Tips til trassig 3 åring som ikke vil sove alene?

3nydeligegutter

Glad i forumet
Vi/ jeg har vært litt for snill med Lucas når det gjelder legging, fordi jeg har vært mye alene med ungene, og derfor har valgt den letteste utveien.
Det har resultert i at jeg har en 3åring, som nekter å legge seg alene. Han skal enten sovne i sofaen, eller så må jeg eller pappaen ligge i sengen med ham helt til han sovner. Dette begynner jeg å bli mektig lei av, og han ødelegger hele kvelden min når jeg er nødt til å ligge i sengen helt til han sovner.

Men problemet mitt er jo at hvis jeg går fra han i sengen, så bare springer han etter meg og står å griner i trappen. Jeg er utrolig lei av ta han ikke kan legge seg til å sove selv, og håper at noen av dere kloke damer har noen råd og tips til meg.
(ja, jeg er fult klar over at jeg bare kan takke meg selv for at han er som han er nå)

Hva med "Nå skal mamma brette sammen klærne, så kommer jeg inn igjen til deg" og lignende. Begynn med korte perioder, gjerne ting du kan gjøre rett utenfor rommet hans..og kom når du sier du skal komme. Så kan han få masse skryt, og så lar du det gå lengre og lengre?

Første jeg tenkte på iallefall [:)]

Hva med klistermerker på en kalender hver morgen om han har sovnet alene. Etter tre uker finner dere på noe - teater, kino, tur i skogen, kjøpe en valgfri leke..

ORIGINAL: AnaBanana

Hva med "Nå skal mamma brette sammen klærne, så kommer jeg inn igjen til deg" og lignende. Begynn med korte perioder, gjerne ting du kan gjøre rett utenfor rommet hans..og kom når du sier du skal komme. Så kan han få masse skryt, og så lar du det gå lengre og lengre?

Første jeg tenkte på iallefall [:)]

Akkurat det vi har gjort med Maja, og det funker som regel veldig greit.
Begynte med at vi bare skulle en tur på do eller sånn, og så komme tilbake. Det har gått veldig greit, og nå sovner hun stort sett aleine. Har noen kvelder vi må være der med henne..
Som i kveld... [8|]

ORIGINAL: RobinHood

Forklare han hele situasjonen, at du har mye å gjøre med å vaske klær og sånt osv osv.
Så må du forberede han på at fra nå av SKAL han sovne alene i egen seng, og at du ikke kommer til å gi deg. Så er det bare å ta kampen.
Legg han tilbake og si god natt, må nok gjentas tusen ganger! Men uansett, lykke til. =0)

Går over på et par kvelder tenker jeg!

Er det nødvendig å si det med at hun har mye å gjøre osv? Jeg tenker at det kanskje bare kompliserer det hele, og at det kan være lurt å være så tydelig som mulig, dvs. kun snakke om leggingen og ikke blande inn annet rundt situasjonen. Også lurer jeg litt på den med å si at han SKAL sove i egen seng (forsovet grei nok) og at du ikke kommer til å gi deg. Kan dette bli en for negativt ladet tone, der en proklamerer "kamp" ("ikke kommer til å gi deg"). Kanskje bedre å heller vise det i handling enn å si akkurat det i forkant..? Hva tror du? Ellers deler jeg tankene[:)]

Jeg ville pratet med han i forkant. Fortalt han at fra nå av blir det endringer i leggerutinene (og fortelle hvordan de blir så konkret og kortfattet som mulig). Forklare samtidig hvorfor endringene skjer, - at det er fordi han skal få sove bedre (altså hva HAN tjener på dette, ikke du). Vær trygg, men tydelig/bestemt, snakk med rolig men sikker stemme. Gjenta det samme om igjen og om igjen til han blir trygg på den nye rutinen. Ikke kjør nazistil, husk det er dere voksne som har tillagt han gamle vanen, så den er ikke hans feil (ergo han fortjener ingen brutale overganger), men kjør en enklere og mer konskvent stil uten dill og dall. Vel, mine tanker...Dere finner nok ut av det

ORIGINAL: Juliette

ORIGINAL: RobinHood

Forklare han hele situasjonen, at du har mye å gjøre med å vaske klær og sånt osv osv.
Så må du forberede han på at fra nå av SKAL han sovne alene i egen seng, og at du ikke kommer til å gi deg. Så er det bare å ta kampen.
Legg han tilbake og si god natt, må nok gjentas tusen ganger! Men uansett, lykke til. =0)

Går over på et par kvelder tenker jeg!

Er det nødvendig å si det med at hun har mye å gjøre osv? Jeg tenker at det kanskje bare kompliserer det hele, og at det kan være lurt å være så tydelig som mulig, dvs. kun snakke om leggingen og ikke blande inn annet rundt situasjonen. Også lurer jeg litt på den med å si at han SKAL sove i egen seng (forsovet grei nok) og at du ikke kommer til å gi deg. Kan dette bli en for negativt ladet tone, der en proklamerer "kamp" ("ikke kommer til å gi deg"). Kanskje bedre å heller vise det i handling enn å si akkurat det i forkant..? Hva tror du? Ellers deler jeg tankene[:)]

Jeg ville pratet med han i forkant. Fortalt han at fra nå av blir det endringer i leggerutinene (og fortelle hvordan de blir så konkret og kortfattet som mulig). Forklare samtidig hvorfor endringene skjer, - at det er fordi han skal få sove bedre (altså hva HAN tjener på dette, ikke du). Vær trygg, men tydelig/bestemt, snakk med rolig men sikker stemme. Gjenta det samme om igjen og om igjen til han blir trygg på den nye rutinen. Ikke kjør nazistil, husk det er dere voksne som har tillagt han gamle vanen, så den er ikke hans feil (ergo han fortjener ingen brutale overganger), men kjør en enklere og mer konskvent stil uten dill og dall. Vel, mine tanker...Dere finner nok ut av det

Helt enig med Juliette.
Og jeg tror også det er viktig at du kan si dette uten å få dårlig samvittighet. Det er ikke vits å ta denne samtalen før du virkelig mener det. [:)]

Hva med å gjøre om leggerutinene?
At dere f.eks leser en bok mens han ligger nede. Det gjør vi for vår 3 åring, hun sovner etter 5 min[:D]

Anbefaler å prøve denne[:)]

http://www.alexi.no/kid-sleep-rosa.html

Vi har ikke hatt masse problem med vesla vår, men etter lillegutt kom så begynte ho og skape seg veldigt på kveldene.
Ropte, grein, latet som ho kastet opp[&:] Masse masse trass[&o]

Kjøpte denne klokka, snakket litt om den før den kom i posten. Ho fikk hente pakken selv når den ankom posten, og ho var sååå stolt.
Vi stilte den inn, og jenta la seg uten en eneste kommentar. Gliste fra øre til øre, ville ikke ha på nattlampen engang, det var jo lys på klokka[:D]

Siden den klokka ankom huset vårt, så har vesla lagt seg fint hver eneste kveld *bank i bordet*[:D][:D][:D]

Tusen takk for råd og tips:)
Ang at han SKAL sove i egen seng. Jeg er veldig mye alene med ungene, og ungene sover på samme rom, så for at Lucas ikke skal vekke Leo når jeg legger han, får han sove i min seng.
I dag sa jeg dette til han: "Nå er det natta Lucas. Leo sover i sin seng, alle de andre ungene i nabolaget har lagt seg for kvelden og solen har lagt seg, (han e veldig opptatt av solen) så nå må du legge deg fint ned, lukke øyene og sove til i morgen. Så kommer mamma og ser til deg om ikke så lenge før jeg legger meg selv rett ved siden av deg. Så skal vi spise god frokost sammen i morgen"
Jeg måtte bare si det til han 2 ganger i dag. Utrolig nok. Men tro også han var veldig trøtt.

Hvis vi leser bok for han, er han våken hele tiden, og når boken er utlest vil han lese den igjen og igjen og igjen. Også blir han skikkelig fornærmet når vi legger vekk boken. Så den fremgangsmåten funker ikke her i huset. Klistermerke metoden funker heller ikke på han. Det har vi prøvd med bleie slutt og å begynne å gå på do. Det har vi bare gitt opp.

Back
Topp