Tips til prevensjon? ( etter fødsel)

Henriettemamma09+12

Elsker forumet
Snuppa er 2 uker gammel så er fortsatt 4 uker til 6 ukerskontrollen, men har lyst på tips og erfaringer fra andre:) ammer så kan ikke gå på p-piller og har egentlig ikke lyst på minipiller heller. Har tenkt litt på hormonspiral da , men hvordan fungerer det og hva koster det ? Har alltid gått på p-piller tidligere så Håper noen kan svare :)

Jeg har hormonspiral, og er egentlig ganske fornøyd. 
Den var jo dyr i innkjøp, men i forhold til p-piller er den billigere på sikt. 
Tror jeg betalte 1100 eller noe i den duren? For all del, mulig jeg tar feil. husker bare at den var dyr. 

Jeg har mensen hver 27 dag, som jeg alltid har hatt. Ikke plaget med enorme menssmerter som jeg var før. 
Eneste minuset er vel at gubben stikker seg, og av og til får jeg vondt oppi der. Ofte i forbindelse med kramper. 

Hormonspiral er jo ganske greit. Slipper og tenke på noe dei neste 5 åra og for min del hvertfall så har jeg ikke mensen lenger! Dyrt innkjøp, men dersom du setter inn spiral på 6 ukers kontrollen, så slipper du hvertfall og betale for legitimere;) tror den kosta ca.1200

Etter forrige fødsel prøvde jeg først minipiller, da legen overtalte meg til å prøve det før spiral. Jeg ville ha kobberspiral. Orket vel 3-4 mnder på minipiller, med blødniger i hytt og pine, men det var ikke mensen!! Sluttet på de, og satte inn kobberspiral 1,5måned senere, 2 dager etter st den var satt inn fikk jeg mensen tilbake. Angrer ikke ett sekund!! Kobberspiralen var helt fantastisk, fikk regelmessig syklus nesten med en gang, litt større blødninger i 1-2 dager, litt smerter, men det var ikke hemmende i det hele tatt..! Det beste av alt var st det ikke var noen hormoner:) jeg skal definitivt sette inn kobberspiral igjen etter at lille snuppa er ute!!

Tror for min del at hormonspiral blir det beste :) hører jo litt negativt om den også men virker som om den er positiv for flertallet:) og 1200 er jo egentlig ikke masse når den kan stå inne i 5 år da :) orker vertfall ikke p-piller eller minipiller .

Bompibomp skrev:
Hormonspiral er jo ganske greit. Slipper og tenke på noe dei neste 5 åra og for min del hvertfall så har jeg ikke mensen lenger! Dyrt innkjøp, men dersom du setter inn spiral på 6 ukers kontrollen, så slipper du hvertfall og betale for legitimere;) tror den kosta ca.1200

Okei :) var den vond å sette inn ?;p

Henriettemamma09+12 skrev:

Bompibomp skrev:

Okei :) var den vond å sette inn ?;p

Nei, ikke vondt, men heller mer Pinlig og sette den inn:p

Så man kan sette inn hormonspiral selv om man ammer? 
Vurderer det selv etter jeg har født..

*TryllTryll* skrev:
Så man kan sette inn hormonspiral selv om man ammer? 
Vurderer det selv etter jeg har født..

Jepp, den skal ikke påvirke melkemengde eller noe sånt.
Jeg prøvde først cerazette, men hadde blødninger mer eller mindre hele tiden de 6 mnd jeg brukte de, så da gikk jeg over til hormonspiral. Nå er mensen så og si ikke-eksisterende, så det er en klar forbedring. 

Back
Topp