Tips til mat i selskap

-Lilletrille-

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Skal om en uke feire selskap for gutten min som fyller 6 år, men hvert gang det er selskap funderer jeg på samme ting: HVA skal jeg servere?
Det er snakk om familieselskapet altså, og vi pleier å være ca 25 stk.

Tidligerer har jeg servert mat som gryterett, pastasalat, smørbrød
Og sefølgelig kaker, is og kaffi etterpå[:)]

Men kunne tenke meg noe som ikke er så vanskelig. Og f.eks pizza, lasanje og sånn er så vanskelig å lage til så mange på en gang.
Gubben syns foresten pølse i brød er for lettvint siden det er mange voksne også som skal spise hehe[:)][8D]

ORIGINAL: klinkekulen

Pizzasnurrer eller pizzahorn? Fylte horn med ost og skinke? Eller, tenker du mer middag-middag? [:)]

Men da må jeg nesten bake de samme dag som selskapet er, og da blir det fort litt hektisk[&:] Snakker av erfaring (jeg blir meget stresset samme dag som selskapene er[8D][8D][8D]).

Hmm, dette var vanskelig gitt! Ulike gryteretter og salater med gode baguetter til er jo det aller enkleste da, tror jeg hadde gått for det igjen jeg :) Finnes maaange gode kyllinggryter også :)

ORIGINAL: Frustrert Frue

Pizzasnurrer eller pizzahorn? Fylte horn med ost og skinke? Eller, tenker du mer middag-middag? [:)]

Men da må jeg nesten bake de samme dag som selskapet er, og da blir det fort litt hektisk[&:] Snakker av erfaring (jeg blir meget stresset samme dag som selskapene er[8D][8D][8D]).

Svigerinna mi baker pizzasnurrene noen dager i forveien, fryser dem ned, tiner dem på formiddagen og varmer dem når gjestene kommer.. Men forstår hva du tenker [&:][8D] Hmm.. Synes gryterett hørtes greit ut, eller har du dårlig erfaring med det? [8D]

Det var jo litt lurt ja [:)] Og da kan jeg jo smake og se om de er gode også før jeg servere de hehe.....[:D]
Kan jo bake noen pizzasnurrer og noen horn med ost og skinke. Takk for tipset. Gryterett har jeg hatt så mange ganger at jeg har lysst å prøve noe annet[:)] Selv om det er utrolig lettvint [:)]

ORIGINAL: lillebebis

Hmm, dette var vanskelig gitt! Ulike gryteretter og salater med gode baguetter til er jo det aller enkleste da, tror jeg hadde gått for det igjen jeg :) Finnes maaange gode kyllinggryter også :)

Ja det er utrolig lettvint og greit, men har laga det så mange ganger i selskap at jeg ville prøve noe annet nå[:)]
Vet du om noen gode kyllinggryter på pose? Eventuelt noen enkle oppskrifter som ligger ute på nett?

hva med litt tapas aktig mat?? da kan de våksne spise det de vil og barna det de vil?!
eks:
tako-boller: kjøttdeig og taco krydder blandes, lag små boller og stek(kan stekes dagen før og varmes i vonen)
mini-pølser
kyllingstrimler: kyllingfilet i strimmler og kryddres med crispy-chicken..(old el paso)

potetmos
persillepoteter/råstekete potetbåter

tortilla chips
tortilla lomper

sauser og dipper
salat, paprika, agurk, gulrot, kålrot...++++

ORIGINAL: Heidi10

hva med litt tapas aktig mat?? da kan de våksne spise det de vil og barna det de vil?!
eks:
tako-boller: kjøttdeig og taco krydder blandes, lag små boller og stek(kan stekes dagen før og varmes i vonen)
mini-pølser
kyllingstrimler: kyllingfilet i strimmler og kryddres med crispy-chicken..(old el paso)

potetmos
persillepoteter/råstekete potetbåter

tortilla chips
tortilla lomper

sauser og dipper
salat, paprika, agurk, gulrot, kålrot...++++

Det hørtes utrolig godt ut [:)]
Men tror jeg må teste det ut på litt mindre menge folk en gang først hehe[:)] Som sagt så blir jeg meget stressa på selve selskapsdagen, og med tapas så er det mye jeg kan glemme osv...

Hjemmelaget tacogryte passer bra til MANGE, både små og store. :)

Følger med på denne. Skal ikke servere så mangen, men har litt dårlig tid på dagen så maten må kunne lages på forhånd.

Tenker å lage pizza eller pasta muffins, men det blir kanskje litt stusselig alene, så skulle gjerne hatt noen ideer.[:)]

Spiste toro sin bali kyllinggryte med ris og rundstykker her om dagen, den var ganske god (kan ikke servere denne sjøl for da blir det herming [;)]).

lettvind kyllinggryte! til 20-25 pers

3 store løk- finhakkes
5 hvitløksbåter eller 2 kinesisk hvitløk
4-5ss karri ( gjerne tai-karri som er sterkere)
2,5-3kg strimlet kyllingfilet eller kjøttdig..
salt og pepper
4dl hønsebuljong ( fås ferdig flytende på flaske..kylling fond)
6-7 små bokser kokkosmelk
litt soyasaus

ris

3 bunter asparges
7poser sukkererter
6 bokser hermetiske vannkastanjer..
(masse forskjellige hermetiske bokser du kan bruke oppi.. bare fyll på[8D])
1 plante med koriander-finhakkes( kan hoppe over..jeg synes ikke det er sååå godt)

så...
- kok ris
- fres løk og karri i olje eller smør, ha i kyllingen, kryddre med salt og pepper.. stek til kyllingen er hvit.
- ha i buljongen og kokkosmelken.. la det koke i noen min før du har i grønnsaker/boksene
- la koke i 4-5 min
- server med ris.. dryss over koriander som "pynt" kan også bruke, paprika,lime og chilly..

namm namm[:D]

Back
Topp