Tips til youtubere/influensere

Sukkerbiy

Betatt av forumet
Marshmallows2021
Har dere forslag til noen enten på Youtube eller Instagram som er verdt å følge ift svangerskap? :)
 
På YouTube liker veldig godt Desi Perkins. + familiekanalen hennes «the perkins» der de har lagt ut 8 episoder om deres fertility journey.
På Instagram liker jeg hun over Og Monica Nyhus, som har termin nå i midten av juli. Hun har delt om svangerskapet helt siden dagen med positiv test. Så du kan jo scrolle litt bakover og se :)
 
hjemmefødsel.no på instagram. Jordmor, fulgte henne på snap lenge. Kom meg aldri over på instagram, men ser det ligger mye fine bilder ute. Hun var veldig aktiv på snap, sendte oppdateringer fra fødsler osv. vet ikke hvordan det er nå.

Mammabanden og Tvillingmafiaen på snap. Variert hva det går i, innimellom følges gravide, men generelt mammalivet ;)

Triplets_of_copenhagen, barna var født i 2018, men det ligger mye ute fra svangerskapet. Hun var med i Trillingliv på TV, om dere ikke har sett den anbefales det :D
 
hjemmefødsel.no på instagram. Jordmor, fulgte henne på snap lenge. Kom meg aldri over på instagram, men ser det ligger mye fine bilder ute. Hun var veldig aktiv på snap, sendte oppdateringer fra fødsler osv. vet ikke hvordan det er nå.

Mammabanden og Tvillingmafiaen på snap. Variert hva det går i, innimellom følges gravide, men generelt mammalivet ;)

Triplets_of_copenhagen, barna var født i 2018, men det ligger mye ute fra svangerskapet. Hun var med i Trillingliv på TV, om dere ikke har sett den anbefales det :D

hun fra hjemmefødsel bruker «fødebagen» på Instagram til å legge ut stories slik som hun pleide på Snapchat! Har fått med seg litt flere på laget, så på fødebagen ligger masse god informasjon❤️ Hjemmefødsel instagrammen ser det ut som hun kun bruker til bilder i ny og ned. Ikke på samme måte på Snapchat kontoen!
 
hun fra hjemmefødsel bruker «fødebagen» på Instagram til å legge ut stories slik som hun pleide på Snapchat! Har fått med seg litt flere på laget, så på fødebagen ligger masse god informasjon❤️ Hjemmefødsel instagrammen ser det ut som hun kun bruker til bilder i ny og ned. Ikke på samme måte på Snapchat kontoen!
Åkei, så det var link til fødebagen der, må sjekke ut den da :D
 
Og Monica Nyhus, som har termin nå i midten av juli. Hun har delt om svangerskapet helt siden dagen med positiv test. Så du kan jo scrolle litt bakover og se :)

Monica Nyhus og mannen er et par hvor jeg føler at de lever så utelukkende på reklameinntekt fra blogg/instagram at de måtte lage en unge til for å holde seg aktuelle. Derfor også blogging og salg av graviditeten omtrent fra dag 0. Maken til 100% publisering av familielivet hvor barna ikke har sjans til å si "nei jeg ønsker ikke å få hele barndommen min publisert" er det sjeldent å finne i norsk variant (men det er vel derfor hun er så populær hos firmaene som vil selge noe) - og alle bildene oser av at deres hverdag består av å ta høyst stiliserte og oppsatte bilder som skal se best mulig ut i en instagramfeed. Personlig finner jeg slikt ganske usunt å få inn i hjernebarken, da det ikke er virkelighet, men reklame, man utsettes for. Attpåtil reklame som rent praktisk bryter med FNs barnekonvensjon (alle har rett til å styre over eget liv).

----

Jeg synes det er mange utrolig flotte fagpersoner som informerer godt om svangerskap osv på norsk på instagram.
Med utgangspunkt i fodebagen (eller er det barselhjelpen? En av de to!) kan man finne mange svært gode andre instagrammere, alt fra psykisk helse, amming, sykdommer til ernæring. Alt etter hvem som er på besøk og lager story den og den uken... På den måten utvider man hele tiden sin egen følger-liste :)

På youtube er jeg glad i Mama Doctor Jones som tar bort denne overfladiske tulleverdenen og snakker om ekte ting: https://www.youtube.com/channel/UCrPhcbDwqWRc-3tteE2BS6g

Og på facebook er jeg glad i "the natural parent magazine" som til tross for mye reklame for diverse har veldig gode kilder og utsagn om hvordan man kan være en god forelder. Samme med en annen facebookside som er norsk og som poster fine innlegg "snakket fra babyen" om hvor flink mamma er som forsøker å roe henne når hun selv ikke vet hva som er galt osv. Husker ikke navnet akkurat nå, men kan poste det når det dukker opp i feeden igjen :)
 
Last edited:
Back
Topp