Tips til legging uten skriking?

paleface

Gift med forumet
Jeg har en jente på 1 år som er vant til å sovne ved puppen når hun skal legges om kvelden. Hun har også fått pupp på natten helt frem til nå, men vi jobber med avvenning på dette siden jeg skal reise bort denne helgen. Helt siden hun var 1 dag gammel har hun aldri likt å ligge alene, og gråter (og etter hvert hyler) hvis vi ikke tar henne opp. Mange rundt oss mener at vi ikke må ta henne opp, og bare må la henne skrike, men det vil ikke jeg. I utgangspunktet var pappaen enig med meg, men nå er det så mange som har sagt at vi burde gjøre det at han begynner å helle mot det han også.

Jeg kan ikke helt forklare hvorfor det byr meg sånn imot å la henne skrike, men jeg tror det handler om at jeg vil at legging skal være hyggelig og trygt for henne - det er jo ikke noe ålreit å gråte seg i søvn. Hun gråter ikke noe mindre om vi sitter ved siden av sengen hennes og synger, hun vil helst taes opp - og det er det mange sier at vi ikke må gjøre. På dagen er hun også veldig mammadalt, og kan begynne å gråte hvis jeg går ut av rommet.

Jeg blir så rådvill, for jeg ønsker å finne en fin måte å få henne til å sove hele natten på uten at vi må ta henne opp, men jeg vil helst gjøre det uten at hun må skrike flere kvelder først. Den eneste jeg har helt på "min side" i dette nå er svigermor; hun sier at hun heller vil gå med de små til de sovner enn å la de skrike. Helt etter mitt hjerte, men ikke alle andre sitt... Noen som har gode råd?

Jeg vil forresten helst ikke få svar som bare går ut på å argumentere for at hun skal skrike, jeg er ikke ute etter å bli overbevist om det jeg ikke tror på selv. Kan også nevne at hun ikke bruker smokk, og jeg vil nødig venne henne på det nå når hun er så stor.

Skriking tror jeg det blir uansett. Men hva med om du tar med en stok på rommet hennes og bare sitter der mens hun roper.
Da vet hun jo at du er der, og trenger ikek å være redd for at hun er alene[;)]

ORIGINAL: Auliana

Jeg er fullstendig enig med deg at skriking ikke er noe hyggelig. Jeg har sittet inne på rommet til barna i flere timer hver kveld i perioder, sunget, vugget, stryket dem på kinnet...Men det kommer til et punkt der både barna og mamma trenger "luft" og egentid...Tilslutt ender det med gråting. Jeg snakker ikke ferber eller skrikekurer. Jeg har vært der, trøstet dem, lagt dem ned i senga, sunget, sagt natta, trøstet, sunget osv....Det tok lang tid, flere mnd...Men nå leser vi, så synger vi, så sier vi natta. Så sovner de av seg selv uten gråt.

Det finnes ingen mirakelkur, eller standardsvar. Lykke til!

Flere mnd altså... [&o] Var egentlig en mirakelkur jeg var ute etter, men må kanskje innse at det ikke finnes. [&:][;)]

Men er det helt usannsynlig at et barn selv vil begynne å sove natten igjennom, eller er man helt nødt til å jobbe med avvenning??

ORIGINAL: knotiknoM

Skriking tror jeg det blir uansett. Men hva med om du tar med en stok på rommet hennes og bare sitter der mens hun roper.
Da vet hun jo at du er der, og trenger ikek å være redd for at hun er alene[;)]

Vi har prøvd det, sitter ved siden av, synger litt, stryker på henne, men hun skriker bare. Og så er hun så fordømt utholdende også, så hun kan gjerne holde det gående i to timer om vi ikke tar henne opp og bysser eller pupper henne i søvn. Det er ikke helt forenlig med resten av hverdagen å være så mye våken på natten... [&:]

Guttungen brukte meg som smokk i starten, så vi hadde samme problemet som deg. Jeg er dog HELT enig med Auliana. Ta den tiden dere trenger. I en periode hang jeg faktisk OVER sengekanten til gutten, og puttet puppen inn i munnen hans og tok den ut med en gang han hadde sovnet. Følte meg SUPER smart der jeg hang, men det funket etterhvert! Jeg har gjort alt det som "alle" sier man ikke skal gjøre, jeg har vugget, bært, sunget osv, men i dag kan jeg legge han i senga, si natta, stryke på kinnet og gå. Han er en drøm å legge! 

Ei venninne av meg ville slutte å nattamme, og hun bare reiste bort ei helg hun. Når hun kom tilbake, var han ikke interessert i puppen lengre.
Funker sikkert ikke for alle men...[8|]

Har ikke tid å skrive så mye nå, men her er et par fine nettsider:
http://sovlillebaby.com/
http://www.xn--barnogsvn-r8a.com/

Vi hadde også problemer med sovingen tidligere, men klarte å løse dette uten grining. Men det tar tid. Mye lengre tid enn en skrikekur. Men for meg var et verdt det.

ORIGINAL: bumpien

Guttungen brukte meg som smokk i starten, så vi hadde samme problemet som deg. Jeg er dog HELT enig med Auliana. Ta den tiden dere trenger. I en periode hang jeg faktisk OVER sengekanten til gutten, og puttet puppen inn i munnen hans og tok den ut med en gang han hadde sovnet. Følte meg SUPER smart der jeg hang, men det funket etterhvert! Jeg har gjort alt det som "alle" sier man ikke skal gjøre, jeg har vugget, bært, sunget osv, men i dag kan jeg legge han i senga, si natta, stryke på kinnet og gå. Han er en drøm å legge! 

Så utrolig kjekt å lese at det faktisk er mulig! [:D] Jeg får liksom inntrykk av at folk tenker at jeg skjemmer henne bort, og at hun "aldri" kommer til å bli lett å legge - jeg mener at det må da gå an å få til uten bruk av skrikemetoder!

Kanskje jeg skal prøve det "puppe-henne-i-egen-seng-trikset"? En gang må det jo komme til nytte at puppene har blitt så lange... [8D][:D]

ORIGINAL: Kaosbarn ilf.

Ei venninne av meg ville slutte å nattamme, og hun bare reiste bort ei helg hun. Når hun kom tilbake, var han ikke interessert i puppen lengre.
Funker sikkert ikke for alle men...[8|]

Ja, nå reiser jo jeg bort i morgen og kommer ikke hjem før søndag, så da må det jo skje en del på den tiden - pappaen har jo ikke noe pupp å tilby. (Ikke tar hun flaske heller, så da blir det eventuelt litt vann i tutekoppen.)

Jeg kommer til å pumpe meg mens jeg er bortreist da, for jeg vil fortsette å amme henne morgen og kveld når jeg kommer tilbake. [:)]

ORIGINAL: Kickie

Har ikke tid å skrive så mye nå, men her er et par fine nettsider:
http://sovlillebaby.com/
http://www.xn--barnogsvn-r8a.com/

Vi hadde også problemer med sovingen tidligere, men klarte å løse dette uten grining. Men det tar tid. Mye lengre tid enn en skrikekur. Men for meg var et verdt det.

Tusen takk for tips, skal lese litt på de sidene og se om de gir meg noen lyse idéer. [:)]

Back
Topp