Tips til jobbintervju lederstilling

Hirka89

Gift med forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Jeg skal på jobbintervju neste uke på en lederstilling innenfor mitt felt. Men, jeg har aldri vært leder før. Noen andre ledere her, eller bare andre, med gode tips til et jobbintervju på en slik stilling? Hvordan kan jeg best forberede meg til intervjuet? Føler på en måte jeg ikke er kvalifisert når jeg ikke har leder erfaring :playful: Men en gang må jo være den første, sant.

Du kan være kvalifisert gjennom utdanning/kurs eller personlige egenskaper, så tenk gjennom dette og bruk det i intervjuet :) Du skal jo til intervju så de anser deg jo som kvalifisert, nå må du bare selge det inn ;) I rollen som ansatt har du nok opplevd ledere, hva satt du pris på og vil bruke når du er leder? Hva vil du unngå?

Gode tips over! Forbered deg på å snakke om deg selv - hva som gjør deg til en god lederkandidat. Hvilken erfaring du har til nå, og hvilke mål du ser for deg å nå i fremtiden. Personlige trekk som feks at du er en naturlig leder, veldig flink på å se forskjellige personligheter, er veldig ambisiøs, er god til å holde deg rolig og stødig under stress, sånne ting feks vil være fint å nevne (velg for all del ting som faktisk stemmer haha :laughing002)

Ellers vil jeg definitivt anbefale å kle deg etter (fremtidig) rolle - ta på deg en outfit du føler deg som en leder i, rett deg opp i ryggen, ha stødig håndtrykk, smil og gi god energi. Ta med notatbok og penn, og forbered de spørsmålene du evt selv lurer på. Hold øyekontakt når du snakker.

Du vet, ting som gjør at du virker som en naturlig og god lederkandiat! Som du sier - en gang må være den første. Og ofte må man bare fake it till you make it, så kle deg opp til rollen og gi deg selv en skikkelig god peptalk på vei inn! Du vet, hvorfor i alle verden skulle de ikke velge deg? Du er jo helt sikkert helt rå for denne stillingen!

Masse lykke til!

Jeg er leder i min første lederstilling. Utover det de andre har sagt, bør du være godt kjent med stedet du skal på intervju - i alle fall så godt du kan om du ikke er intern søker. Det kan hende du blir bedt om å vurdere en vase eller lignende, så tenk gjennom ulike scenarier og hvordan du ville håndtert dem. Tenk på personalledelse, der du skal både ha relasjoner til de ansatte, veilede ulike personer på ulike måter, måtte ta vanskelige samtaler osv.

Takk for mange gode tips og innspill :happy: Er fag, økonomi og personalansvar, men heldigvis ikke mange ansatte der. Er et lite sted egentlig, og ikke noe stive greier når det gjelder kleskode tror jeg. Men tenker jo hverdagspent da. Er jo en lederstilling uansett om det er lite sted. Skal ta til meg alle tipsene deres og jobbe med det. Har heldigvis 1 uke til å forberede meg!

Tenk igjennom noen spørsmål du ønsker å stille dem. Ha 3 gode egenskaper og 3 "dårligere" klare, det spør de alltid om. Hvordan håndterer du konflikter spør de også gjerne om.
Og hva du legger i å være en god leder.

Tvitvi!

Back
Topp