Tips til tilvenning av seng på dagtid

Marmil

Flørter med forumet
Gresskarfrøene2023
Hei!
Min gutt på 3,5 mnd har den siste mnd. kun (95% av tiden) sovet i vogna på dagtid. Vi triller enten ute, på terrassen eller i stua. Så sover han i vogna med sleepytroll i alt fra 30 min til 2t.
Jeg har så lyst til at han skal få til å sovne i senga si på dagtid, men usikker på hvordan jeg best skal gå frem og om det er vits? Han er jo liten, er det for tidlig å jobbe med?

Den store utfordringen er at han roer seg ikke i det hele tatt på egenhånd. Spreller som en fisk hvis han ikke får hjelp til å sovne. Det er heller ikke slik at han sovner «til slutt». Det interessante er at han får til å sovne i senga vår på natta uten å vugges. Jeg må ligge godt rundt han og bytte på mellom puppen og smokk til han sovner. Dette fungerer ikke på dagtid :happy090

Noen som har tips eller erfaring fra dette?

På kvelden produserer babyene melatonin naturlig så er derfor de kan legges annerledes og enklere på kveden.
Egentlig helt vanlig at de trenger mye støtte på dagtid og ikke kan sovne av seg selv og hvor som helst :) bare prøve et par ganger i uka og avbryt og gjør det som funker om det ikke fungerer. Han er jo veeeeldig liten også, mye enklere å få dem til å sove ulike steder når de nærmer seg ett år.

På kvelden produserer babyene melatonin naturlig så er derfor de kan legges annerledes og enklere på kveden.
Egentlig helt vanlig at de trenger mye støtte på dagtid og ikke kan sovne av seg selv og hvor som helst :) bare prøve et par ganger i uka og avbryt og gjør det som funker om det ikke fungerer. Han er jo veeeeldig liten også, mye enklere å få dem til å sove ulike steder når de nærmer seg ett år.
Takk! Godt å høre at det kan gå seg til og at det er vanlig :)
Mine foreldre bor i liten leilighet høyt i en blokk. Der blir så vanskelig å besøke de når han kun vil sove i vogn.. men får smøre meg med tålmodighet.

..og takk for tips om noen ganger i uka!

Mitt beste tips er egentlig å gi han litt tid.
Gutten min trengte mye støtte og ville helst bare sove i vogn i bevegelse, i bil eller bæresele ganske lenge.

Når han ble 6 mnd begynte vi med "sovetrening" som gikk ut på å legge han i sengen og la han ligge til han sovner, men jeg var alltid rett ved siden av sengen og støttet han ved behov, uten å ta han opp.
Startet først med det på kveldstid. Det tok et par kvelder med litt uro før han skjønte opplegget.
Noen uker senere begynte jeg med det samme på dagtid. Da var det litt gråt og protest, men nå går det stort sett smertefritt og han sovner raskt.
Nå som han sovner selv i senga sover han også lengre dupper og har dypere søvn.

For oss passet det fint å starte med dette rundt 6 mnd alder, men det er nok helt sikkert mulig å starte tidligere.

Håper det går seg til for dere :-)

Hei!
Vi begynte å venne jenta vår til å sove i egen seng på eget rom på dagtid rundt 2/3 mnd deretter også på kvelden.

Bysset henne alltid i søvn, gikk med henne, satt i gyngestol etc… også la ho ned i senga, baby monitor på og det gikk kjempe fint.

Også begynte vi å gjøre det på kvelden men da med en skikkelig rutine da vi så at ho «la seg/sovnet for natten» lell rundt 8 9 tida. Tok på pysj Sang noen sanger, historie og kveldsbønn.
Deretter sier vi natta og går ut, hun skrek ett par ganger, gikk inn, roet henne ned og ga henne smokken og gikk ut. Gjorde det slik til hun sovnet og til slutt så skjønte hun greia og nå sovner hun mange ganger på første gangen og vi springer ikke like mange ganger frem og tilbake. (Skal sies at hun alltid har sovet ganske bra om natta)
Nå har vi justert leggetid til kl 19. prøvde oss litt frem :)

Hun er 4,5 mnd nå og hun sovner best i armene våre på dagtid og til tider, spesielt i det siste, så har det vært vanskelig å legge henne over i senga utenom at ho våkner. Noen dager er lettere. Men må uansett som regel bysse henne i søvn før vi legger henne ned på dagtid :D

Last edited:
begynte med mine å vende de til å sove i egen seng uten byssing når de var 2 mnd. De trengte mye støtte i begynnelsen. Satt ved siden av senga og trøstet uten å ta de opp. Flyttet meg sakte lenger og lenger vekk fra senga etterhvert som de roet seg Og nærmere igjen hvis de ble urolige. Tok ca 1 uke så gikk det av seg selv.

begynte med mine å vende de til å sove i egen seng uten byssing når de var 2 mnd. De trengte mye støtte i begynnelsen. Satt ved siden av senga og trøstet uten å ta de opp. Flyttet meg sakte lenger og lenger vekk fra senga etterhvert som de roet seg Og nærmere igjen hvis de ble urolige. Tok ca 1 uke så gikk det av seg selv.
Tok det lang tid før de sovnet de første gangene?

Tok det lang tid før de sovnet de første gangene?
Ja det tok litt tid. Husker ikke akkurat hvor lenge siden det er noen år siden, men husker at jeg merket stor endring etter bare et par dager. Hadde en koseklut som også ble brukt i vogna som luktet melk (ble naturlig melkelukt etter litt babygulp…) som jeg lå i senga som et «overgangsobjekt». Har et barn som tok smokk og smokken var også god å ha.

Ja det tok litt tid. Husker ikke akkurat hvor lenge siden det er noen år siden, men husker at jeg merket stor endring etter bare et par dager. Hadde en koseklut som også ble brukt i vogna som luktet melk (ble naturlig melkelukt etter litt babygulp…) som jeg lå i senga som et «overgangsobjekt». Har et barn som tok smokk og smokken var også god å ha.
Takk for at du deler! Mulig jeg skal gi det et forsøk snart. Har egentlig en magefølelse på at han begynner å bli klar for det. :-)

Back
Topp