Tips til privat klinikk

Sara9921

Flørter med forumet
Hei dere!

Jeg har ett forsøk igjen offentlig i oktober, etter 2 fullførte og ett avbrutt forsøk. Neste og siste runde offentlig blir altså i oktober, før vi går over til privat. Jeg har mistet troen å jeg liker planlegging, så tenker allerede at vi blir å ende privat.

Jeg sitter å ser på ulike klinikker, og lurer på erfaringer fra dere:

Hvilken klinikk ville dere anbefale?

Er det verdt å kjøpe en 3-pakke IVF-forsøk, eller er det bedre å ta ett og vurdere videre etter resultatet?

Alle erfaringer, tips og råd mottas med stor takk! :Heartred

Hei dere!

Jeg har ett forsøk igjen offentlig i oktober, etter 2 fullførte og ett avbrutt forsøk. Neste og siste runde offentlig blir altså i oktober, før vi går over til privat. Jeg har mistet troen å jeg liker planlegging, så tenker allerede at vi blir å ende privat.

Jeg sitter å ser på ulike klinikker, og lurer på erfaringer fra dere:

Hvilken klinikk ville dere anbefale?

Er det verdt å kjøpe en 3-pakke IVF-forsøk, eller er det bedre å ta ett og vurdere videre etter resultatet?

Alle erfaringer, tips og råd mottas med stor takk! :Heartred
Snakk direkte med klinikkene å se hvem du får best kontakt med. Jeg endte opp med Danmark da jeg ikke følte noen hørte på meg. Jeg valgte 3pakk fordi det ble billigere mtp innsett osv :)

Hvilken by er du i? Det kan være en del forskjell på klinikkene fra by til by, vi er for eksempel jevnt over fornøyde med Medicus i Oslo, men har lest om dårlige erfaringer i andre byer.

Når det gjelder 3-pk så er det jo sjansespill, men generelt vil jeg si at det kan det lønne seg om du har en tendens til å få få embryoer per uttak. Hos vår klinikk regnes uttak + ferskinnsett som ett brukt forsøk fra en trepakning, mens fryseinnsett regnes som et halvt brukt forsøk. Fersk koster 46K uten pakke og fryseinnsett koster 17K uten pakke. Det vil si at hvis du ender med å ha tre uttak + ferske innsett får du en «verdi» på 138K for 92K, mens hvis du i motsatt fall ender med ett uttak med ferskinnsett og fire fryseinnsett fra samme uttak får du en «verdi» på 114K for 92K - om det gir mening. Poenget mitt er at det er vesentlig mer å spare om du sannsynligvis vil trenge mange uttak, ikke like bra deal om du trolig får flere blasto fra samme uttak. Dette vet man jo litt om etter noen runder i det offentlige og bør også være noe klinikken kan gi litt råd om :)

Når det gjelder 3-pk så er det jo sjansespill, men generelt vil jeg si at det kan det lønne seg om du har en tendens til å få få embryoer per uttak. Hos vår klinikk regnes uttak + ferskinnsett som ett brukt forsøk fra en trepakning, mens fryseinnsett regnes som et halvt brukt forsøk. Fersk koster 46K uten pakke og fryseinnsett koster 17K uten pakke. Det vil si at hvis du ender med å ha tre uttak + ferske innsett får du en «verdi» på 138K for 92K, mens hvis du i motsatt fall ender med ett uttak med ferskinnsett og fire fryseinnsett fra samme uttak får du en «verdi» på 114K for 92K - om det gir mening. Poenget mitt er at det er vesentlig mer å spare om du sannsynligvis vil trenge mange uttak, ikke like bra deal om du trolig får flere blasto fra samme uttak. Dette vet man jo litt om etter noen runder i det offentlige og bør også være noe klinikken kan gi litt råd om :)
Takk for at du tok deg tid til å svare så detaljert. :Heartred Jeg bor i nord, så for min del vil det nok være billigere med tanke på reise om det blir Oslo eller Trondheim. Jeg har til nå hatt mange egg men dårlig befruktning, aldri fått blasto. Det høres ut som det vil være mest lønnsomt med en 3-pk.

Snakk direkte med klinikkene å se hvem du får best kontakt med. Jeg endte opp med Danmark da jeg ikke følte noen hørte på meg. Jeg valgte 3pakk fordi det ble billigere mtp innsett osv :)
Takk for tilbakemelding :happy: lurt, jeg skal ta kontakt med ulike klinikker

Takk for at du tok deg tid til å svare så detaljert. :Heartred Jeg bor i nord, så for min del vil det nok være billigere med tanke på reise om det blir Oslo eller Trondheim. Jeg har til nå hatt mange egg men dårlig befruktning, aldri fått blasto. Det høres ut som det vil være mest lønnsomt med en 3-pk.
Skjønner, da har du litt å velge i. Hvis det blir Oslo - vi har gått for Medicus pga. bedre muligheter for å ha noe å si selv på valg av sæddonor, men hvis det ikke hadde vært relevant tror jeg det ville blitt Aleris. Har veldig godt inntrykk av dem og foreløpig utelukkende sett gode erfaringer. Ville sjekket ut dem! Men vi er fornøyde med Medicus også altså. Og de ligger veldig praktisk til om man kommer med fly - midt på Nationaltheatret, så bare å ta flytoget rett inn.

Mange egg men dårlig befruktning - er det da snakk om få modne eller få befruktede? Antar det er prøvd ICSI hvis sistnevnte? Hvis få modne, har det blitt prøvd dobbel/trippel trigger?

Og forresten, embryologene hos Medicus er kjempeflinke og veldig oppdaterte på den nyeste forskningen. Så hvis det er i utvikling til blasto det ofte går galt kan du nok få mye hjelp der. Det er utrolig verdifullt å få ha direkte dialog med de som faktisk ser på embryoene underveis i utviklingen. Hausken, som er et annet privat alternativ, tilbyr lite direkte dialog med embryologene, der går mer via sykepleier. Men hvor mye man vektlegger slikt er sikkert litt avhengig av hvor involvert man ønsker å være i detaljene selv og hvor mye man leser seg opp.

Jeg er i Danmark hos Freya Fertility. Er SÅ fornøyd. Kjøpte 3pk med inntil 3 uttak og 5 innsett. I tillegg får du nytt uttak dersom det av en eller annen grunn skulle avbrytes. Så økonomisk veldig gunstig selv om det blir litt reising.

Jeg gjorde mye research før jeg valgte klinikk, og Freya har utrolig dyktig lege, embryolog og det er verdens hyggeligste sted å komme til.

Skjønner, da har du litt å velge i. Hvis det blir Oslo - vi har gått for Medicus pga. bedre muligheter for å ha noe å si selv på valg av sæddonor, men hvis det ikke hadde vært relevant tror jeg det ville blitt Aleris. Har veldig godt inntrykk av dem og foreløpig utelukkende sett gode erfaringer. Ville sjekket ut dem! Men vi er fornøyde med Medicus også altså. Og de ligger veldig praktisk til om man kommer med fly - midt på Nationaltheatret, så bare å ta flytoget rett inn.

Mange egg men dårlig befruktning - er det da snakk om få modne eller få befruktede? Antar det er prøvd ICSI hvis sistnevnte? Hvis få modne, har det blitt prøvd dobbel/trippel trigger?

Alle forsøkene har jeg hatt 10-14 egg, hvor som regel kun 1 til 2 har blitt befruktet normalt. Siste forsøk ble det prøvd ICSI, med 8 modne egg og kun 2 befruktet normalt. Jeg har fått dobbel triggel, uten at det gjorde noen forskjell(den runden ivf). Jeg er også forsøkt stimulert med FSH + LH, kun FSH og naturlig fremstilt FSH + LH. Alle prøver hos han og meg er fine, det er ingen årsak på papiret som sier at det skal være så vanskelig for oss å få barn.

Fornøyd med Anne Marte på fertilitetssenteret! Kjøper du pakke så «taper du» jo penger om du bare trenger ett forsøk, men fordelen er jo at da er du jo faktisk gravid ;-)

Alle forsøkene har jeg hatt 10-14 egg, hvor som regel kun 1 til 2 har blitt befruktet normalt. Siste forsøk ble det prøvd ICSI, med 8 modne egg og kun 2 befruktet normalt. Jeg har fått dobbel triggel, uten at det gjorde noen forskjell(den runden ivf). Jeg er også forsøkt stimulert med FSH + LH, kun FSH og naturlig fremstilt FSH + LH. Alle prøver hos han og meg er fine, det er ingen årsak på papiret som sier at det skal være så vanskelig for oss å få barn.
Oi, det må være fryktelig vanskelig og frustrerende. Har dere sett på muligheten for å gjøre DNA-fragmenteringstest av mannen sin sæd? Det inngår ikke i vanlige sædanalyser i det offentlige (dvs. at sæden kan ha mye fragmentering og likevel være "på papiret" fin, hvis den kun er undersøkt for motilitet, antall osv). Jeg tror det bare tilbys privat - mener både Medicus og Hausken har det, men tror jeg har lest at Hausken sin er mer omfattende, her er jeg dog litt på tynn is da dette ikke har vært relevant for oss. Nevner det siden det virker å være befruktning som er hovedproblemet, selv med ICSI og tross modne egg.

Edit: Sjekket litt nærmere og det jeg skrev over er feil - det er Medicus sin som er best/mest omfattende. Den kalles Sperm comet test.

Last edited:
Jeg har ikke erfaring med private klinikker (enda), men ville bare ønske deg masse lykke til og håper det kommer en positiv oppdatering etter hjelp fra private klinikker :Heartred

Jeg har utelukkende positive opplevelser med Medicus Oslo. Hadde en helt fantastisk lege som jeg opplevde at virkelig så min situasjon og gjorde fortløpende tilpasninger som gjorde at vi endte med et positivt resultat.

Har også et forsøk på Hausken Lysaker, men dessverre ikke samme positive opplevelser der (byttet til Medicus etter et forsøk og er veldig glad for det).

Har ingen erfaring med Aleris, men hørt mye positivt :)

Jeg har veldig gode erfaringer med Aleris Frogner. Etter 6 mislykkede forsøk i det offentlige byttet vi dit og ble gravide på første forsøk :Heartred Dette var etter en ny grundig utredning med tilpassede medisiner.

Jeg har utelukkende positive opplevelser med Medicus Oslo. Hadde en helt fantastisk lege som jeg opplevde at virkelig så min situasjon og gjorde fortløpende tilpasninger som gjorde at vi endte med et positivt resultat.

Har også et forsøk på Hausken Lysaker, men dessverre ikke samme positive opplevelser der (byttet til Medicus etter et forsøk og er veldig glad for det).

Har ingen erfaring med Aleris, men hørt mye positivt :)
Så bra å høre, har lest mye bra om Medicus Oslo. Skal definitivt ta en samtale med de. Takk for svar :Heartred

Jeg har så og si bare positiv opplevelse med klinikk Hausken på Lysaker, men er nok også litt fordi jeg har fått en fin og frisk sønn ut av det :)

Jeg ble dog aldri tilbudt 3-pak, så det vet jeg ikke noe om.

Back
Topp