Tips til hvordan lære en

*josefine*

Elsker forumet
8 åring gangetabellen?
Noen som har noen geniale tips?
De skal lære 2-5 gangen framover nå.
Lærer mente at eneste som hjelper er å pugge, men jeg vet nå ikke jeg da...
Ser for meg myyye sutring over leksene framover.

Her bruker vi en cd med gangesanger. En sang til hver gangetabell. Fungerer utmerket. Spør om ikke skolen har en, eller kan skaffe. Mange skoler har :)

Det er eit program på i pad som heiter Math Fish (trur eg) Eg er elendig i matte og eg vart mykje betre på kort tid når eg spilte det.

Det er ein fisk som kjem med eit spesielt tall fks: 30 og så må ein + eller - dei boblene med tall som kjem til fisken, slik at den får rett næring.

Det er nesten litt irriterende når folk sier 'du må pugge', men de sier ikke HVORDAN man skal pugge effektivt ;)
Tror det å lage en sang av det og gjerne spille spill med matte, som folk har nevnt, er en god måte å lære på :)

Jeg skrev hele gangetabellen på et ark til min 9 åring og den har han festet på veggen rett over senga :D han er blitt ganske flink og jeg vet at han har lest og lært gangetabellen hehe har hørt han på rommet om kvelden..

Jeg skrev hele gangetabellen på et ark til min 9 åring og den har han festet på veggen rett over senga :D han er blitt ganske flink og jeg vet at han har lest og lært gangetabellen hehe har hørt han på rommet om kvelden..
Dette har vi også gjort :-)
Men problemet er at min 8 åring viser ingen interesse for å lære tabellen, hverken med min hjelp eller på egen hånd.

Dette har vi også gjort :)
Men problemet er at min 8 åring viser ingen interesse for å lære tabellen, hverken med min hjelp eller på egen hånd.

ok ja da ble det verre men vet det finnes mattespill på www.1001spill.no :) kan kanskje være en gøy måte og lære på?

Heng gangetabellen et sted barnet sitter rolig(f.eks på do) slik at den kan øve det i ro. Ellers øv, gjør det til en fast lek hver dag. Spør barnet med hele: Hva er 4x5? 4x5 er 20. Samtidig synes jeg det er viktig det blir konkretisert, slik at barnet skjønner hva det faktisk er snakk om. Hva mener læreren med pugging? Er det viktigere for den at eleven kan gangetabellen på rams, enn at den forstår mengde og hva ganging er?

Back
Topp