Tips til mat i barseltida

M. ✨

Forelsket i forumet
Julikulene 2020
Har dere tips til rask og sunn mat for oss mammaer etter at babyen er født? Har dere gjort noe klart på forhånd? :)

Hvordan får man spist mellom amming, bleieskift, klesvask, raping, dogåing, og glaning på den vakre ungen man har laga? :p
 
Itillegg til alt ein kan frysa ned av pizzabolla, lasagne, fiskegrateng og sånt, syns eg dei skyr påsane te voksne e veldig kjekke og yt drikk. Er masse sånne kjappe meieriprodukt no så metta litt mellom hovedmåltida. Nøtteblanding, frukt er óg kjekt å ha tilgjengelig!
 
Mandler og mjølk. Og smøre niste rett og slett! De gangene man faktisk sitter ved bordet eller mannen er inne... middag lager man mens man ser på den vakre ungen som ligger på kjøkkenbenken og spreller eller med ungen hengende i puppen blir ikke de store gourmetmiddagene
 
Sikkert mange som kommer til å reagere på denne kommentaren men hva med pappaene? Altså, her i huset tar far naturligvis mer ansvaret for middagsplanlegging og gjennomføring. Slik var det med første og blir med andre også. Ja, en nyfødt baby krever masse oppmerksomhet fra både mor og far men det er for oss litt opplagt at pappaen tar over på kjøkkenet men at vi planlegger sammen. Han her jobber til 15 og lager middag når han kommer hjem til oss 3 hvis det har vært for krevende for meg ila dagen. Av mellommåltider som er greit å ha stående når pappaen jobber kan være nøtter, bananer, yoghurter, lage seg enkel omelett, brødskiver, ferdige salater fra bama feks.
 
Sikkert mange som kommer til å reagere på denne kommentaren men hva med pappaene? Altså, her i huset tar far naturligvis mer ansvaret for middagsplanlegging og gjennomføring. Slik var det med første og blir med andre også. Ja, en nyfødt baby krever masse oppmerksomhet fra både mor og far men det er for oss litt opplagt at pappaen tar over på kjøkkenet men at vi planlegger sammen. Han her jobber til 15 og lager middag når han kommer hjem til oss 3 hvis det har vært for krevende for meg ila dagen. Av mellommåltider som er greit å ha stående når pappaen jobber kan være nøtter, bananer, yoghurter, lage seg enkel omelett, brødskiver, ferdige salater fra bama feks.

tenkte selv akkurat på det, her tenker jeg at det blir pappa som lager middagen en stund fremover til ting har falt litt mer til ro :)
 
Sikkert mange som kommer til å reagere på denne kommentaren men hva med pappaene? Altså, her i huset tar far naturligvis mer ansvaret for middagsplanlegging og gjennomføring. Slik var det med første og blir med andre også. Ja, en nyfødt baby krever masse oppmerksomhet fra både mor og far men det er for oss litt opplagt at pappaen tar over på kjøkkenet men at vi planlegger sammen. Han her jobber til 15 og lager middag når han kommer hjem til oss 3 hvis det har vært for krevende for meg ila dagen. Av mellommåltider som er greit å ha stående når pappaen jobber kan være nøtter, bananer, yoghurter, lage seg enkel omelett, brødskiver, ferdige salater fra bama feks.
Virker som TS her spør om mat mens partner er borte :) da synes jeg fra forrige gang at det var greit å bare smøre et par ekstra skiver mens jeg allerede var i gang, som lå i kjøleskapet til travle tider. Ellers hadde jeg pestosnurrer, skinkehorn osv i fryseren som ble klart på 2 minutter i mikrobølgeovnen. Müsli og nøttebarer alltid tilgjengelig både i kjøkkenskapet og stelleveska :) ellers har jeg en ammekurv stående med litt diverse snacks, drikke, antibac, ammesalver og ammeinnlegg - der ligger også muslibarer jeg kan spise med én hånd når ammeøkten drar ut :)
 
Bæretøy er gull! Og så blir man utrolig god til å gjøre ting med en hånd.
 
Virker som TS her spør om mat mens partner er borte :) da synes jeg fra forrige gang at det var greit å bare smøre et par ekstra skiver mens jeg allerede var i gang, som lå i kjøleskapet til travle tider. Ellers hadde jeg pestosnurrer, skinkehorn osv i fryseren som ble klart på 2 minutter i mikrobølgeovnen. Müsli og nøttebarer alltid tilgjengelig både i kjøkkenskapet og stelleveska :) ellers har jeg en ammekurv stående med litt diverse snacks, drikke, antibac, ammesalver og ammeinnlegg - der ligger også muslibarer jeg kan spise med én hånd når ammeøkten drar ut :)

Så lurt med en ammekurv :)
 
Virker som TS her spør om mat mens partner er borte :) da synes jeg fra forrige gang at det var greit å bare smøre et par ekstra skiver mens jeg allerede var i gang, som lå i kjøleskapet til travle tider. Ellers hadde jeg pestosnurrer, skinkehorn osv i fryseren som ble klart på 2 minutter i mikrobølgeovnen. Müsli og nøttebarer alltid tilgjengelig både i kjøkkenskapet og stelleveska :) ellers har jeg en ammekurv stående med litt diverse snacks, drikke, antibac, ammesalver og ammeinnlegg - der ligger også muslibarer jeg kan spise med én hånd når ammeøkten drar ut :)
Veldig bra tips med ammekurv! Matpakke er nok heller ikke dumt. Kanskje er det litt innkjøring til nye rutiner og vaner også som skal til, jeg har litt lett for å løpe til babyen for den minste lyd han lager - men som oftest har han det jo helt fint!

Stemmer at det gjelder for meg når papsen er på jobb, det kan være både på dag og kveldstid - ellers er han veldig god og disker opp med middag og mat ellers.
 
Tenker at det kan vere greit å kjøpe inn litt hermetikk, som kidneybønner, kikerter og liknande som kan etes utan anna tilberedning enn skylling. Då går det raskt å lage seg ein salat som mettar godt :)
 
Hvis dere ikke har flere barn som også trenger middag, ville jeg faktisk gått for Fjordland til bare meg selv dersom du kan de gangene han er på jobb :) Eventuelt laget mer middag dagen før sånn at du har rester.


Her har vi bakt og fylt fryseren med horn til lunsj i hvert fall. Det går fort og smaker godt. Har også tenkt å lage matmuffins med egg, spinat og feta (myyye næring). Ellers har vi alltids nøtter, frukt, yoghurt og müesli i heimen.

Når det kommer til middag her skal samboeren min (som er veldig glad i og god til å lage mat) lage doble porsjoner sånn at jeg alltid har til meg og storesøster de dagene han er på jobb på kveldstid (turnus).

Matretter som er gode å fryse (du kan jo lage og legge i porsjonsformer i aluminium?)
- Lasagne
- Lapskaus
- Chiligryte med bønner og kikerter
- Pasta, pølse og spinatgrateng
 
Når det gjelder sunn mat slår jeg et slag for å vaske og hakke opp grønnsaker 1-2 ganger i uken og ha i kjøleskapet. Da kan man smelle sammen et måltid relativt kjapt:)

Couscous tar kort tid å lage, hermetiske kikerter og bønner må bare skylles og bakt søtpotet holder noen dager i kjøleskapet. Kokt egg kan også lages i forveien, og det holder noen dager i kjøleskapet.

Både fisk og kylling tar kort tid å steke, og holder noen dager i kjøleskapet - eller så kan man kjøpe ferdig grillet kylling eller bruke tunfisk på boks.

Alt dette kan man spise som salat eller ha i wraps:)

Når det gjelder annen type mat er havregrøt greit å lage og mettende, fylte horn og pizzasnurrer kan lages av ferdig pizzadeig, og supper, gratenger og gryter kan lages i store porsjoner og fryses:)

Edit: Glemte nesten at det kan være greit å ha ferdig vasket frukt tilgjengelig - og bananer er genialt som mellommåltid.
 
Mange gode tips her!:love2 Jeg holder på å lage grove vafler nå, lager ekstra mange og skal fryse ned. Ellers er det jo fort gjort å lage banan-havrepannekaker/lapper- disse er jo både næringsrike og veldig gode!:)
 
Så utrolig mange gode tips!
 
Ikke for å kuppe tråden, men er det noen som har godt tips på gode kalorier som ikke inneholder nøtter, men som likevel er enkle å få i seg?
 
Ikke for å kuppe tråden, men er det noen som har godt tips på gode kalorier som ikke inneholder nøtter, men som likevel er enkle å få i seg?

jeg sverger til guacamole:hilarious: helt hekta!! Også spiser jeg skyr, eller mager kesam med litt fun saft oppi;)

eller, jeg spiser ikke det nå. Nå spiser jeg sjokolade. Men dette har jeg teeeenkt til å spise når babyen kommer:bag::facepalm::hilarious:
 
jeg sverger til guacamole:hilarious: helt hekta!! Også spiser jeg skyr, eller mager kesam med litt fun saft oppi;)

eller, jeg spiser ikke det nå. Nå spiser jeg sjokolade. Men dette har jeg teeeenkt til å spise når babyen kommer:bag::facepalm::hilarious:

Ah, tusen takk for tips :)
 
Back
Topp