Tips til maling av barneseng

Oktoberspire2017

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Jeg har arvet ei barneseng som jeg ønsker å male om. Har dere noe tips til hvordan jeg skal gå frem?

Det er en malt seng fra før, bør jeg pusse den først? Hva med grunning? Male eller spraymale? Lakk til slutt?

46fcc8a848175525ed70e5f9e88e99d0.jpg

Vi skal også male barneseng.
Vi skal vaske, pusse, grunne og så male med Jotun Sense maling.

Jeg har arvet ei barneseng som jeg ønsker å male om. Har dere noe tips til hvordan jeg skal gå frem?

Det er en malt seng fra før, bør jeg pusse den først? Hva med grunning? Male eller spraymale? Lakk til slutt?

46fcc8a848175525ed70e5f9e88e99d0.jpg

Åh så fin! Jeg tenkte neste poste en tråd om det samme -har arvet en vugge, men den er sort..
Tar gjerne i mot tips på farge/dekorasjon

Men sånn rent teknisk - jeg står ute, pusser lett med sandpapir og vasker godt med grønnsåpe-og salmiakkblanding. Deretter grunner jeg og så maling over
Lurer bare på hvilken farge jeg skal male og hvordan dekorere evt - er ikke akkurat noe kunstnerevne...

Da har jeg vært hos en fargeforhandler, og han anbefalte å pusse over, tørke godt av og spaylakkere til slutt. Så da får vi prøve [emoji1] Pusse litt først da [emoji12]

Da har jeg vært hos en fargeforhandler, og han anbefalte å pusse over, tørke godt av og spaylakkere til slutt. Så da får vi prøve [emoji1] Pusse litt først da [emoji12]

Spraylakkering vil jo gi et flott utseende uten penselstreker Fikk du noen anbefalinger vedrørende type spray?

Spraylakkering vil jo gi et flott utseende uten penselstreker Fikk du noen anbefalinger vedrørende type spray?

Hos denne forhandleren så anbefalte de Quick universallakk. Men om den er best vet jeg ikke. Skal informere når jeg har fått testet det ut. Nå har jeg fått pusset ned sengen, men er redd det kan bli noen dager til jeg kan få malt den da det melder regn i morgen [emoji37]

Hos denne forhandleren så anbefalte de Quick universallakk. Men om den er best vet jeg ikke. Skal informere når jeg har fått testet det ut. Nå har jeg fått pusset ned sengen, men er redd det kan bli noen dager til jeg kan få malt den da det melder regn i morgen [emoji37]

Supert, takk for tips!det blir nok ikke med det første her altså. Hvilken farge velger du?

Puss rens grunning så male/lakke. Erfaringsmessig så gikk det lettere å lakke men måtte bruke så himla mange bokser at det var billigere å male :/

Supert, takk for tips!det blir nok ikke med det første her altså. Hvilken farge velger du?

Velger blank hvit. Veggene er grålilla, kommoden er hvit, lister, vindu og dør er hvit, så ta er det jo finest om sengen er hvit også. Tenker å male noe dekorativt på veggen også for å sprite opp rommet [emoji1]

Ville søkt opp produktdatablad for spraymaling (og salmiakk) før bruk, sjekk at det ikke er merka som fosterskadelig [emoji6] mest sannsynlig helt ok altså, men lurt å sjekke (evt spørre der en handler). Og ellers følge bruksanvisning vedr lufting etc (eller gjøre ute da [emoji4])

Fant et lite tips her hva angår fremgangsmåte http://www.ifi.no/quick-fix-til-en-sliten-tripp-trapp

Ser ut til at det blir garasjen jeg jobber i her. Og såklart sjekke ut produktene med tanke på innånding mm.

Ellers lurer jeg på om jeg gjerne skulle hatt den trehvit, altså fjerne malingen som er på den fra før av, men det er litt mer herk fremfor å spraye over..

Fant et lite tips her hva angår fremgangsmåte http://www.ifi.no/quick-fix-til-en-sliten-tripp-trapp

Ser ut til at det blir garasjen jeg jobber i her. Og såklart sjekke ut produktene med tanke på innånding mm.

Ellers lurer jeg på om jeg gjerne skulle hatt den trehvit, altså fjerne malingen som er på den fra før av, men det er litt mer herk fremfor å spraye over..
Tror jeg skal tipse mannen om å spraye sengen i stedet for. Men er spray trygt om det får stå noen måneder?

Tror jeg skal tipse mannen om å spraye sengen i stedet for. Men er spray trygt om det får stå noen måneder?

Etter at man har sprayet eller at man kjøper sprayen og lar boksen stå noen måneder før man får brukt den?
Aner ikke, jeg har ikke kommer så langt i prosessen, så sjekker med info på boksen og sikkerhets datablad når den tid kommer.
Og de aker fleste møbler en kan kjøpe i dag er jo spraymalt fra fabrikk..

Takk for supert tips!!! Jeg skal spraye ute og med riktig beskyttelse i alle fall, har ikke garasje. Så får vente til regnet gir seg.

Etter at man har sprayet eller at man kjøper sprayen og lar boksen stå noen måneder før man får brukt den?
Aner ikke, jeg har ikke kommer så langt i prosessen, så sjekker med info på boksen og sikkerhets datablad når den tid kommer.
Og de aker fleste møbler en kan kjøpe i dag er jo spraymalt fra fabrikk..
Forklarte meg litt dårlig, tenkte på etter man har sprayet sengen.
Du har jo helt rett i det at det meste er spraymalt. Spør bare i en male forretning om de har noe som er bedre enn det andre eller om det ikke er noe spesiell forskjell :)

Takk for supert tips!!! Jeg skal spraye ute og med riktig beskyttelse i alle fall, har ikke garasje. Så får vente til regnet gir seg.

Ifi.no har veldig mye bra tips når det kommer til oppussing altså!

Hvis du er gravid så husk å få noen andre til å spraye :) Mye løsmidler i dette her. Og den bør stå lenge luftig etter den er sprayet, inntil 28 dagers avdampingstid på slike malinger :)

Hvis man står ute å sprayer og har på maske, går det ikke greit da tror du? [emoji15]
Det går, men skal du ha en maske som tar de partiklene så blir det dyrt. En vanlig støvmaske tar ikke unna. Men ute er mye bedre enn inne :) Jeg ville allikevel ikke gjort det etter å ha jobbet mange år med disse produktene og vet hva det lukter og kan gjøre med kroppen. Alternativt finnes det malingssprøyter og tremaling som Lady Supreme Finish. Disse er vanntynnede og mer harmløse. Går du får typen Quick Spraylack så forsøk å få noen til å gjøre det for deg, det er mitt beste tips, da det er en av verstingene når det kommer til løsemidler, avgassing og lukt sånn sett.

Back
Topp