Tips til legging??

Mamacita79

Forelsket i forumet
Jeg trenger tips til legging av lillegutt... Han sovner ikke før rundt kl 24 hver kveld, og jeg skulle virkelig ønske at han kunne ta kvelden litt før... 

Men hvordan skal jeg gå frem for å få dette til??

Han sover gjerne en stund på kveldstid, men våkner igjen og er lys våken fra ca kl 22-24. Da er jeg stuptrøtt, tålmodigheten min tynnslitt og irritasjonen ikke langt unna. 

Tips, anyone??? 

Sov med ho tidligere på kvelden i allefall. Da har du mer tolmodighet. Vår er også sånn, men eg sover noen timer på kvelden mens ho sover. Da er det ikke så slitsomt når klokka nærmer seg midnatt.

Jeg tror det kan være lurt å begynne å gjøre de samme tingene i lik rekkefølge, når det begynner å nærme seg kvelden. For da forbreder man barnet på at det skal sove snart. Og hvis du begynner med de tingene litt før barnet skal legge seg, vil det etterhvert lære seg at nå skal jeg snart legge meg til kvelden.

Jeg har tro på at det ikke spiller noen rolle hva slags rutiner man har, bare man har noen som man gjør nesten likt hver kveld. Begyn med det da barnet pleier å legge seg, selv om det er sent. Og for hver kveld, starter dere litt tidligere med rutinene.

Det er nå mitt forslag, som har funket her. Jeg begynte med dette veldig tidlig. Tror hun har lagt seg tidlig i snart to mnder. Og dessuten sover hun på eget rom, og det er jeg veldig fornøyd med;) Men kan være at det er lettere å forme flaske barn, for jenta her får mme.

Har prøvd det der med rutiner og legging.. Mat, bad, pysj, litt mat igjen og så lalle - men no go..
Kankje jeg bare har en gutt som sover lite..

Kan ikke legge meg ned med ham når han sover heller, for storebror er jo våken og så er det jo 1000 ting jeg må gjøre når minien endelig tar en blund...

Når han legger seg for natten sover han godt og lenge - våkner ikke før 5/6 for å få mat, og så sover han videre.
Men jeg skulle gitt mye for en time eller to om kvelden for meg selv før jeg stuper i seng.

legger du han da på eget rom? her legger ho seg i 18 tiden og da legger vi ho ned. så sover ho til rundt åtte om morningen med to amminger innimellom. er ganske så stolt av at ho legger seg så tidlig til tross for at eg full ammer. merker ihvertfall at ho sover mye bedre når vi legger ho ned i sengen sin der.

Hei :-)

Jeg hadde det akkurat som deg, vi slet lenge med å få gode soverutiner på vår gutt. Endte opp med at vi måtte ha han nede i vognen i stua sammens med oss på kvelden for at han skulle sove, så måtte vi løfte han i senga når vi tok kveld.

Men dette ble utrolig slitsomt, så det vi heller gjorde var å ta han en trilletur rundt kl 18 å få han til å sove litt på tidlig kveld (ca 1t) når han da våknet ga vi han grøt, en flaske, badet han, ga han en flaske til, kosing på sofaen, synging å så legge han i våken tilstand i sin egen seng på soverommet. Passet på at det var en behagelig temperatur på soverommet og en svak belysning. Pappan tar seg av legginga, for hver gang jeg la han ble han veldig urolig (antagelig kjenner han matlukt/mammalukt å blir urolig). Så får han smokk, bamsen sin og en kos på kinnet å da slokner han nesten med en gang. Vi gir han aldri flaske i senga på kvelden, da dette fort kan bli en dårlig vane som er vanskelig å vende av.
Dette har vi holdt på nå med i 3 uker og fungerer veldig bra for oss, nå skjønner han at det er kveld når vi starter med badinga alt å gjesper som bare det. Også veldig greit å legge barnet til fast tid hver kveld. Det er værtfall slik vi gjør det, kanskje du kan sanke noen bra tips ;-) Masse lykke til!!
Nå trenger vi ikke å ta trilletur på kveldingen, men legger han for en liten blund i vogna.

Back
Topp