Tips? Trenger hjelp!

Benedicte og gutta

Elsker forumet
Vår sønn på litt over 2 år har vært umulig i matveien siden han ble født. Han må mates stortsett alltid hvis han skal spise middagsmat. Han er ikke undervektig, bare helt normal, så er så usikker på hvor mye vi skal "tvinge" i han. Han liker nesten ingenting og i perioder spiser han absolutt ingenting i barnehagen og veldig lite hjemme. Han er glad i å drikke, så han drikker mye. Noen som har erfaringer med dette? Hva skal man gjøre for å få ungen til å spise?? Jeg trenger råd og tips!

Bare ikke tving i han mat, er vel det beste rådet jeg kan gi, for det gir ofte motsatt effekt...
Men prøv å lag maten litt spennende, ikke mas, men lag måltidene til noe koselig og gøy:)
Press ut brødskiver med former og server stjerneskive osv;) vet ikke om det funker, men verd ett forsøk kanskje:)

Det er en fase di aller fleste barn går gjennom, så smør deg med tålmodighet, det gir seg etterhvert:) Mitt stebarn holdt på slik fra 2-5 år.... Slitsomt mens det står på...

Følger med på denne. Sliter med det samme. Men her er jenta vår liten av vekst så vi går ofte til vekstkontroll hos HS.
Har tatt opp med HS dette med at hun spiser lite, og får til svar at vi ikke kan tvinge i henne maten. Men samtidig får jeg beskjed om at hun må spise mer og legge på seg.
Når jeg ber om råd får jeg at jeg skal tilby mat hver 3 time. Og det gjør vi alt.

Så ja, følger sterkt med på denne.

Takk for tipsene:) Flere?

Om de ikke vil spise mye så server næringstett mat, bananer, avocado, fløte og helmelk, så de får i seg godt med fett selv om de ikke spiser mye. Ellers har jeg stor tro på fingermat jeg. Server ting som er enkle og smakfulle som kan spises med fingrene - server og la dem styre selv, ikke hjelp til, ikke kommenter, la dem bruke så lang tid de vil - det kan være frustrerende i starten, men min erfaringe r at de etter hvert velger å smake og spise mer og mer. Det er greit for dem å finne ut hva de liker selv - noen liker ting som smaker lite, andre vil ha ting som smaker mye. Noen liker kjøtt, andre liker pasta, det må de finne ut av (jeg har to som liker helt motsatte ting, så når frøkna spiser pastaen spiser broren kjøttet)

Takk for mer tips, jeg skal virkelig prøve alt sammen!!! Jeg var hos legen på 2 års kontroll og hun sa vi skulle kutte ut å gi han drikke mellom måltidene annet enn vann. Så det skal jeg også prøve.

Back
Topp