Tips-tråd for å få baby til å sove

Emmie L ✿

Forelsket i forumet
Oktoberbarna 2021♡
Hei alle sammen!

Følte for å lage en tråd der vi kan publisere litt tips og triks for å få babyen til å sove. Nå er jo alle babyer forskjellig, så er nok mange som har forskjellige teknikker for å få sin lille til å sove. Hvis man er litt fortvilt en kveld man skal legge og er fri for ideer, så kan denne tråden være nyttig tenkte jeg ;)

Med dette sagt, har jeg lyst å dele et triks som har funket kjempeflott på vår jente som ofte sliter med å finne roen på kvelden hvertfall når hun skal sove for natten. Dette er et triks jeg hørte om fra moren min, som har brukt det på både meg og søsknene mine og barnebarna hennes :p

OBS! denne metoden funker best hvis baby er glad i trilleturer. Legg babyen ned i trillevogna med en tynn lue med knyt slik at baby tror vi skal på trilletur. (da blir hun ofte søvnig med en gang.) Hvis baby tar smokk, gi den og trill fram og tilbake. Gjerne over dørkarmer slik at det blir en smule «bumpy» da det gir et realistisk inntrykk av trilletur. Legger en koseklut inntil halve ansiktet hennes, sånn at hun får nesekos som hun liker veldig godt! (tar selvfølgelig denne bort når baby har sovnet.) Har i tillegg lagt sauen Ewan i vognen lamme henne da hun liker godt lydene den lager. Og det var det!
 
Mamma sine unger sovnet best om man hadde f.eks en gulpeklut eller noe over ansiktet (over øynene spesielt). Og så smokk. Må selvsagt følges med og taes vekk etter søvn, og sørge for fri luftveier...

Så har jeg andre ting som kan roe enkelte babyer; hvisking i øret, og forrige baby roet seg om man koste med øret.

Ellers, så er bæresjal i 5-10 min en sikker vinner her.
 
Mamma sine unger sovnet best om man hadde f.eks en gulpeklut eller noe over ansiktet (over øynene spesielt). Og så smokk. Må selvsagt følges med og taes vekk etter søvn, og sørge for fri luftveier...

Så har jeg andre ting som kan roe enkelte babyer; hvisking i øret, og forrige baby roet seg om man koste med øret.

Ellers, så er bæresjal i 5-10 min en sikker vinner her.

Er noe med den nesekosen :happy: her fungerer bæresjal også kjempegodt!​
 
Jeg har prøvd å innføre litt sove-assosiasjoner og har prøvd med gulpeklut/koseklut. Han liker veldig godt det i vognen, da bruker han vognposen og har ansiktet oppi ene kanten. Han sovner omtrent i det han kommer oppi vognen:p på kveldstid er det amming som gjelder. Men legger han i bedsiden etter amming, da enten sovende eller i halvsøvne. Så om han våkner eller ligger å knirker og fekter med armer og bein, funker det veldig ofte å synge Trollmor og en annen nattasang x antall ganger samtidig som jeg har en hånd over ene armen hans og over magen. Dette har funket hele uken som var :happy::happy: kosekluten ligger bare ved siden av og han bruker ikke den aktivt for å sove i sengen. Og smokk skal han heller ikke ha:oops:
 
Eneste som funker her er bæresele, og hvis han er spesielt hysterisk må jeg finne et mørkt rom og en melodi fra appen Sound Sleeper og finne akkurat rett gyngeteknikk den dagen. Spørsmålet er bare følgende: Hvis jeg bærer og bysser ham i søvn, hvem skal da bære og bysse meg i søvn etterpå? For da er som regel jeg lys våken igjen.

I helgen fikk jeg til å legge ham i bed side criben to netter på rad. Da ammet jeg bakoverlent og rullet ham forsiktig ned i sengen sin etterpå og svøpte ham ved å brette dynen forsiktig inn under ham med armene hans rett ned ved siden av kroppen. Hvis han ble litt urolig holdt jeg en hånd oppå ham eller satte på en melodi på Sound Sleeper. Men dette funket da altså bare to netter, så måtte han oppi senga vår igjen :hungover:
 
Vi og bruker soveassosiasjoner, her går det i shh lyder, klappe på ryggen og litt lett vugging. Selma er ikke noe glad i sutt, men veldig glad i gulpekluten, så den er alltid med i senga. Hun like ikke om den dekker ansiktet, men koser litt med den før hun sovner. Prøver og å unngå å oppholde oss på soverommet om hun er våken/ikke vil sove, sånn at hun blir trøtt når hun ligger i senga. Selma sover 8-11t på natta, så vi har en skikkelig sovebaby :hilarious:
 
Kjenner jeg blir litt misunnelig på dere, for vi har ei jente (10 uker) som de siste ukene sliter veldig med å sove for seg selv på dagtid. På natten samsover vi i senga, og det går fint. Men på dagtid sover hun kun i vogna (hvis den trilles), i bæresele (i bevegelse) eller oppå oss i sofaen. (Sovner også i bilsete etter ca. 10 min kjøring som regel). Hvis vi prøver legge henne over i egen seng/Babynest eller vugge på dagtid våkner hun etter maks 5 min som regel. Noen med tips til hvordan få flyttet baby så hun kan sove for seg selv på dagtid?
 
Kjenner jeg blir litt misunnelig på dere, for vi har ei jente (10 uker) som de siste ukene sliter veldig med å sove for seg selv på dagtid. På natten samsover vi i senga, og det går fint. Men på dagtid sover hun kun i vogna (hvis den trilles), i bæresele (i bevegelse) eller oppå oss i sofaen. (Sovner også i bilsete etter ca. 10 min kjøring som regel). Hvis vi prøver legge henne over i egen seng/Babynest eller vugge på dagtid våkner hun etter maks 5 min som regel. Noen med tips til hvordan få flyttet baby så hun kan sove for seg selv på dagtid?

Prøvd å amme mens hun ligger i nestet f.eks?
Ellers så sover lille mest i armene våre på dagen. Kan av og til legge henne fra meg....
Akkurat nå ligger hun i foreldresengen og sover dog. Hun var så sliten og sur, så jeg ammet henne i sengen og krøp min vei... Hun trengte sårt den søvnen nå.
 
Back
Topp