Tips til lek med/aktivisering av baby

Ninni

Glad i forumet
Septembermødre <3
Marsboerne2017
Jeg kjenner at det ikke kommer av seg selv for meg dette med å leke med babyen min. Omsorgsoppgaver som amming, mating, bleieskift og annet stell faller seg naturlig, men dette med å herje med/aktivisere frøkna sitter litt lenger inne. Tilbringer en god del tid med henne på gulvet, men på det stadiet hun er nå synes jeg det er vanskelig å leke "sammen". Jeg forsøker å prate om tingene hennes og lage lyder og forklare hva ting er, men ofte virker hun lei, og hun har jo foreløpig ikke tålmodighet til å feks følge med på lesing av bøker. Prøver "flyging" rundt i rommet, hompetitten, borte bø (liten suksess med den her i gården), ol. men hun er ganske vanskelig å imponere.. :p En sjelden gang ler hun hjertelig, men neste gang man gjør det samme trenger det ikke ha samme effekt. Jeg synes oftere Pappaen klarer å lokke frem latteren, kanskje fordi hun blir litt lei av Mamma som hun ser hele tiden? Noen som har tips til gøyale ting man kan finne på sammen? :)
 
Sang er populært her ihvertfall :) gjerne med bevegelser eller noe som gjør at han blir inkludert. Ellers prøver jeg å aktivisere med lekene hans. Bygge tårn av klosser og la han rive ned osv. Men det er vel bare sunt å ikke aktivisere og underholde hele tiden... Prøver å lære han å leke litt på gulvet for seg selv også :)
 
Veslejenta mi har blitt flink til å leke alene litt nå. Det er bare sunt at de lærer seg til å aktivisere seg litt selv.
Hun er heldig å har to brødre å leke med. Hender de synes det er morro å leke med henne. Hun synes alltid at de er kjempe morsomme. Smiler å ler alltid når hun ser de.
Her er trille ball kjempe gøy, og så liker hun å synge og danse.
Ellers så sitter jeg en del på golvet med henne å prøver å leke litt. Leker med lyd er veldig interessant akkurat nå. Og så har hun fått en liten dukke. Den synes hun er litt artig. Særlig vist jeg leker med den og går bortover med den. Da ler hun. ;)
 
Last edited:
Leker med lyd er en hit her. Gjerne som spiller sanger og synger. :) Ellers er hun helt fortryllet over alt som kan minne om snorer. Så snor-festene til matten som hører til lekegrinden er veldig underholdene. Hehe. Leker som hun kan bevege fram og tilbake foran munnen, så det lager morsom lyd når hun sier "aaa", er også gøy. :p
Eller synger vi, gjerne med bevegelse som feks "ro ro ro din båt", eller innlevelse. Hun elsker "har du hørt historien om de tre små fisk". Synger lavere på verste og synger med voldsom innlevelse på refrenget. Haha. Glad naboene ikke ser meg. :laugh: Men vesla storkoser seg og smiler og ler. :p
 
Her er det å se i speilet ofte en suksess, bevege oss litt til og fra, lage grimaser og lyder. Men bare en kort stund før han blir lei. Han er fasinert når jeg klapper i hendene, og ler når jeg vifter med håret over ansiktet hannes. Og blåser på magen. Men stort sett er han fornøyd med å ligge på gulvet å leke med leken til storebro (biler og tog) :) De er ennå såpass små at de ikke trenger langvarig aktivisering, her er det nok med små avbrekk innimellom i allefall.
 
Her er sang veldig populært, og myke pekebøker, og ting med sterke farger som lager lyd.
Vi til fiskeskjær der jeg drar henne frem og tilbake mens hun holder meg i hendene og vugger, ro din båt, bæ bæ lille lam, lille petter edderkopp. Alt hor jeg kan bevege på henne og ta på henne med hendene og lage grimaser og bevege meg mye med store bevegelser.

Myke pekebøker er gøye å ta på. Ting hun kan riste og bite på som har sterke farger og lager ristelyder.

Hvis jeg bare skal snakke med henne så kjeder hun seg fort ja. Pappa er også mye gøyere, pappajente :p Men tror du har et poeng i at vi er jo der hele dagen.
 
Jeg gjør det som du gjør, og det funker her :p Liker også å synge, og borte tittit er en favoritt :) Pappaen herjer kanskje mer, men det har han gjort med de andre også, og de elsker det :p hehehe..

Han leker også en del alene, men jeg gleder meg til han kan komme etter meg :p Hehe.. For kan bli klagete og masete når jeg må gjøre andre ting :p
 
Sang er populært her ihvertfall :) gjerne med bevegelser eller noe som gjør at han blir inkludert. Ellers prøver jeg å aktivisere med lekene hans. Bygge tårn av klosser og la han rive ned osv. Men det er vel bare sunt å ikke aktivisere og underholde hele tiden... Prøver å lære han å leke litt på gulvet for seg selv også :)
Enig i at det er viktig at de lærer å aktivisere seg selv også :) Føler bare jeg trenger noen ess i ermet for de stundene hun tydelig er lei av å ligge for seg selv på gulvet.
 
Leker med lyd er en hit her. Gjerne som spiller sanger og synger. :) Ellers er hun helt fortryllet over alt som kan minne om snorer. Så snor-festene til matten som hører til lekegrinden er veldig underholdene. Hehe. Leker som hun kan bevege fram og tilbake foran munnen, så det lager morsom lyd når hun sier "aaa", er også gøy. :p
Eller synger vi, gjerne med bevegelse som feks "ro ro ro din båt", eller innlevelse. Hun elsker "har du hørt historien om de tre små fisk". Synger lavere på verste og synger med voldsom innlevelse på refrenget. Haha. Glad naboene ikke ser meg. :laugh: Men vesla storkoser seg og smiler og ler. :p
Snorer er gøy her også :) Ellers synger vi en del (har gått på babysang), men det tror jeg at jeg er mer engasjert i enn henne... Kan helt sikkert bli flinkere med innlevelsen/bevegelser/grimaser. Tror "har du hørt historien om de tre små fisk" må prøves :D Jeg har forsøkt å danse overdrevent rare bevegelser foran henne, men hun bare kikker rart på meg :p
 
Her er sang veldig populært, og myke pekebøker, og ting med sterke farger som lager lyd.
Vi til fiskeskjær der jeg drar henne frem og tilbake mens hun holder meg i hendene og vugger, ro din båt, bæ bæ lille lam, lille petter edderkopp. Alt hor jeg kan bevege på henne og ta på henne med hendene og lage grimaser og bevege meg mye med store bevegelser.

Myke pekebøker er gøye å ta på. Ting hun kan riste og bite på som har sterke farger og lager ristelyder.

Hvis jeg bare skal snakke med henne så kjeder hun seg fort ja. Pappa er også mye gøyere, pappajente :p Men tror du har et poeng i at vi er jo der hele dagen.
Jeg kan nok jobbe litt med innlevelsen når vi både synger og herjer. Er litt for selvbevisst, så sliter litt med å slippe meg løs, selv foran min egen baby. Ellers tror jeg vi kan konstatere at dette også er en Pappajente :p
 
Vi driver å åler om kapp:) jeg triller ball og hun henter:) koser med katten, duplo( ikke bygger). Åle etter støvsugeren er også morsomt. Leker også en del i sandkassen
 
Her er det stas å danse og å fly, da ler han godt :) og så liker han når jeg synger sanger (takk for babysang, man glemmer fort altså!) og legger meg ned på leketeppet sammen med ham. Noen ganger, særlig når det nærmer seg leggetid, er han kun fornøyd om han blir tatt opp og bært eller får sitte på fanget. Da "leser" vi bok og koser eller flyr litt. Hvis det er noe jeg må gjøre setter jeg ham litt i vippestolen, av og til med drømmehagen på tv, det elsker han hehe.
 
er ikke så lett å imponere min heller.. men se storesøster på 3år gå opp trappa da ler ho godt :p min er veldig tålmodig liten bebis så ligger på gulvet å studerer lekene sine :) ellers så er det noen sanger som nevnt over og bake,kake søte, se seg i speilet er også veldig morsomt :) her er det og så søskene som klarer å få fram lattern hennes lettest. Er nok litt lei mamman sin :p
 
Ups! Der kom det et ufrivillig svar fra meg!
...jammen ikke like lett å amme en urolig 7-måneders baby :p
 
Ups! Der kom det et ufrivillig svar fra meg!
...jammen ikke like lett å amme en urolig 7-måneders baby :p
Haha nei de ligger ikke akkurat stille lenger. Han fersker meg veldig lett hvis jeg prøver å gjøre noe på mobilen mens jeg ammer, og den er jo såå spennende!
 
Min er velig glad i vann. Skru på springen, så spreller han nesten ut av hendene mine. Han får se på og ta på vannet, og kan holde på i evigheter uten å bli lei :p
Lapper/snorer på leker og klær er også gøy for tiden. Kan ligge å pille på lappen på en bamse leeeenge!
Ellers er det jo å ligge på gulvet med lekene sine, synge sanger med bevegelse/innlevelse, se i bøker, borte bø, gå rundt i huset å se på og snakke om ting, stå å se ut vinduet osv.
 
Tråden din var dobbeltpostet, så jeg slo de sammen til 1 tråd :)
 
Back
Topp