Tips til vanskelig 2-åring

Mille123gu

Andre møte med forumet
Hei! Jeg har verdens fineste sønn på 2 år, han er så kjærlig og kos er noe av det beste han vet, men har er også ganske destruktiv, har helt vill energi og null frykt bla.
Han snakker ikke enda noe som i seg selv har bekymret meg, men han er helt utrolig flink på kroppsspråk og å vise hva han vil. Han har helt vill energi og sitter ikke i ro med mindre han koser, han løper rundt og når vi er ute løper han så fort døra åpner seg og man må ta beina fatt for at han ikke skal løpe avgårde for han har null frykt for biler eller noe som helst som potensielt kan være farlig. Om han ikke får det som han vil, så hiver han seg i gulvet med hodet først så og si og river ned eller hiver det første han ser. Når vi skulle på 2 års kontroll hadde han ikke sovet stort den natten og han sovnet på vei dit, og når man vekker han blir han helt umulig, så han slo seg helt vrang og oppførte seg ikke så bra der inne og begynte å hive leker rundt, noe som fikk helsesøster til å reagere og sa om han ikke blir bedre før slutten av mai så sender hun henvendelse til ppt.. Jeg viste jo at det var pga han ble vekt han var sånn, men hun har en innstilling på at alle barn så og si er like og kun sitter rolig å leker om de får beskjed om det. og over til det, så er han ikke noe god på å ta beskjeder. Skal ikke dra noe konklusjoner her, men ser mye likheter til pappaen hans som har ADHD. Vi skal flytte og da begynner han i barnehage, og jeg er helt ærlig drit nervøs for hvordan han kommer til å oppføre seg, for jeg vet jo at han er jo verdens godeste når han bare blir forstått, så jeg er bekymret for om de bare ser han som et problembarn.. Noen som har noen tips eller har hatt/har barn som oppfører seg likt? Etter 2 års kontrollen føler jeg at barnet mitt er helt forskjellig fra elle andre mtp reaksjonen til helsesøsteren.. hilsen en bekymret mamma
 
Hei! Jeg har verdens fineste sønn på 2 år, han er så kjærlig og kos er noe av det beste han vet, men har er også ganske destruktiv, har helt vill energi og null frykt bla.
Han snakker ikke enda noe som i seg selv har bekymret meg, men han er helt utrolig flink på kroppsspråk og å vise hva han vil. Han har helt vill energi og sitter ikke i ro med mindre han koser, han løper rundt og når vi er ute løper han så fort døra åpner seg og man må ta beina fatt for at han ikke skal løpe avgårde for han har null frykt for biler eller noe som helst som potensielt kan være farlig. Om han ikke får det som han vil, så hiver han seg i gulvet med hodet først så og si og river ned eller hiver det første han ser. Når vi skulle på 2 års kontroll hadde han ikke sovet stort den natten og han sovnet på vei dit, og når man vekker han blir han helt umulig, så han slo seg helt vrang og oppførte seg ikke så bra der inne og begynte å hive leker rundt, noe som fikk helsesøster til å reagere og sa om han ikke blir bedre før slutten av mai så sender hun henvendelse til ppt.. Jeg viste jo at det var pga han ble vekt han var sånn, men hun har en innstilling på at alle barn så og si er like og kun sitter rolig å leker om de får beskjed om det. og over til det, så er han ikke noe god på å ta beskjeder. Skal ikke dra noe konklusjoner her, men ser mye likheter til pappaen hans som har ADHD. Vi skal flytte og da begynner han i barnehage, og jeg er helt ærlig drit nervøs for hvordan han kommer til å oppføre seg, for jeg vet jo at han er jo verdens godeste når han bare blir forstått, så jeg er bekymret for om de bare ser han som et problembarn.. Noen som har noen tips eller har hatt/har barn som oppfører seg likt? Etter 2 års kontrollen føler jeg at barnet mitt er helt forskjellig fra elle andre mtp reaksjonen til helsesøsteren.. hilsen en bekymret mamma
Ppt - tjenesten er kanskje ikke en uvanlig utgang for helsesøster og tenke i og med alderen hans, jeg også ble dratt inn i de men ikke før barneskole alder, da var det allerde for seint, og jeg fikk ikke hjelp før i slutten av 10 klasse... så for min del skulle jeg ønske det ble oppdaget og tatt tak i tidligere så kanskje jeg hadde fått den hjelpen jeg trengte, men som du nevner selv kan være han har adhd og jo tidligere det finnes ut av jo bedre hjelp får sønnen deres :Heartred har en lille bror han gikk diagnosne i tennårene, skulle vel hatt hjelp mye før, så det er ikke dårlig seg selv å heller prøve å se hva de sier...

Men uten om det er det mange barn som oppfører seg forskjellig, og helsestasjon, eller andre instanser de tenker bare her er det noe, det kan jo være han bare er en veldig aktiv gutt med temperament.

Jeg skal ikke uttale meg så mye på hva dere burde, har selv ikke barn fra før venter mitt 1 barn nå kommer i september.
Men vill tenke at mitt barn kanskje kan være uheldig og få adhd, da barnefar og jeg har det fra før, men det viktigste er at dere tenker om det er noe dere trenger hjelp med eller ønsker. Det er alltid lov og be om råd og tips å hjelp på veien, og det skader heller ikke for deg å ta kontakt med ppt tjenesten og høre hva slags tilbud de har at det ble nevnt hos helsesøster og sende henvisning ditt.

Ønsker dere uansett masse lykke til :Heartred
 
Er ikke manglende språk, ukontrollerbarhet, «klarer ikke ta beskjeder» noe du ønsker å finne ut av, sånn at du kan hjelpe han å regulere seg, utvikle språk og lignende…? Eller når eventuelt vil være et godt tidspunkt?
Jeg tenker det er bra jeg, å få ulike instanser på banen og se om det ER noe, eller om han bare er sånn - hvis du skjønner. Det kan gjøre at du får nyttig hjelp og kanskje eventuelt flere ressurser og rettigheter på feks skole Når den tid kommer.
 
Hei! Jeg har verdens fineste sønn på 2 år, han er så kjærlig og kos er noe av det beste han vet, men har er også ganske destruktiv, har helt vill energi og null frykt bla.
Han snakker ikke enda noe som i seg selv har bekymret meg, men han er helt utrolig flink på kroppsspråk og å vise hva han vil. Han har helt vill energi og sitter ikke i ro med mindre han koser, han løper rundt og når vi er ute løper han så fort døra åpner seg og man må ta beina fatt for at han ikke skal løpe avgårde for han har null frykt for biler eller noe som helst som potensielt kan være farlig. Om han ikke får det som han vil, så hiver han seg i gulvet med hodet først så og si og river ned eller hiver det første han ser. Når vi skulle på 2 års kontroll hadde han ikke sovet stort den natten og han sovnet på vei dit, og når man vekker han blir han helt umulig, så han slo seg helt vrang og oppførte seg ikke så bra der inne og begynte å hive leker rundt, noe som fikk helsesøster til å reagere og sa om han ikke blir bedre før slutten av mai så sender hun henvendelse til ppt.. Jeg viste jo at det var pga han ble vekt han var sånn, men hun har en innstilling på at alle barn så og si er like og kun sitter rolig å leker om de får beskjed om det. og over til det, så er han ikke noe god på å ta beskjeder. Skal ikke dra noe konklusjoner her, men ser mye likheter til pappaen hans som har ADHD. Vi skal flytte og da begynner han i barnehage, og jeg er helt ærlig drit nervøs for hvordan han kommer til å oppføre seg, for jeg vet jo at han er jo verdens godeste når han bare blir forstått, så jeg er bekymret for om de bare ser han som et problembarn.. Noen som har noen tips eller har hatt/har barn som oppfører seg likt? Etter 2 års kontrollen føler jeg at barnet mitt er helt forskjellig fra elle andre mtp reaksjonen til helsesøsteren.. hilsen en bekymret mamma
Leit å høre at du opplevde en slik reaksjon av helsesykepleier. Har jobbet i PPT i flere år og de fleste PP kontorer kartlegger/observerer for å se om det bør settes inn ekstra ressurs for språket, ofte er gutter senere ute en jenter med språk, men ppt vil kartlegge om det er utenfor normalen gjennom bruk av gode standardisere tester. At barnet er vrangt er jo ikke uvanlig, men så er det jo en helhet til dette. Det er lov å ringe Ppt i din kommune om du vil avklare litt, bup/hab/habu trekkes inn gjennom henvisning fra fastlege, så det er ingen automatikk mellom bup/hab og PPt, ppt i store kommuner kan ha ansatt psykologer som diagnostiserer, men ppt setter sjeldent diagnose. Lykke til!
 
Jeg tenker det er bare bra at ppt blir koblet inn. Vi har vært i systemet siden han fylte 1 år og de er bare til hjelp for oss. Det med temperementet er ikke nødvendigvis pga en diagnose men med tanke på manglende språk bør dere prøve å finne ut av hva årsaken er. Min er også 2 og har lite språk og vi er godt igang med utredning
 
Jeg tenker det er bare bra at ppt blir koblet inn. Vi har vært i systemet siden han fylte 1 år og de er bare til hjelp for oss. Det med temperementet er ikke nødvendigvis pga en diagnose men med tanke på manglende språk bør dere prøve å finne ut av hva årsaken er. Min er også 2 og har lite språk og vi er godt igang med utredning

Kan jeg spørre hvor lite språk han har og om han har problemer både med ekspressivt og impressivt språk?
 
Kan jeg spørre hvor lite språk han har og om han har problemer både med ekspressivt og impressivt språk?
Han har problemer med både ekspressivt og impressivt språk. Han er 2 år og 3 mnd og har kanskje 10 ord. Det begynner å komme seg, noen ting skjønner han som f.eks at vi skal bade eller sove..spise mat. Mens andre ting vi sier så ser det ut som han ikke henger med i det hele tatt. Jeg mistenker autisme men de er ikke enig med meg på sykehuset men at det kan være ett eller annet syndrom. Vi venter på svar på gentester nå som tar lang tid
 
Back
Topp