette vil jo variere fra baby til baby så går jo sn å handle noe når barnrt er kommet ut.

Jeg har hatt flanellsklut på stellematten på stellebordet. Ble mindre gris hvis det kom urin og avføring mens vi skiftet.

Kan anbefale å kjøpe gallesåpe på clas ohlson! Den tar alt av flekker! Det er minimalt med plagg som ble ødelagt av tran eller avføring etter å ha lagt i bløt i dette!

Brystpumpe kjøpte jeg etter hun var født. Greit å se om ammingen går greit før man investerer i dette. Veldig fornøyd med medela swing.

Avent sine melkebeholdere er veldig grei å fryse ned melken i.

Ting vi hadde lite behov for/for mye av var sokker, mange strømpebukser, klær med hette på, kortermete bodyer.

Myke engangskluter fra apoteket var gull verdt til å vaske rumpen med. Brukte kun olje og vann og gjør det i stor grad enda. Liker ikke så godt våtservietter.

Inotyol salve for såre rumper er bra evt så funker purelan og veldig bra! Purelan funker egentlig til det meste både såre lepper og neser:)

Kommet ikke på noe mer i farten men ser at det var mer enn nok:D

Lykke til alle sammen!






Sent from my iPhone using BV Forum
 
For en kjempeflott og super tråd.

Når det gjelder soveplass i stua. Bør man ha egen plass/seng der, eller er det like greit å benytte senga på soverommet eller vognbagen?
 
For en kjempeflott og super tråd.

Når det gjelder soveplass i stua. Bør man ha egen plass/seng der, eller er det like greit å benytte senga på soverommet eller vognbagen?

Bruk det du føler for:) med førstemann hadde vi bagdelen, men med nr to vugge- begge funka like bra. :) jeg har ikke lagt ungene inn på soverommet før jeg la meg den første tiden.




Sent from my iPhone using BV Forum
 
Må bare skyte inn et tips selv om jeg ikke er august 13-mamma (er aug 10 og blir aug 14 da ;) ) Uansett.. Under og etter fødsel så får vi mammaer på oss noen "lekre" nettingtruser med store bleier nedi. Disse trusene er fantastiske! Ikke som truser, men jeg klipte dem opp i skrittet og brukte dem som tubetopp i stedet for bh om natta! De holdt på plass ammeinnlegg og evt en håndduk(!) slik at man slapp våt dyne hver morgen, samt at de stramma ingen plass ooog de var lette å skylle opp og tørke i løpet av dagen om de skulle bli våte. Helt fantastisk syns jeg! Kommer til å ta med noen ekstra denne gangen også. De er egentlig engangs, men kan brukes om igjen fordi altså.
 
For en kjempeflott og super tråd.

Når det gjelder soveplass i stua. Bør man ha egen plass/seng der, eller er det like greit å benytte senga på soverommet eller vognbagen?
Vi hadde vugge i stuen som hun sov i på dagtid. der sov hun til hun var 3 mnd, og da ble det for mye bråk for henne., og så måtte vi venne henne til å sove i sengen på dagtid(hadde ikke mulighet å sove vognen da vi bor i blokk uten heis)
Til nestemann skal jeg ha babynest.:)
 
For en kjempeflott og super tråd.

Når det gjelder soveplass i stua. Bør man ha egen plass/seng der, eller er det like greit å benytte senga på soverommet eller vognbagen?

Vi hadde også vugge i stuen til å sove i på dagtid, men den ble ikke brukt før vi fikk oss babynest(helt genialt!). Han ville helst ha det trang og varmt for å sove ordentlig godt.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
- Jeg vil også si at kortermede bodyer er ikke nødvendig før til sommeren igjen da baby er blitt større. Stive olabukser og hettegensere er heller ikke så gunstig å kle disse bittesmå i.

- Vippestolen hjalp oss MYE den første tiden. Vi hadde babybjørn :)

- Jeg hadde nesten bare klær i 56 ettersom jeg fikk høre fra alle kanter at str 50 var unødvendig og han ville vokse ut av det fortere enn svint, men jammen er jeg glad jeg hadde noe for han druknet i 56! :p så pakk med litt i 50 på sykehuset og sørg for å ha litt :) han brukte det forresten over en mnd.

Lykke til alle kommende augustmammaer :)




Sent from my iPhone using BV Forum



Jeg slutter meg til dette med størrelser. Dattera vår var 3400g og 49 cm da hun ble født og vi dro rett fra sykehuset og ut for å kjøpe flere klær i størrelse 50. Hun svømte i 56 en god stund etter fødselen:)
 
Kjempefin tråd! :) har ei juli10 jente, men jammen mye som går i glemmeboka :) dette med klær i strl 50 er noe jeg er glad vi hadde litt av, da jenta ikke var mer enn 2,6kg og 47 lang. Hun brukte 50 og 56 ganske lenge. Omslagsbodyer er gull verdt, som sagt lenger opp i tråden, vanlig bodyer kan være vrient å få over hodet på en nyfødt baby :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Hei og gratulerer alle august 14 damer! ♡

Nyttige ting;
Gulpekluter, hadde stort forbruk av de når storebror var baby så jeg hamstret inn masse
Omslagsbodyer, dem brukte jeg til frøkna var 4 mnder.
Ullbodyer og ullstrømper
Ullsokker
5-6 håndklær
Fleecepledd
Bæresjal, godt å ha når babyen er urolig og du har ting som må bli gjort
Vippestol
Bilstolpose, da slipper man å kle masse på babyen når man skal ut
Lekestativ
Babycall, vi har soverom i kjelleren og den var bra å ha når frøkna hadde lagt seg for kvelden (skjedde altså ikke ofte, men de få gangene det skjedde var den bra å ha :p)

Unyttig;
Som tidligere nevnt, kortermede bodyer, hettegensere og stive olabukser.
Fikk masse gensere og bukser (sett), og jeg fikk nesten ikke bruk for de da jeg syns det var veldig slitsomt å kle masse på babyen. Brukte for det meste bare body og longs og pledd rundt! :)
Syns ikke purelan var så bra mot såre brystvorter, men fikk et annen salve hos jm, hpa lanolin, og den var gull! :)
Ammeputa brukte jeg heller ikke, den lå bare å samlet støv.

Noe av det jeg savnet er babynest, jenta mi sov veldig godt når jeg la et sammenrullet pledd rundt hodet hennes og når hun lå trangt! :)

Kommer sikkert på mer etterhvert! :p
 
For et fantastisk initiativ til innlegg! Tar i mot alle tips jeg kan få siden jeg ikke har mange å spørre :)
Tar imot alle tips, til og med de dere tar som en selvfølge att alle vet :p
 
Gratulerer til alle augustjentene!

Dette blir langt.. ;)

Som de andre sier, så trenger man ikke mye i str. 50. Ha noen bodyer, bukser/strømpebukser og pysjamaser klare, så kjøper dere heller inn mer om det er nødvendig. Jeg tror vi gikk over til 56 etter bare 2-3 uker. Økologisk bomull er ekstra mykt og deilig, men det tiltrekker seg ofte mye støv! Så veit dere det :)

Omslagsbodyer er helt klart å foretrekke (og de fra Lindex og H&M er det ofte mer strekk i enn de fra KappAhl og Cubus)

I motsetning til det mange andre sier her, så synest vi det var greit å ha noen få bodyer med korte ermer. Jenta vår er fortsatt alltid god og varm, og det var så varmt da hun blei født at vi var redde for at hun skulle bli overopphetet. Dere kommer til å høre det 100 000 ganger: alle barn er ulike ;)

Ikke kjøp inn masse smokker i ett bestemt merke! Ha noen ulike liggende. Babyen kan være kresen på akkurat dette. Her blei ingenting annet enn de fra Nuk godkjent.

Kjøp en pakke bleier str.1 og 2, så ser dere hva dere trenger etterhvert.

Ammeputa blei aldri brukt her i huset, ei heller liggedel/støtte til badebalje. Blei bare tull begge deler.

Helsepledd er veldig kjekke å ha, særlig så man kan bruke de til å sette fast dyna i senga etterhvert.

Du kan aldri ha nok gulpekluter! Kjøp masse! Selv om babyen ikke gulper noe særlig, kommer de alltid til nytte på ett eller annet tidspunkt.

Dette var jeg glad vi hadde i hus, eller skaffet meg rimelig kjapt:
Bæresele
Vippestol
Grind å sove i på stua med musikkuro
(som senere er kjekk å leke i)
Vogn man også kan sette bilsete i

Dårlige kjøp:
Pysjamaser med glidelås (hater de!)
Små søte dongeribukser.
Alle bukser uten brei kant på magen
Ammepute
Støtte/liggedel til badebalje

Lurt å ha:
Zinksalve, babyolje, babypudder (til f.eks under armene etter bading)
Både våte og tørre babywipes (kjedelig å måtte ut å handle den første dagen i tilfelle man ombestemmer seg, slik som jeg gjorde) og noe til å ha under stumpen, for der blir det søl!
Vide klær til deg selv til etter fødselen (husk at nå har den flotte store magen blitt til bolledeig!!!)
Minst 2-3 tåteflasker og MME (anbefaler HIPP) bare i tilfelle.. Er veldig kjipt om det er krise og man ikke har!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Bare sånn kjapt på hva jeg ikke kunne klart meg uten de 6 første mnd: badebøtte (tummytub) desiderte favoritt og bruker enda - stellesalve og krem fra mori of norway ( moriofnorway.no ) silkemyk baby - baby bjorn vippestol , sååå gøy! - stokke tripptrapp m newborn (som jeg har til salgs nå i krs om noen er intrs ;) - saueskinn - elektrisk brystpumpe (manuell er pengesløseri) - elastisk sjal i bambus - ergobaby sele Og beste bilsete ever; cybex sirona (!!!!). Og til mor: boob ammeklær (spes genser med fleace) for alle penga! Bodde i de :)


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
Back
Topp