tips til potte & dotrening til 2 åring?

bøllefrøene

Forelsket i forumet
jenta vår er 2 år, og bruker bleie hele tiden.
men vi vil gjerne innføre pottetrening, men vet ikke helt hvordan.
hun er liiiivredd for å sitte på do, da tviholder hun i meg. så det er nok for tidlig.
hun liker å sitte på potta, men er så urolig, reiser seg hele tiden for å se om det har kommet noe i potta :p
hun har tissa på potta et par ganger tidligere. men vi har ikke vært så flinke til å oppmuntre henne til å gjøre det mer..

hvordan gjorde dere det for at det skulle bli litt spennende og få det til? spesielt bæsj :)

Jenta mi sitter på do fast morgen og kveld og etter luren sin når vi er hjemme. Rett ved do er der en skuff med noe q-tips som hun får tak i for eksempel, hun får styre med lekene sine, ha bamsen på fanget, smokken, og så styrer jeg med mitt mens vi småprater. Det tar gjerne litt tid før det kommer noe, men det beste er å la henne være litt i fred liksom.

Hvis hun er redd oppå do, er du sikker på at du har en stødig og god nok doring? Hos min mor har vi en som hun IKKE er glad i i det hele tatt. Men hjemme har vi baby björn sin og den er gull :-)

Ikke stress med det!

Er hun nettopp fylt 2?
Hvis hun pleier å bæsje etter frokost så kan du spørre om dere skal gå på potta å lese en bok feks. Men om hun ikke vil, så vent med det. Det kommer når hun er klar:)

Vi har en sånn potte som spiller musikk hvis det kommer noe nedi, frøkna syns det var stas når det kom lyd :)

Jeg tilbyr henne å sitte på potta om morgenen og kvelden/ eller om hun likevel skal skifte klær og når hun gjemmer seg for å bæsje..
Vil hun sitte litt, så får hun myyye skryt :) vil hun ikke, så bare fortsetter vi med det vi holdt på med.. Så er det ingen tvang!

Nå er hun forresten blitt flink til å komme ut av dusjen for å tisse på potta, og ikke tisse i dusjen! Og det får hun jo skryt for :)

Jeg tenker som så at det er lurt å begynne i det små, ingen tvang, og mye positiv oppmerksomhet om barnet viser interesse for potta / do

hun fyller 2 rett om hjørnet :)

har ikke stressa med det.. derfor vi ikke har begynt før, for vi har bare tenkt at det ikke er no stress :p men så vil jeg ikke at hun skal bruke bleie hele tiden når hun er 3 feks, hvis det ikke er nødvendig liksom. vil prøve å gjøre henne klar :D

nei doringen er ikke særlig stødig :(
babybjørn, er det den som kan hektes fast eller noe?
vi har babybjørn potte, og den er jo gull.

takk for svar, tar gjerne i mot mer :D

bøllefrøene skrev:
hun fyller 2 rett om hjørnet :)

har ikke stressa med det.. derfor vi ikke har begynt før, for vi har bare tenkt at det ikke er no stress :p men så vil jeg ikke at hun skal bruke bleie hele tiden når hun er 3 feks, hvis det ikke er nødvendig liksom. vil prøve å gjøre henne klar :D

nei doringen er ikke særlig stødig :(
babybjørn, er det den som kan hektes fast eller noe?
vi har babybjørn potte, og den er jo gull.

takk for svar, tar gjerne i mot mer :D

I see :) Jenta vår ble 2 i september og er absolutt ikke klar for å slutte i det hele tatt! Av og til vil hun være med på potta å leke med det vi finner i skapet. Hun får kjempe mye skryt.
Hun sier i fra når hun må bæsje, men hun vil ikke på potta så jeg ser for meg at dette er hun kanskje mer klar for når det nærmer seg sommeren. Da er det lettere også mtp klær som må av når hun er ute å leker i bhg.

:)

Doring?
Babybjørn har en stødig en, men søstera mi har en sånn myk en, tror den er fra biltema eller noe sånt.. Med figurer på! :) Det kan funke :) Og la henne være med dere på do hele tiden, snakke og forklar henne hvordan ting funker :)

Back
Topp