Tips til småretter?

Malvinka

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Julibarna 2019
Vi skal ha dåp og ender opp på over 40 pers :-O
Vi har tenkt å ha koldtbord med masse småretter.
Har dere noen gode tips å komme med?
Kriteriene er at det må være relativt billig siden det skal lages til så mange, ikke tar for lang tid å lage, bør helst kunne lages på forhånd så om det enten kan fryses eller stå noen dager så er det et stort pluss :)

En smårett jeg er glad i er lomper/lefser med kremost, spinat og skinke. Man kan også bruke salami.
Del dem opp i to eller tre, veldig gode og raske å lage.
Kan enkelt lages kvelden før og oppbevares i kjøleskapet :)

Kjøttboller, gjerne i en god saus
Wraps med røykalaks og ruccula
Dadler med bacon
Kyllingklubber
Hjemmelaget potetsalat
Waldorfsalat
Focaccia
Ferske reker i ei stor skål
Stekt Chorizo i småbiter
Ostefat med kjeks
Blandasalat
Tomatsalat
Roastbeef
...jeg kan holde på i det uendelige...og nå ble jeg veldig sulten. Kjipt når man ligger i senga og ammer :P

En smårett jeg er glad i er lomper/lefser med kremost, spinat og skinke. Man kan også bruke salami.
Del dem opp i to eller tre, veldig gode og raske å lage.
Kan enkelt lages kvelden før og oppbevares i kjøleskapet :)
Skal prøve å få til noen ruller, men prøver å finne noen retter som kan lages før dagen før også. Altså som kan stå i noen dager da det blir så himla mye å lage alt kvelde før.

Kjøttboller, gjerne i en god saus
Wraps med røykalaks og ruccula
Dadler med bacon
Kyllingklubber
Hjemmelaget potetsalat
Waldorfsalat
Focaccia
Ferske reker i ei stor skål
Stekt Chorizo i småbiter
Ostefat med kjeks
Blandasalat
Tomatsalat
Roastbeef
...jeg kan holde på i det uendelige...og nå ble jeg veldig sulten. Kjipt når man ligger i senga og ammer :P
En del av de tingene står allerede på lista mi :)
Ang kjøttboller så lurer jeg på å bare kjøpe svenske når vi er innom for en harryhandel, men litt usikker hvilken saus de da kunne passet i.
Hvordan tenker du med roastbeef? Bare servere som "pålegg"?

Be flere av slektningene ta med en rett eller to! Fungerte så fint her;)
Retter vi hadde:
Foccacia (en med feta og soltørka tomater, en uten) - holder godt fra dagen før eller fryst og tint
Helstekt oksefilet
Quiche
Salater
Potetsalat
Brokkolisalat
Coleslaw
Kalkunfilet
Karbonader
Cabaret med sjømat
Spekemat (et stort fat med forskjellig spekemat)
Crispy duck
Brød (både skikkelig grovt og loff)
Eggerøre
Pizzahorn til barna
:)
Lykke til med dåp! :)

Jeg har stekt karbonader og bakt pizzahorn som ligger i fryseren. Kjøper kyllingklubber, baker focaccia og kjøper noen ferdigskåret brød i tillegg. Skal lage eggerøre, og ha røyka laks i tillegg til roastbeef med remulade. Lager en stor salat og søstera mi lager hjemmelaget italiensk salat.

En del av de tingene står allerede på lista mi :)
Ang kjøttboller så lurer jeg på å bare kjøpe svenske når vi er innom for en harryhandel, men litt usikker hvilken saus de da kunne passet i.
Hvordan tenker du med roastbeef? Bare servere som "pålegg"?
En god tomatsaus fra glass piffet opp med friske urter og litt hvitløk er godt til kjøttboller ;)

Jepp! Roastbeef får man ofte på et stort fat når man bestiller koldtbord. Godt med potetsalat og brød. :)

Et tips til pålegg er karbonader, men del dem i to før du varmer dem i ovnen. Da er de lettere å spise på skiven og du får dobbelt så mye ut av en karbonade. En kabonade kan fort bli mektig når det er mye godt på bordet ;)

Oppskrift? Og hvordan servere det?

Den enklaste måten er å kjøpe en flaske med sweetchili(rema feks.) Og hvitløk. Kjøp rå eller kokt scampi, og ha sweetchili og hvitløk sammen med scampi i en pose over natta. Kan og bare marinere i 1 time. Varm dei i panna rett før servering(treng ikkje vere varme når du et dei). Stek litt lenger om du velger rå scampi.

Den enklaste måten er å kjøpe en flaske med sweetchili(rema feks.) Og hvitløk. Kjøp rå eller kokt scampi, og ha sweetchili og hvitløk sammen med scampi i en pose over natta. Kan og bare marinere i 1 time. Varm dei i panna rett før servering(treng ikkje vere varme når du et dei). Stek litt lenger om du velger rå scampi.
Varme i panna rett før servering funker dårlig når vi skal ha 40 stk til bords rett etter kirken. Her må det lages ferdig dagen før og eventuelt varmes i ovnen i folie sammen med resten av varmmaten.

Varme i panna rett før servering funker dårlig når vi skal ha 40 stk til bords rett etter kirken. Her må det lages ferdig dagen før og eventuelt varmes i ovnen i folie sammen med resten av varmmaten.

Det er like godt kaldt! Viktigaste er at dei har blitt varma. La dei bare ligge i marinaden etter at dei har blitt stekt litt i panna :-) server i ein bolle saman med marinaden!':-)

Back
Topp