Tips til legging?

sillivanilli

Elsker forumet
Jenta vår vil ikke legge seg om kveldene og kommer ned hele tiden. Tar timer fra vi legger henne til hun sovner. En ting om hun hadde holdt seg på rommet sitt, da hadde hun nok sovna fortere. Men hun kommer ned til oss hele tiden.
Hva gjør vi?

Er hun trøtt når hun legges for natten? Sover hun på dagen?

Jeg vet av erfaring at det er lurt å superaktivisere enkelte barn før kveldsmaten slik at de ikke har energi nok til å surre og tulle ved leggingen.

Her sovner snuppa på et blunk, har aldri gått utav senga si... ikke ennå i hvertfall[:D] 

Jeg tror at alle barn er forskjellig, så en metode som virker bra på et barn, virker kanskje dårlig på et annet. Så det gjelder å finne ut hva som passer for ditt barn[:)]

Her fungerer det best å roe ned et par timer før leggetid, ikke ha sovet seinere enn halv ett om dagen, og så legger jeg meg sammen med han. Da sovner han som regel fort. Skulle jeg vært streng slik som "alle" sier jeg bør være, altså å legge han i senga og gå ut, ville vi hatt et svare spetakkel hver kveld, det er jeg sikker på. Syns det er koselig og ligge å kose litt sammen med han før han sovner også jeg da[:)][:D]

Lykke til med å finne deres metode.[;)] Kjedelig når det ikke fungerer[:-]

Her er vi strenge og stenger trappenedgangen med trappegrinda. Så blir han stående oppe og rope på oss til han ikke gidder mer, da går han bare inn på rommet og legger seg igjen.
Det er litt komisk, og ikke alltid like lett å la være å svare han, men hvis vi ikke svarer på ropene blir han lei og legger seg som sagt [:D]

En periode tok vi fra henne tutten når hun ikke la seg til å sove. Så var det litt grining pga det. Også etter 10 min eller noe, så kom vi inn med tutten og sa at hvis hun ikke legger seg nå, så tar jeg tutten igjen. Da la hun seg fint. Nå går leggingen som regel problem fritt

Har ikke problem med vår 3-åring. Hun elsker at jeg synger til henne. Da koser hun og roer seg helt. Men i perioder har hun ikke ville legge seg og da har jeg sittet rett utenfor døren. Med en gang hun kom ut, tok jeg henne inn igjen, sa til henne med bestemt stemme "Nå er det natta. Du må sove nå". Dette sa  jeg 1.gang jeg gikk inn. De andre gangene etter det sa jeg ingenting. Bare la henne inn i seng og gikk ut. Kom ut flere ganger-sikkert 20-30 ganger og grein. På det verste måtte jeg låse døren hennes. Noe jeg overhodet ikke likte. Da stod hun ved døra et 10-20 sek og jeg gikk inn, la henne i senga og sa "god natt" og gikk ut, men låste ikke døren da. Og da sovnet hun.
Men nå er hun en engel å legge. Hun sovner i løpet av 5-10 min[:)]

Ikke sikkert at mine råd vil hjelpe på din unge, men lykke til. Slitsomt når det er sånn.

vi må passe på at ting er rolig i huset 1/2 timer før legging, demper lys og pusser tenner...
Spiser en time før legge tid og må da tenke at det ikke blir for mye karbrohydrat på kvelden, kan lett bli stresset av det.
Så kan han ikke ha sovet senere enn 14.00 på dag tid...

Synger noen sanger som er rolige og avslapende.
Men dette er ingen garanti for at han ikke kommer ut av sengen...
Dette begynnte ikke før han fikk ny seng - som ikke er grinnseng...
Før da han lå i grinnseng var han verdens enkleste barn å legge...

Tenker at det er en del av alderen og tar det med ro med det... allt er en overgang og dene overgangen er over før man vet ordet av det.
Bare fortsett med faste rutiner og prøv å ikke bli sinna for det kan fort eskalere hele settingen med en sinna mamma eller pappa.
Vær rolig hold kontrollen, bytt på hvem som går å tar henne så dere ikke blir for sliten og så skal dere se at det vil ta kortere tid for hver kveld før hun legger seg.

Tolmodighet er stikkordet.... vet det er vannskelig..

Jeg er selv høygravid - vennter nr 3 om 5 dager og hadde foretrukket at det ikke tok den tiden det tar å legge han og er spenndt på hvordan det utarter seg når lillebroren kommer til verden, men vi får ta det som det kommer....
Vil ordne seg og roe seg til slutt [:)]

Back
Topp