Tips til hvordan man kan få barn til å sove lenger om natta?

Blomstermor67

Flørter med forumet
Gutten min våkner kl 5 hver eneste dag, og det begynner å bli litt slitsomt, da jeg ikke fungerer noe særlig på kvelden. Han legger seg i 7 - 8 tiden, og det funker ikke å legge han tidligere eller seinere... Ikke å gi han mat når han våkner heller, så da aner jeg ikke!

Alveblomst skrev:
Gutten min våkner kl 5 hver eneste dag, og det begynner å bli litt slitsomt, da jeg ikke fungerer noe særlig på kvelden. Han legger seg i 7 - 8 tiden, og det funker ikke å legge han tidligere eller seinere... Ikke å gi han mat når han våkner heller, så da aner jeg ikke!

Har akkurat det samme problemet.....
Holder på og gå i bakken :(
Her er det vært altifra kl 04.00 til max 05.30....
Men, som regel kvartpå 5..... Virker som om det er en innebygd alarm haha...
Han er så sliten på ettermiddagen nå..
Før la jeg han til ca 18-19.. Nå er det som regel 17-17.30...
Han våkner også like tidlig uansett om han sovner kl 20....

Tror du dette er noe forbigående?
Har persienner, og mørke gardiner der nå. Pluss at han spiser en flaske melk på 150 ml, ca kl 12-1...
Har noen ganger gitt han mat, med en gang han våkner, noen ganger spiser han det andre ganger ikke....

Men, opp etter rundt 10 minutter skal han ....
Og han er veldig aktiv! Haha....
Uff, det er ikke bare bare med disse små:) Lykke til!
Håper noen har noen godt tips.

Heia :-) Vi har og hatt det slik i 2-3 mnd med at nøyaktig kl 0500 våkner lillemann og er veldig klar for dagen. Kjente at nok er nok, jeg klarer ikke mer, så vi tetta vinduet helt for lys (ser jo dere og har gjort dette) og når han våkna kl 5 ga vi han evt smokk eller flaske å sa at det natt ennå. Etter en 5-10 min begynte han å hyle å gråte, men da gikk vi ikke inn til han med en gang, ventet først 5 min, så ga jeg smokk, så 10 min, ga smokk osv, dette gjorde vi i en uke (hjerteskjærende når han gråter men) men nå sover ungen helt til halv 8, halv 9 og har gjort dette siste mnd :-) mange synes dette nok er en litt "hard" måte, men for oss fungerer det veldig bra...

Funket det ? Kanskje vi skal prøve på det også..
De gråter jo ikke fordi de har vondt, og det er jo ikke snakk om så mange minutter..Kan jo prøve og se om det virker ihvertfall...

Så heldige dere er :) :)

De gråter jo ikke fordi de har vondt, og det er jo ikke snakk om så mange minutter..Kan jo prøve og se om det virker ihvertfall...

Det har fungert veldig fint for oss, selv om den uka med gråting var utrolig kjip så var det så verdt det :-) Virker som at han forstår at han må sove videre, begynner han å gråte går jeg alltid inn å tilbyr smokken å kosen å trekker dyna på han ordentlig, å hjelper ikke det tilbyr jeg en flaske å da sovner han som regel, men av og til sutrer han litt men sovner.

En  helt ny verden å våkne opp halv 8-8 enn å stå påå kl 5!! Hehe :-P

lennypenny skrev:

Bare husk at de ikke har noe begrep om tid, for han kan det føles som mange timer :( Og det kan være lurt å lese litt om konsekvensene ved å bruke Ferber-metoden før man benytter seg av den :)

Vi hadde det også sånn en periode, han våknet supertidlig. Nå legges han 21 og sover til 09-1000.

Lykke til!

Sannheten skrev:

lennypenny skrev:

Bare husk at de ikke har noe begrep om tid, for han kan det føles som mange timer :( Og det kan være lurt å lese litt om konsekvensene ved å bruke Ferber-metoden før man benytter seg av den :)

Vi hadde det også sånn en periode, han våknet supertidlig. Nå legges han 21 og sover til 09-1000.

Lykke til!

Ok, nei er ikke for den Ferber metoden i det hele tatt... Tenkte kun 3-4min jeg... også evt gi flaske eller noe... Uff, slitsomt.. Har lagt meg kl 9 i det siste.. Og sovet 2 ganger i løpet av dagen :( :(

Vi slet med det en beise også. Mye løste seg når jeg gjorde endringer på rutinene på dagen. Han sover to timer til sammen, fordelt på to lurer. Sover fra 10-11.30 og 14.30 -15 og legges kl 19, da er han stup trøtt. Våkner ikke så mye på natta lenger og har sovet til kl 7 et par dager nå. Men, ingen er like da. Lykke til!

Ikke snakk om noe ferber metode her, vi fant bare vår rutine som har fungert kjempe godt på vår gutt. Når han våkner kl 5 på natten er han ikke ordentlig våken, bare mere døsig, å da er vi rask med smokk eller flaske. I begynnelsen gråt han i noen minutter, men det lot vi han bare gjøre, så snudde han seg til siden til slutt å sov videre i to til tre timer. Jeg tror og mener de små skjønner ganske mye å er mer smart enn vi tror, å finner de ut at mamma og pappa er på pletten med en gang med å ta opp de opp, bysse, osv, så blir det sånn å da har man det gående, tror nå jeg :-)

Jeg legger han kl 18 jeg. Og om han våkner om nattan og ikke får sove står jeg ved siden av senga med ryggen til, og flytter meg litt lenger vekk etterhvert når han er rolig. Ofte surver han til han sovner igjen. men ut av rommet/senga kommer han ikke før 06. Ferdig snakka. Sånn gjorde jeg med storesøster og. Om hun så holder det gående i 2 timer går vi ikke ut av rommet/senga. For natt er natt, om hun så er våken eller ei. 

Ut og inn metoder som ofte anbefales funker ikke på mine barn, selv om alle andre kan vise til resultater. Her må de se oss. Storesøster lærte seg først å sove selv uten spetakkel og hele nattan når vi satt på stol i døråpningen uten å gi henne respons (2,5år).

Å legge tidligere er et godt tips. Og om det ikke funker.. hvor mange dager har man egentlig forsøkt? Også bør man evt vekke de om morgenen om de sover for lenge.
18-18.30 er en god tid for små syns jeg. Eldste legger seg 18.30 nå. Hun la seg 19-19.30 før og det ødela all søvna hennes faktisk. Men det går en stund får de kommer inn i rutinen.. så får det helle ta litt lenger tid å sovne i førsten :).

Back
Topp