Tips til vogn?

Mams1987

Elsker forumet
Sommerfuglene 2017
Januarlykke 2020
Oktoberbarna 2021♡
Hei alle sammen!
Sniker fra juni/juli 2017 forumet. Anser dere som erfarne nå og ønsker gjerne tips om vogn:)

Bor i Nord-Norge og har termin i slutten av juni.
Innebærer at det blir en del snø på vinterstid.
Ønsker en praktisk vogn som er enkel og lett å legge sammen. Bor i leilighet uten heis, så bilen blir å fungere som lagring når jeg har gått tur.

Har i hovedsak sett på TFK og babyjogger city elite med bag. Grunnen er at man kan bruke sportsdelen mye lenger enn feks sportsdelen til NXT90 og Stokke.. Positive med TFK er at man kan kjøpe den multi-x bagen, som kan benyttes i overgangen mellom bag og sportsvogn og som kan vendes mot meg. Men er dette et must?:)

Mulig det blir en billig vogn som kan stå fast i barnehage etterhvert.

Har dere noen erfaringer med vogner?:)

Brio har stor bagg og er en solid vogd som blir liten når man slår den sammen. Mye mindre enn emmaljunga ihvertfall.
Om du kan parkere understell i oppgangen så kan du jo bare kjøpe en lås til vogna da.

Den vogna kan også snus begge veier så du kan velge om ungen sitter mot deg eller ut mot verden. Jeg ville ikke snudd ungen ut før året ihvertfall

Vi har Emmaljunga, og er superfornøyd! Stor og fin bag, og både bag og sportsdel kan vendes begge veier :) og sportdelen kan brukes til barnet er ca 4 år. Ulempen med emmaljungaen er at den er litt tung, så for deg som bor i leilighet og skal lempe den inn/ut av bil, kan det bli litt slitsomt.. men igjen - det er en vanesak! Jeg bærer vogna opp trapper, inn/ut av bilen støtt og stadig, og syns det er helt greit - blir jo sterk av det ;)

Vi har Emmaljunga, og er superfornøyd! Stor og fin bag, og både bag og sportsdel kan vendes begge veier :) og sportdelen kan brukes til barnet er ca 4 år. Ulempen med emmaljungaen er at den er litt tung, så for deg som bor i leilighet og skal lempe den inn/ut av bil, kan det bli litt slitsomt.. men igjen - det er en vanesak! Jeg bærer vogna opp trapper, inn/ut av bilen støtt og stadig, og syns det er helt greit - blir jo sterk av det ;)
Jeg har emmaljunga og hadde jeg ikke kunnet sette den igjen i oppgangen så hadde jeg vurdert en annen vogn.
Den er ganske tung og tar opp all plassen i bilen.

Har trailz og er veldig fornøyd med den, bor også i blokk. Hadde understellet stående nede i boden da (er utebod hvor vogner og sykler kan stå). Har en ganske solid unge(10,5 kg) , men er ikke bekymra for at vektgrensa skal overskrides med det første. De legger jo ikke på seg så raskt som i begynnelsen. Vil ikke ha trehjuling, kjenner flere hvor den har velta når ungen har sovet ute.
Kommer til å kjøpe en billig bhgvogn tenkte jeg, a la simo, da kan det godt være ei stor tung vogn.

Jeg har en Bugaboo buffalo og en BOB revolution pro (trehjuling), og på vinterføre vil jeg absolutt anbefale trehjulingen med store hjul :) Mountain buggy terrain er også en lett vogn som er god å kjøre på snø. Kanskje ikke så stilige / fine som Emmaljunga eller Buggabo, men mer praktisk :)

Vi har emaljunga Edge med classic understell og jeg ville ikke ha bytta den ut for alt i verden... synes ikke den er så veldig tung, men nå har jeg ikke løftet så mye på andre vogner da... men drar den ut og inn av bilen og opp og ned trapper daglig... bor på et sted der det er mye vær og føler den er lun og god. Forholdsvis romslig inni, noe som gjør at man får plass til pose og eventuelt dyne og litt større baby... nå får du jo sommerbaby og når det er tid for å kle på mer og bruke pose og skinn osv i vogna er baby blitt større og det tar brått mye mer plass... mye snø her nå og vi triller stødig og lett igjennom dyp snø... hadde aldri gått for en trehjuling, men vet det er veldig ulike erfaringer med disse... :) ville absolutt anbefalt en vogn hvor du har mulighet for å ha sportsdelen vendt mot deg ikke fra deg... i edgen er det også et "ryggbrett" slik at når baby begynner å bli litt utålmodig og vil opp og se, men kanskje enda bare i korte stunder er det mulig å sette opp ryggen og la lille sitte litt i bagen :) var gull verdt for oss og gjorde at vi kunne beholde bagen litt til :)

Vi har emaljunga Edge med classic understell og jeg ville ikke ha bytta den ut for alt i verden... synes ikke den er så veldig tung, men nå har jeg ikke løftet så mye på andre vogner da... men drar den ut og inn av bilen og opp og ned trapper daglig... bor på et sted der det er mye vær og føler den er lun og god. Forholdsvis romslig inni, noe som gjør at man får plass til pose og eventuelt dyne og litt større baby... nå får du jo sommerbaby og når det er tid for å kle på mer og bruke pose og skinn osv i vogna er baby blitt større og det tar brått mye mer plass... mye snø her nå og vi triller stødig og lett igjennom dyp snø... hadde aldri gått for en trehjuling, men vet det er veldig ulike erfaringer med disse... :) ville absolutt anbefalt en vogn hvor du har mulighet for å ha sportsdelen vendt mot deg ikke fra deg... i edgen er det også et "ryggbrett" slik at når baby begynner å bli litt utålmodig og vil opp og se, men kanskje enda bare i korte stunder er det mulig å sette opp ryggen og la lille sitte litt i bagen :) var gull verdt for oss og gjorde at vi kunne beholde bagen litt til :)

Sniker fra juni 2017 :)
Hvordan er lengden og liggekomforten i sportsdelen på Edge? Vi vurderer Edgen, men ser mange klager på at lengden i City Crossen er kort og lurer på om det også gjelder Edgen.

Vi har stokke trailz og den er helt herlig på snøføre! Har testet city elite sin på samme føre og kjente med en gang at jeg ikke skulle ha 3hjul. Kjempevinglete og ustødig. Anbefaler at du tester litt vogner av venninner/bekjente på snøføre, spesielt du som bor et sted hvor det mest sannsynlig er snø og ;)

Men tilbake til Stokke: den tar plass, men alt annet er så bra med den. Jr stortrives i den!

Hvordan er lengden og liggekomforten i sportsdelen på Edge? Vi vurderer Edgen, men ser mange klager på at lengden i City Crossen er kort og lurer på om det også gjelder Edgen.

Edge har større bagdel enn city cross, tror det er liten forskjell, men crossen smaler inn mot bein-enden som gjør ar det blir trangere ift plass til pose osv. Sportsdelen er lik, og jeg opplever den som behagelig for lille. Han sover like godt i den som bagen :)

Har kommet en ny Emmaljunga nå. NXT90F. F for flat liggestilling, dvs at rygg og fotbrett justeres hver for seg. Så kjempefin ut!!

Tror edgen sammen med Stokke trailz kanskje er de som er mest romslig og har lengst bagdel... vi måtte bytte fra Bag til sportsdel når lille var 7 1/2 mnd... da ville han ikke lenger ligge/sitte bakoverlent når han var våken. I tillegg bruker vi en stor og god skinnpose i som tar veldig plass så det ble for trangt, men med en vanlig voksipose tror jeg nok bagen holder lenge... har også en litt lang gutt :)

Tror edgen sammen med Stokke trailz kanskje er de som er mest romslig og har lengst bagdel... vi måtte bytte fra Bag til sportsdel når lille var 7 1/2 mnd... da ville han ikke lenger ligge/sitte bakoverlent når han var våken. I tillegg bruker vi en stor og god skinnpose i som tar veldig plass så det ble for trangt, men med en vanlig voksipose tror jeg nok bagen holder lenge... har også en litt lang gutt :)

Ja, vi ønsker Edge nettopp pga den store bagen (og mulighet for å sette opp ryggstøtte i baggen). Har ikke så veldig lyst til å bytte til sportsdel midtvinters om han trives i bag. Men er litt mer skeptisk til sportsdelen på Edge, som visstnok er likens som City Cross.

Ja, vi ønsker Edge nettopp pga den store bagen (og mulighet for å sette opp ryggstøtte i baggen). Har ikke så veldig lyst til å bytte til sportsdel midtvinters om han trives i bag. Men er litt mer skeptisk til sportsdelen på Edge, som visstnok er likens som City Cross.
Vi har den minste baggen til super nitro og frøkna mi på 8,5 måneder ligger der ennå (så lenge hun får lov å sitte litt innimellom). Har en voksi posi og lammeskinn inni uten problem. Tror den største baggen blir veldig stor igjen. Og den hadde ikke fått plass bag i vår audi a4 ihvertfall

Vi har den minste baggen til super nitro og frøkna mi på 8,5 måneder ligger der ennå (så lenge hun får lov å sitte litt innimellom). Har en voksi posi og lammeskinn inni uten problem. Tror den største baggen blir veldig stor igjen. Og den hadde ikke fått plass bag i vår audi a4 ihvertfall

Høres jo ut som god plass da :) Bagen til Edge er veldig stor (hele vogna egentlig), vi får se om den passer inn i bilen først.

Hvorfor er du skeptisk? Pga størrelse? Veldig usikker på hvordan sportsdelen på city crossen er, men vet det er forskjell i størrelsen på bagen iallefall :) har hatt sportsdelen er par måneder nå og er veldig fornøyd med den også :)

Jeg har TFK med multix-bagen og selv om de sier at den kan brukes til 18 mnd så funker det ikke med vognpose når ungen blir eldre. Eldste er født i slutten av mai og vi måtte bygge om til sportsvogn i januar da det ble veldig trangt med posen. Hun likte fint å sitte fremover, men lillesøster hatet det og vi bruker nå min søsters barnevogn (niesa mi er snart 4 år). Men er ellers veldig fornøyd med vogna og det funket helt greit med de massive snømengdene som kom vinteren 2013/2014.

Back
Topp