Tips til trivselskontrollen?

Marvelina

Flørter med forumet
Hei dere,

Nå er jeg syv dager over termin i morgen, og skal på trivselskontroll på sykehuset. Jeg har en baby i magen som var rett over 4 kg for halvannen uke siden, og begynner å bli bekymret for å måtte gå lenger. Jeg er redd for at det skal skje noe også, nå på tampen, og det gnager veldig og ødelegger fokuset jeg har hatt til nå, om en positiv fødselsopplevelse.

Mine spørsmål til dere: Når er seneste dagen jeg kan bli satt i gang? Riksen er sykehuset. Og er det noe jeg kan si eller gjøre på kontrollen for å bli satt i gang? Er det vanligst å bli sendt hjem med enda en ny kontrolldato?

Håper på litt hjelp fra dere før kontrollen :)
 
Jeg har også trivselskontroll imorgen, hadde termin forrige mandag.
Jeg skal prøve så godt jeg kan å kreve å bli satt igang fordi jeg faktisk psykisk skal gjennom dette, graviditeten har liksom i fysisk helseperspektiv vært ok, men det går en grense for hva man klarer.
Mannen er også 6 timer unna med bilkjøring slik at for meg er det bedre om deg kan planlegges og han kan være med på mest mulig, fordi jeg er redd for å gå gjennom dette uten han når jeg allerede er over termin..
 
Jeg var på riksen i dag på trivselskontroll 7 dager over termin. De målte ctg og tok ultralyd, og alt så visstnok bra ut. Ble derfor sendt hjem med ny ktr onsdag og beskjed om at siste frist før igangsettelse er fredag. Vet ikke om hva du evt kan si for å igangsettes tidligere dessverre...
 
De sier vel at man skal igangsetter senest 11 dager over termindato hvis jeg husker rett.
Dine ønsker spiller inn.
Jeg har motsatt problem i mine svangerskap, pleier å gå over men vil absolutt ikke settes igang.
På begge trivselskontroller har jeg blitt strippet uten at de har spurt, og på en prøvde de å ta vannet (alt mot min vilje).
Men typisk at de gjør det på de som ikke vil og får de som vil til å vente :bored:

Husk at du som regel får en mye bedre fødselsopplevelse om riene får starte av seg selv, induksjon er forbundet med økt risiko for komplikasjoner, og skal alltid veies mot risikoen for å forsette svangerskapet.
Men alle er forskjellige, og jeg opplever at de er veldig glad for å kunne hjelpe folk igang.

Nå har ikke jeg vært på riksen da, men svarer ut fra generell erfaring.
Lykke til! :)
 
Takk for svar dere :) Jeg ble ikke satt i gang heller. Men det var litt uklart om bebiens magemål har gått ned, så det ble diskutert. I utgangspunktet ville ikke jeg settes i gang heller, men nå har det vært annenhver dag med lite liv, og da blir man jo veldig bekymra. Motsatte dager er det så mye liv at jeg blir helt utslitt. Konstant sparking og boksing. Jeg har ikke sovet mer enn seks timer i døgnet på over en uke, og da våkner jeg kanskje fire ganger i løpet av disse timene, så jeg er helt på felgen. Tror alt dette spiller inn også.

Jeg endte i hvert fall opp med ny kontroll i morgen, så får vi se. Jeg hadde vel 2 cm åpning nå, så det er jo ikke helt lukka i det minste.
 
Takk for svar dere :) Jeg ble ikke satt i gang heller. Men det var litt uklart om bebiens magemål har gått ned, så det ble diskutert. I utgangspunktet ville ikke jeg settes i gang heller, men nå har det vært annenhver dag med lite liv, og da blir man jo veldig bekymra. Motsatte dager er det så mye liv at jeg blir helt utslitt. Konstant sparking og boksing. Jeg har ikke sovet mer enn seks timer i døgnet på over en uke, og da våkner jeg kanskje fire ganger i løpet av disse timene, så jeg er helt på felgen. Tror alt dette spiller inn også.

Jeg endte i hvert fall opp med ny kontroll i morgen, så får vi se. Jeg hadde vel 2 cm åpning nå, så det er jo ikke helt lukka i det minste.
Jeg syns det du beskriver tilfredsstiller behovet for induksjon.Hadde det som deg og ble igangsatt i forrige uke. I uke 38. Nå hadde jeg svangerskapsdiabetes, så de hadde i utgangspunktet lav terskel for induksjon. I tillegg har jeg blitt indusert i begge tidligere graviditeter så de visste at kroppen min tålte det bra. Det beste er som nevnt om kroppen kommer i gang av seg selv, men ikke for en hver pris. Lykke til på ny kontroll, med 2 cm åpning har jo kroppen startet prosessen ❤️
 
Jeg syns det du beskriver tilfredsstiller behovet for induksjon.Hadde det som deg og ble igangsatt i forrige uke. I uke 38. Nå hadde jeg svangerskapsdiabetes, så de hadde i utgangspunktet lav terskel for induksjon. I tillegg har jeg blitt indusert i begge tidligere graviditeter så de visste at kroppen min tålte det bra. Det beste er som nevnt om kroppen kommer i gang av seg selv, men ikke for en hver pris. Lykke til på ny kontroll, med 2 cm åpning har jo kroppen startet prosessen ❤️
Takk :) Ja jeg håper det skjer noe i morgen <3
 
Jeg har også trivselskontroll imorgen, hadde termin forrige mandag.
Jeg skal prøve så godt jeg kan å kreve å bli satt igang fordi jeg faktisk psykisk skal gjennom dette, graviditeten har liksom i fysisk helseperspektiv vært ok, men det går en grense for hva man klarer.
Mannen er også 6 timer unna med bilkjøring slik at for meg er det bedre om deg kan planlegges og han kan være med på mest mulig, fordi jeg er redd for å gå gjennom dette uten han når jeg allerede er over termin..
Hvordan gikk det på kontroll?
 
Hvordan gikk det på kontroll?
:meh:
Fortsatt gravid, trivselskontroll har ingenting med mors trivsel å gjøre, tydeligvis.
De skal visst tyne meg til maks overtid men "lover å vurdere" igangsetting hver dag frem til da.. unntatt når jeg faktisk er der da.
Ikke det mest fornøyde mennesket i verden som satt fem timer på føden igår og ventet på at de skulle bestemme seg for om de skulle sette meg i gang eller ikke.. De sa først at de vurderte det, også var det vaktskifte og da var det ikke "bare å sette i gang en fødsel"
Er 41+5 I dag
 
:meh:
Fortsatt gravid, trivselskontroll har ingenting med mors trivsel å gjøre, tydeligvis.
De skal visst tyne meg til maks overtid men "lover å vurdere" igangsetting hver dag frem til da.. unntatt når jeg faktisk er der da.
Ikke det mest fornøyde mennesket i verden som satt fem timer på føden igår og ventet på at de skulle bestemme seg for om de skulle sette meg i gang eller ikke.. De sa først at de vurderte det, også var det vaktskifte og da var det ikke "bare å sette i gang en fødsel"
Er 41+5 I dag
Herre min hatt!! Slikt går jo ikke an!! Trodde fødselen skulle settes igang før det gikk 12 dager over..

Du har all min sympati! Stor klem til deg.
 
:meh:
Fortsatt gravid, trivselskontroll har ingenting med mors trivsel å gjøre, tydeligvis.
De skal visst tyne meg til maks overtid men "lover å vurdere" igangsetting hver dag frem til da.. unntatt når jeg faktisk er der da.
Ikke det mest fornøyde mennesket i verden som satt fem timer på føden igår og ventet på at de skulle bestemme seg for om de skulle sette meg i gang eller ikke.. De sa først at de vurderte det, også var det vaktskifte og da var det ikke "bare å sette i gang en fødsel"
Er 41+5 I dag
Å kjære vene! Dette høres absolutt ikke bra ut :( Du kan ikke bare gå over og si at nå går du ikke tilbake til hotellet uten en baby i armene?
 
Herre min hatt!! Slikt går jo ikke an!! Trodde fødselen skulle settes igang før det gikk 12 dager over..

Du har all min sympati! Stor klem til deg.
Å kjære vene! Dette høres absolutt ikke bra ut :( Du kan ikke bare gå over og si at nå går du ikke tilbake til hotellet uten en baby i armene?
I dag er jeg så sykt lei at jeg orker ikke bry meg engang, mannen kommer til sykehuset/hotellet i kveld så når hun likevel har drøyet til nå kan hun drøye til han kommer :p
 
Back
Topp