Tips til kveldsmat?

<3LilleTrille

Bleieskiftarbeider
Har ei tulle på straks 13 mnd.
Hun er utrolig lett i matveien, spiser ALT hun kommer over(fra smuler i brødskuffen til rå poteter fra kjøkkenskapet:eek:), unntatt avocado og eggerøre.
Hun har i det siste blitt litt vanskelig å få til å spise kveldsmaten sin... Hun spytter ut brødbitene og slenger dem utover gulvet..:confused: Grøt er bare å glemme unntatt en sjeeelden gang.
Jeg varierer pålegget mye, fra salt til søtt og alt imellom!
Noen som har tips til en litt mer variert og "spennende" kveldsmat til en baby?
Går det an å f.eks varme et "middagsglass" til kvelds en gang iblant, eller lage en slags gryterett eller noe som kan fryses i porsjoner?:) Har aldri prøvd det, så vet ikke om hun kansje hadde fått litt magetrøbbel utover natta?
Noen med gode, enkle oppskrifter?:anyone

Jeg har dessverre ingen oppskrifter til deg, men hva om du sparer litt middag og varmer opp igjen til kvelds? Eller gir grønnsaker med dipp? Jeg vet ikke hva som er "god kveldsmat" for en liten en, men jeg bruker ofte naturell youghurt, havregryn, nøtter, bittelitt bær og litt flytende honning til kvelds. Godt er det i alle fall! (Ikke honning hvis barnet er under ett år, da, men 13 måneder er vel greit? Litt i alle fall...).

Havregrynsgrøt
Omelett
Ristet brød
Grove polarbrød
Hjemmelagde horn, med ost og skinke
Yoghurt og havregryn + frukt
Havrefras og melk

Vi gir ofte fruktmos med f.eks most Bran Flakes (eller annen frokostblanding) til kveldsmat til vår Snuppe på 1, 5 år :)

Hun er veldig brødlei, så fruktmos, yoghurt (også med frokostblanding) eller hjemmelaget grøt o.l. er fint som alternativer.

Har ei tulle på straks 13 mnd.
Hun er utrolig lett i matveien, spiser ALT hun kommer over(fra smuler i brødskuffen til rå poteter fra kjøkkenskapet:eek:), unntatt avocado og eggerøre.
Hun har i det siste blitt litt vanskelig å få til å spise kveldsmaten sin... Hun spytter ut brødbitene og slenger dem utover gulvet..:confused: Grøt er bare å glemme unntatt en sjeeelden gang.
Jeg varierer pålegget mye, fra salt til søtt og alt imellom!
Noen som har tips til en litt mer variert og "spennende" kveldsmat til en baby?
Går det an å f.eks varme et "middagsglass" til kvelds en gang iblant, eller lage en slags gryterett eller noe som kan fryses i porsjoner?:) Har aldri prøvd det, så vet ikke om hun kansje hadde fått litt magetrøbbel utover natta?
Noen med gode, enkle oppskrifter?:anyone
Er bare å gi matglass til kvelds, står ingen steder at det kun egner seg som middag ;) :p
Her er polarbrød og stekte eggehviter en favoritt (hun liker ikke plommen) om dagen! Smoothies med malte havregryn er også stas, har i litt olje for å gi den lille kroppen fett :) Så får hun mme etterpå! Hun er også 13 måneder ;)

Kanskje hun bare er lei brødskive og grøt? Kan fint spise middagsmat til kvelds istedet. Nordmenn spiser vel egentlig alt for mye korn og alt for lite grønnsaker;)

Her lager vi middag slik at det blir kveldsmaten til jenta vår på snart 2. Sånn har vi gjort det siden i vår. Hun spiser nok brødmat i løpet av dagen syns jeg ;) Om hun er sulten mellom fruktmåltidet i bhg og middagen, så får hun noen biter med agurk eller en gulrot å knaske på ;)

Takk for tips!:)
Ble bare litt usikker av å ha lest litt forskjellig! Bra med grøt og kornprodukter pga jern og diverse...?
Men jeg hadde nok blitt drittlei den samme maten hele tiden selv!:p
Vi pleier i helgene å lage noe kos til kvelds etter hun er lagt seg da, som regel lasagne, kylling&ris o.l. så tenkte at det gjør vel ikke noe om hun også får "middag" til kvelds innimellom?!;)
Hun har heller ikke så mye tyggetrening siden hun var nærmere 11mnd før 1. tanna kom!:)
Kjenner jeg sitter med hjertet i halsen når hun skal få prøve å tygge på en eplebit f.eks... Er så redd hun skal sette noe i halsen:confused:

Nøtter skal ikke gis til barn under 3 år har jeg hørt. Da spesielt peanøtter. Da det kan være skadelig.

Ostesmørbrød eller rista brød.
Mild havregrøt på glass med litt jordbærsyltetøy.
Omelett.

Her startet vi tyggetreniningen med større og større brødbiter uten skorpe og større biter i middagsglassene. Hun har fått skorpe ol for å starte der.

Back
Topp