Tips til oppdragelse

Drømmeren

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Maiblomstene 2020
Gutten min har begynt å svare igjen.. jeg sier han skal slutte å f.eks kaste sand , slå pus osv men han sier NEI og blir forbanna , hyler og skriker..Hvordan kan jeg få han til å forstå og høre etter? Trenger sårt noen gode tips... han er snart 2 år så er usikker på hvilken "straff" han evt kan få når han ikke hører etter

Dersom ungene ikke hører etter, og bare slår seg vrang har vi pleid å ta de med i gangen på trappen, gitt en kort forklaring på hvorfor de må sitte der - kun 1-2 minutter i starten, og det har aldri slått feil her hos oss.. Kan jo også være andre steder, bare de får litt tid for seg selv til å tenke over/samle seg..
"Mamma blir kjempeglad hvis du slutter med å kaste sand, det er ikke fint å kaste sand på andre"
Jeg bruker dessuten ikke snakke så mye om hva de gjorde som var galt, når "staffen" er over - glemmer vi det klemmer og er venner;) Da fokuserer vi på det positive igjen.
Stor forskjell på unger dog, vi har ganske rolige jenter og det er skjeldent vi må bruke "trappen" - men det funker alltid her hvertfal..

Tre-må-det-være! skrev:
Dersom ungene ikke hører etter, og bare slår seg vrang har vi pleid å ta de med i gangen på trappen, gitt en kort forklaring på hvorfor de må sitte der - kun 1-2 minutter i starten, og det har aldri slått feil her hos oss.. Kan jo også være andre steder, bare de får litt tid for seg selv til å tenke over/samle seg..
"Mamma blir kjempeglad hvis du slutter med å kaste sand, det er ikke fint å kaste sand på andre"
Jeg bruker dessuten ikke snakke så mye om hva de gjorde som var galt, når "staffen" er over - glemmer vi det klemmer og er venner;) Da fokuserer vi på det positive igjen.
Stor forskjell på unger dog, vi har ganske rolige jenter og det er skjeldent vi må bruke "trappen" - men det funker alltid her hvertfal..

Vil han forstå nok av det jeg forklarer han når han bare er 2 år da? Er så redd han skal stå og hylgrine og evt bli redd om jeg stenger han ute i gangen

Drømmeren skrev:

Tre-må-det-være! skrev:

Vil han forstå nok av det jeg forklarer han når han bare er 2 år da? Er så redd han skal stå og hylgrine og evt bli redd om jeg stenger han ute i gangen

Minsta vår er 2,5 år og hun forsto det fra hun var nesten 2 år tenker jeg.. Men det er ikke snakk om å "stenge de ut" da. Hun beit f.eks søsteren sin en gang, og da var hun vel snart 2 år. Jeg tok henne bestemt med i gangen, og i og med at storesøsteren hylgrein og jeg var ganske bestemt - så trengte hun ikke så mye forklaring.. Kort og godt "IKKE LOV", og etter det har hun ikke i så stor grad bitt/lugget storesøster, hehe.. Hun vet nå, at det ikke er lov, og at slike ting får kjedelige konsekvenser.. 
Nå om dagene er det av og til under måltidene hun kan prøve seg på stadige nye sprell, og noe velger vi selvsagt å overse og bare bære over med, men hvis det eskalerer og hun sitter "opp ned" på stolen eller sutrer/skaper uro under måltidet - må hun i gangen et par minutter, og når hun kommer tilbake - eller vi henter henne, er liksom alt glemt og hun vet hun har "blanke ark" virker det som.. De skjønner slike enkle prinsipper hvertfall fra 2 års alder er min erfaring;-)

det beste er å forhindre han i det, istedenfor konsekvens etterpå. han vil til slutt se at det ikke nytter å gjøre slike ting for han blir stoppet.

Back
Topp