Tips til hypopressiv trening

BK92

Forelsket i forumet
Noen som har gjennomført hypopressiv trening nettbasert, som dere enten vil anbefale eller fraråde? Gjerne si litt om hvorfor også :)

Jeg vil anbefale det i tillegg til vanlig trening. Dette er BARE min erfaring så det er sagt, men jeg hadde rimelig sterk bekkenbunn men 2,5 cm glippe i magemusklene, og mye vondt i ryggen. Når jeg tok situps for å sjekke kunne jeg ikke kjenne konturene av magemusklene en gang. Etter 3 uker med bare Hypopressiv trening kunne jeg begynne å kjenne struktur til magemuskulaturen på hver siden av glippen. Så har det vært litt opp og ned hvor mye jeg har fått brukt det. Det er som med all trening: vil du ha resultater må det også gjøres 3-4 ganger i uka. Men det trenger ikke ta så lang tid hver gang, 10-15 min kan man fint få det til.
Men den største forskjellen har jeg altså merket om jeg har gjort noen yogaøkter og noe kondisjonstrening og vanlig styrkeøkter hver uke, også Hypopressiv etterpå. Nå er det litt over 2 mnd siden jeg fødte og jeg har fortsatt veldig gravidfasong på magen nederst fordi jeg har glippe i magemuskulaturen enda. Men den er nå nede på 1cm og begynner virkelig å bli bedre. Før hadde jeg også veldig heng på magen og dèt er helt borte.

Oppsummert: jeg anbefaler det som en del av et vanlig treningsprogram (men de første ukene kan man gjøre bare Hypopressive øvelser for å styrke kjernemuskulatur først). Og som med alt annet - Finn alternativer dersom noe gjør vondt.

Jeg vil anbefale det i tillegg til vanlig trening. Dette er BARE min erfaring så det er sagt, men jeg hadde rimelig sterk bekkenbunn men 2,5 cm glippe i magemusklene, og mye vondt i ryggen. Når jeg tok situps for å sjekke kunne jeg ikke kjenne konturene av magemusklene en gang. Etter 3 uker med bare Hypopressiv trening kunne jeg begynne å kjenne struktur til magemuskulaturen på hver siden av glippen. Så har det vært litt opp og ned hvor mye jeg har fått brukt det. Det er som med all trening: vil du ha resultater må det også gjøres 3-4 ganger i uka. Men det trenger ikke ta så lang tid hver gang, 10-15 min kan man fint få det til.
Men den største forskjellen har jeg altså merket om jeg har gjort noen yogaøkter og noe kondisjonstrening og vanlig styrkeøkter hver uke, også Hypopressiv etterpå. Nå er det litt over 2 mnd siden jeg fødte og jeg har fortsatt veldig gravidfasong på magen nederst fordi jeg har glippe i magemuskulaturen enda. Men den er nå nede på 1cm og begynner virkelig å bli bedre. Før hadde jeg også veldig heng på magen og dèt er helt borte.

Oppsummert: jeg anbefaler det som en del av et vanlig treningsprogram (men de første ukene kan man gjøre bare Hypopressive øvelser for å styrke kjernemuskulatur først). Og som med alt annet - Finn alternativer dersom noe gjør vondt.
Ja, tenker å begynne med HT og så gå over til vanlig trening (jogging) når kroppen kjennes ok ut. Har ikke vært helt ok siden forrige fødsel så må forsøke å bygge meg opp fra bunnen av, sakte. Yoga er også bra, litt pilates etterhvert.
Var du med på et HT-kurs på nett eller fysisk, så du på youtubekanaler eller laget du eget opplegg? :)

Ja, tenker å begynne med HT og så gå over til vanlig trening (jogging) når kroppen kjennes ok ut. Har ikke vært helt ok siden forrige fødsel så må forsøke å bygge meg opp fra bunnen av, sakte. Yoga er også bra, litt pilates etterhvert.
Var du med på et HT-kurs på nett eller fysisk, så du på youtubekanaler eller laget du eget opplegg? :)

Jeg kjøpte kurset på nett og trente hjemme :)
Gikk også til osteopat noen ganger (en lokal osteopat jeg har vært veldig fornøyd med i mange år, så ikke en som har noe med HT å gjøre). Viste øvelsene derfra og han sa det ville fungere bra for kjernemuskulatur, og anbfalte yoga også.
For styrke så leter jeg bare opp korte økter på Instagram. Liker godt Stine Hartmann, enkle økter man kan gjøre hjemme og hvis jeg er sliten tar jeg feks bare 1-2 repetisjoner i stedet for 3-6. Fant tilslutt ut at bittelitt er bedre enn ikke noe, og særlig i perioder med lite søvn og kanskje sykdom fra søsken i tillegg blir det hovedsaklig bittelitt :p men selv om det går sakte er det stor forksjell fra 1 år siden. Anbefaler å ta noen bilder, det er motiverende når man ser forskjellen etter en stund :)

Jeg kjøpte nettkurset, syns det er gode forklaringer og videoer, og generelt et fint opplegg som man kan følge i sitt tempo. men var ikke så flink til å følge opp selv, så kom ikke gjennom alle 12 ukene. Hadde stor framgang mens jeg holdt på, så skjedde livet og nå bare gleeeder jeg meg til å få ut ungen så jeg kan starte på nytt igjen, tilgangen har jeg fortsatt :happy:

Jeg har tilgang til nettkurset (hypopressiv trening Norge sitt) og merket greit forskjell i draget i underlivet. Men jeg er dårlig på å følge opp; tok de 12 ukene og merket ikke sånn stor forskjell (jeg har ikke hatt noe plager, eneste var diastase liksom).
Synes opplegget er bra dog, og jeg har god tro på det. Merker nå i ettertid at jeg faktisk ikke trenger krysse beina når jeg må nyse, selv som kjempegravid. Så noe har jo skjedd der og; for det måtte jeg med de tre andre etter uke tjue :p

Det var motiverende å høre at dere fikk resultater av det, da skal jeg også sette i gang! Til uka, må først ha en rolig helg ;)

Er det noen ok steder man kan ta nettkurs som ikke koster så mye? Syns 6000 for ett nettkurs er litt drøyt (uansett om de sier at det har en høyere verdi, da det er en verdi de setter selv).

Last edited:
Er det noen ok steder man kan ta nettkurs som ikke koster så mye? Syns 6000 for ett nettkurs er litt drøyt (uansett om de sier at det har en høyere verdi, da det uansett er en verdi de setter selv).

De satte opp prisen i januar, så dessverre er det mye dyrere nå.. men finnes i alle fall rabattkoder som gir ÷1000,- i avslag i alle fall. De kommer titt og ofte, så ville i alle fall ventet på en sånn før jeg kjøpte..

Har ikke funnet noen andre fulle kurs.. men finnes noe videoer her og der på YT blant annet.

Jeg fikk fremfall ett år etter siste fødsel. Startet med hypo (nettkurs) etter dette og merket bedring etter to-tre uker. Livet skjer og jeg har aldri kommet lenger enn uke 4, men de gangene jeg tar meg sammen og trener så merker jeg forskjell. Sist gang var det bedre etter bare en treningsøkt!

Jeg er enig i at det er en stiv pris, men du mister aldri tilgangen til kurset og får også bli med i en fb-gruppe hvor du kan spørre om ting du lurer på. For meg har dette kurset vært gull verdt og angrer ikke på at jeg kjøpte det.

Jeg fikk fremfall ett år etter siste fødsel. Startet med hypo (nettkurs) etter dette og merket bedring etter to-tre uker. Livet skjer og jeg har aldri kommet lenger enn uke 4, men de gangene jeg tar meg sammen og trener så merker jeg forskjell. Sist gang var det bedre etter bare en treningsøkt!

Jeg er enig i at det er en stiv pris, men du mister aldri tilgangen til kurset og får også bli med i en fb-gruppe hvor du kan spørre om ting du lurer på. For meg har dette kurset vært gull verdt og angrer ikke på at jeg kjøpte det.
Hei Mamlala!

Jeg fødte for over 2 år siden og har nylig fått fremfall. Når jeg søker på fremfall får jeg mest opp eksempler på de som opplever det rett etter fødsel, og at 'det som regel går over av seg selv med tiden'. Føler ikke jeg finner eksempler som passer med min situasjon, før jeg kom over din kommentar :)

Ønsker å gjøre det jeg kan for å bli bedre og vurderer dermed hypopressive trening - du nevner du har hatt effekt. Kan jeg spørre hvilket nettkurs du har prøvd? Klarer ikke å finne noen anmeldelser eller anbefalinger som jeg kan bruke for å vurdere de forskjellige tilbudene...

Back
Topp