Tips ved keisersnitt?

Gullgrisens 2gull

Elsker forumet
Snøfnuggene 2018
Idag ble det oppdaget at den lille luringen har plassert seg i seteleie etter å ha vært i riktig posisjon helt frem til nå.. Her tillates ikke setefødsler (ikke det at jeg hadde gått med på det heller pga historien min med å få store barn) så om vendingsforsøket på nyåret ikke funker så blir det altså et keisersnitt på meg. Hun kan jo fortsatt snu seg tilbake på egenhånd også, men jeg tenker at det er greit å forberede seg litt mentalt og ellers på at det faktisk kan ende opp med et keisersnitt, noe som har vært helt utenfor min tankegang i alle mine svangerskap.

Så dette spørsmålet er til de som har hatt keisersnitt:

Har dere noen tips til do`s and don`ts for de som skal ha keisersnitt?
Bekledning etterpå? Smertelindring ved etterrier etc?

Dette er noe jeg gjerne vil ha svar på også. :)

6-7 år siden sist for min del, men husker i hvert fall at jeg måtte ta klyster kvelden før, og barbere meg nede til. Pappaen hadde med stort kamera, men han fikk ikke ta det med inn på operasjonssalen, men telefon med kamera var greit. Gravidetruser som går høyt opp på magen er fint, unngå bukser og truser som klemmer på såret.

Det er så utrolig individuelt hvor vondt man syns det gjør, noen er på bena etter kort tid, sist hadde jeg vobdt for å gå i 14 dager og var ikke engang med på den første kontrollen. Brukte vanlige hipstere, man har jo ett gjennomsiktig plaster på som beskytter godt mot gnisninger :) Men tights som like er alt for stramme er nok det beste å ha på, sist brukte jeg bare kjoler, men nå er det jo vinter her dessverre ;)

Har operert på magen 2 ganger, så ikke keisersnitt, men med tanke på såret så er løse bukser og gravid truser som ikke ligger over såret. Masse puter til å støtte seg i senga, det er jo ikke akkurat komfortabelt å ligge i alle posisjoner med operasjons sår på magen. Så her kan det være lurt å skaffe masse gode myke puter.
Følg legens råd og ikke hast seg med å løfte og gjøre ting man kan la andre gjøre:) selv om man føler at formen er knall en dag, heller vent en dag ekstra. Lykke til!:)

Her ble det akutt ks forige gang, så jeg var lite forberedt! Men mine tips er store, løse bukser som ikke strammer på ks arret! Og noen gode truser som går litt lengre opp, jeg brukte de sykehustrusene de første dagene[emoji85]

Du bør også forberede deg på at du kansje trenger litt hjelp i starten! Jeg slet med å reise meg fra senga osv.. men dette varierer jo veldig[emoji846] jeg hadde heldigvis samboer hjemme de første 2 ukene[emoji846]

Når det kommer til smertelindring etterpå, så fikk jeg smertestillende på sykehuset de 4 dagene jeg var der. Når jeg kom hjem holdt det med paracett[emoji846]

Jeg hadde hastekeisersnitt sist. Husker ingen etterrier. Men husker ar jeg fikk ekstra mye smertestillende fordi jeg syntes det gjorde vondt. Det ble jeg veldig kvalm og svimmel av så nå vil jeg heller ha så lite smertestillende som mulig og heller kjenne litt smerter. Jeg var også litt for kjapp med å reise meg selv og løfte selv.. man bør heller være ekstra forsiktig. Magen min var en stor og slapp pløse som hang over såret i en brett akkurat der. Da var hold-in-truser løsningen. De løfter magen opp over såret så den ikke får henge i en fold over og gjøre det fuktig og klamt. Jeg gikk i gravidtights de første ukene. Jeg har også et bekkenbelte fra naprapaten min som jeg skal bruke etter fødsel. Det hjelper mage og korsrygg i starten. Har kronisk bekkenløsning og diastase fra sist. Så jeg har litt å jobbe med ;)

Back
Topp