Tips til rimelig, litt annerledes bryllup?

Chawa

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Junilykke 2020 ♡
Oktoberbarna 2021♡
Skuddårsspirene 2024
Utmarsj 2024
Noen som har gode råd? Jeg har vært i ett bryllup selv, så har så vanvittig lite peiling.
Vi har lyst til å gifte oss, men ønsker ikke noe stort bryllup med masse alkohol og fest. Faktisk så ønsker vi aller mest bare en liten markering, hvor familiene treffes og spiser god mat sammen.
Men hvordan gjør man dette? Hvor mye bør vi regne med å bruke?

Vi vil legge mest penger i maten. Jeg ønsker meg et bord med oster og spekemat sånn litt utover kvelden, men har ikke peiling på hva slags middag man skal ha. Hva har dere servert/fått servert?

Blir nok å leie lokale, selv om vi ikke blir så mange. Alkohol blir det nok ikke, da min far er tidligere alkoholiker og jeg er helt avholds (og fest er noe av det verste jeg vet faktisk). Kaker må vi ha, blomster, brus/kaffe/saft. Kanskje det finnes alkoholfrie drinker som kan egne seg?
Usikker på hvor mange vi blir, men godt under 50 stk inkludert barn.
 
Noen som har gode råd? Jeg har vært i ett bryllup selv, så har så vanvittig lite peiling.
Vi har lyst til å gifte oss, men ønsker ikke noe stort bryllup med masse alkohol og fest. Faktisk så ønsker vi aller mest bare en liten markering, hvor familiene treffes og spiser god mat sammen.
Men hvordan gjør man dette? Hvor mye bør vi regne med å bruke?

Vi vil legge mest penger i maten. Jeg ønsker meg et bord med oster og spekemat sånn litt utover kvelden, men har ikke peiling på hva slags middag man skal ha. Hva har dere servert/fått servert?

Blir nok å leie lokale, selv om vi ikke blir så mange. Alkohol blir det nok ikke, da min far er tidligere alkoholiker og jeg er helt avholds (og fest er noe av det verste jeg vet faktisk). Kaker må vi ha, blomster, brus/kaffe/saft. Kanskje det finnes alkoholfrie drinker som kan egne seg?
Usikker på hvor mange vi blir, men godt under 50 stk inkludert barn.
Høres ut som vårt bryllup, bare at vi hadde 25 gjester (35 inviterte).
Vi kjøpte mye pynt på eBay, noe som vil bli dyrere fremover, men det finnes to gruppe på facebook med en haug av medlemmer hvor mange har kjøpt fra eBay tidligere. En av disse er en kjøp og salg side.

Vi fikk lokalet veldig billig, men du kan spare inn ved å huke inn venner eller kollegaer for servering.

Vi hadde hjemmelaget koldtbord, hjemmelagde kaker, glassflasker med brus og eplemost, samt vann. Vi fikk litt hjelp til koldtbordet, men betalte resten selv og hadde budsjett på 12.500kr.
Jeg hadde ikke en tradisjonell brudekjole og vi droppet fotograf (vet om mange som har ønsket seg bidrag til det som gave).

Vi hadde heliumsballonger og en liten gave (flaskeåpner) til alle gjestene :)
Vi kjørte fullt ut, rødt og svart rockabilly tema :p

Jeg syns tapas/koldtbord er smart, spesielt om det kommer en del barn. Da får alle noe de liker :)
 
Noen som har gode råd? Jeg har vært i ett bryllup selv, så har så vanvittig lite peiling.
Vi har lyst til å gifte oss, men ønsker ikke noe stort bryllup med masse alkohol og fest. Faktisk så ønsker vi aller mest bare en liten markering, hvor familiene treffes og spiser god mat sammen.
Men hvordan gjør man dette? Hvor mye bør vi regne med å bruke?

Vi vil legge mest penger i maten. Jeg ønsker meg et bord med oster og spekemat sånn litt utover kvelden, men har ikke peiling på hva slags middag man skal ha. Hva har dere servert/fått servert?

Blir nok å leie lokale, selv om vi ikke blir så mange. Alkohol blir det nok ikke, da min far er tidligere alkoholiker og jeg er helt avholds (og fest er noe av det verste jeg vet faktisk). Kaker må vi ha, blomster, brus/kaffe/saft. Kanskje det finnes alkoholfrie drinker som kan egne seg?
Usikker på hvor mange vi blir, men godt under 50 stk inkludert barn.
Altså, du serverer det du har lyst på. Det er ingen regler her. I ett bryllup jeg var i fikk vi tacobuffet. Selv hadde vi grillbuffet. I andre bryllup igjen er det treretters med hjortestek eller annet fancy anrettet på tallerken.

Om du tenker ostefat på kvelden, pluss kakeservering, så høres det ut som mye mat bare der, og jeg ville da tenkt at dere burde servere middag tidlig på dagen, eller ha en lett middag. Ellers blir gjestene stappmette. Jeg var selv så mett i eget bryllup at jeg ikke klarte spise opp hverken middag eller dessert, og når kakene kom ble det bare en liten kakebit på meg. Men nå var jeg gravid i eget bryllup og slet litt med kvalme, så matlysten var jo ikke helt på topp. Vi hadde ihvertfall MYE mat til overs + masse kaker. Vi serverte restemiddag dagen etter for alle som ønsket å komme på besøk :joyful: Med grillmat, så var jo ikke det noe problem å fyre opp grillen dagen etter for å prøve å spise opp.

Poenget mitt er bare at det ofte blir veldig mye mat. Selv om dere har mange gjester. Så tenk da gjennom hva dere virkelig vil spise og hvordan servere dette, slik at det ikke blir for mye. Jeg ville tatt utgangspunkt i favorittrettene deres og tatt det derfra.

Catering er billigere enn restaurant. Leier dere lokale på hotell eller annet selskapslokale med sjenkebevilning, vil dere ikke kunne ta med drikke selv, men det blir ikke nødvendigvis så dyrt heller om dere ønsker å ha et alkoholfritt bryllup. Send bare mail til hoteller/selskapslokaler i området og innhent pris. Husk på å booke en servitør! Ikke alle lokaler har det inkludert i prisen, og noen steder må dere skaffe servitør selv. Servitør er absolutt et must. Denne skal sette frem maten, eventuelt servere, ta vekk fat, få ut kakene osv osv. Og ta oppvasken, om det ikke er eget kjøkkenpersonale for dette.

Om dere vil gjøre det billig, så må dere vurdere å droppe fotograf, eller kun ha fotograf for en times tid. Fotograf for heldags er svindyrt, ca 25 000kr. Bare så du er advart. Fotograf er dyrt.

Tenk at det er ca 1000kr per gjest til bare middagen. Får du det under 1000-lappen inkl. mat, drikke, servering, så har du bryllup på budsjett.

Så kommer blomster, og her er prisen etter hvor ekstravagant man vil ha det og ikke minst om du "må" ha bare denne eller sånne blomster, eller er fleksibel og tar de blomstene som er tilgjengelige og i sesong.

Lokalleie
Gifteringer
Vielse - gratis om du tar kirka du sogner til, ellers må du regne med utgifter her også
Antrekk
Div. utstyr som invitasjoner, bordkort, takkekort, bordpynt utenom blomster osv

Alle bryllupsmagasiner kommer med tips til budsjett og hvordan sette opp dette. Jeg kan anbefale at du ser på slike budsjettforslag, for det er alltids noen ting man ikke selv husker på, men som man blir minnet på ved å følge slike ferdige budsjettmaler.
 
Back
Topp