Tips til hvordan jeg kan hjelpe en 8år gammel hund som tydeligvis blir fryktelig støl av en langtur på fjellet??

Rekekreke

Gift med forumet
VIP
Ikke bare er hundene støl, han er verdens største sytepave, så hver gang han skal reise seg opp for å gå noe sted så hyler han ut som om noen skulle torturert og drept han. Høres jo ut som det er noe virkelig alvorlig galt med stakarn :P
Han stabber rundt i stua i sneglefart og slipper ett lite hyl for hvert skritt han tar og.
Vi vet hunden er sytete altså, bare vi tar forsiktig i nakken hans for å  si at "nå er det nok" så skriker han som om vi skulle ha løfta han opp og kasta han 2 meter bortover eller noe :P
Akuratt nå synes han ekstremt syndt på seg selv så han ligger sammenkrølla på sofaen med en labb i fanget mitt og slipper ett lite sukk hver gang han puster :P

Så, noen som har noen tips til hvordan jeg kan hjelpe han??
Eller er det bare å vente på at det går over??

Høres ut som han trenger en tur til veterinær... Greit nok at han er "sytete", men det virker jo absolutt som om han har smerter. Vet du om han har noen forkalkninger, eller HD/AA eller lignende som kan føre til at han blir så stiv og støl?

Du kan jo kanskje melde deg på kurs for hundemassasje også? :) Det er godt for enhver hundekropp, gammel som ung - og særlig etter anstrengelser.

Ellers er det kanskje greit å ikke dra han med på for lange og krevende turer, han begynner jo å bli en litt eldre herremann, og det er ikke sikkert kroppen hans tåler de altfor store påkjenningene lenger :)

Hunden er skjekket for alt som er på denne planeten, det er ingenting galt med han, han er bare sytete og synes det er grusomt og være støl. 
Han blir så støl fordi han nekter og inse at han ikke kan løpe like fort og langt som 2åringen i fjellet :P
Nå hopper og spretter han rundt som om det aldri var noe galt med han ;) for den værste stølheten gikk over i løpet av dagen.
Hadde ikke dette vært noe vi opplevde hver eneste gang han har hatt lange turer i fjellet med unghunder så hadde jeg reagert jeg og, det er nesten flaut og få besøk når han er sånn for alle tror han er døende eller noe.

strekk ut føttene hans mens han enda er varm... hold godt på leddene som kne og albue og strekk ut som du villa gjort på deg selv... hjalp masse på mi jente gitt.. 

mirakelimage skrev:
strekk ut føttene hans mens han enda er varm... hold godt på leddene som kne og albue og strekk ut som du villa gjort på deg selv... hjalp masse på mi jente gitt.. 

Tøy ut beina hans,det gjør bror min på hunden sin når han er på sauesanking i fjellet:-)

Ruska skrev:
Høres ut som han trenger en tur til veterinær... Greit nok at han er "sytete", men det virker jo absolutt som om han har smerter. Vet du om han har noen forkalkninger, eller HD/AA eller lignende som kan føre til at han blir så stiv og støl?

Du kan jo kanskje melde deg på kurs for hundemassasje også? :) Det er godt for enhver hundekropp, gammel som ung - og særlig etter anstrengelser.

Ellers er det kanskje greit å ikke dra han med på for lange og krevende turer, han begynner jo å bli en litt eldre herremann, og det er ikke sikkert kroppen hans tåler de altfor store påkjenningene lenger :)

Signerer på denne. KOm deg til en vet med han. Mange hunder kan ha god nytte av tøying, men ville nok fått en sjekk på han før jeg bare slo meg til ro med det,.

Tror nok vi heller får prøve å tøye, kan ikke løpe til vetrinær hver eneste gang hunden har vært på tur i skogen. Vi VET det ikke er noe galt med han. 
Og en fuglehund lever for å få jakte, jobbe, leve i fjellet, så ta han med kommer vi til å gjøre til den dagen vi må si hade til han. Den dagen han ikke får jakte er det bedre for han vi lar han gå.

Om min hund hadde fått så vondt etter hver tur, ville jeg ikke tatt så lange turer...
Stølhet genertelt skal bare oppstå når man feks er utrent. om dere er på turer med hunden hver dag og han får vondt hver dag er det noe kjempe galt.

Evt. om dere ikke går tur så ofte, også går dere kjempe lange turer, så er det helt normalt å få vondt å bli støl, men da syter hunden ikke. Stølhet er vondt.

Hunder generelt er ikke sytete og går ikke å later som om de har vondt. de er ikke mennesker og tenker ikke som oss. De handler ut fra følelser, om hunden hyler når du tar den i nakken er det enten fordi det var vondt, eller fordi den ble skremt.

Kan høres ut som hunden har HD, og da kan de få ekstra vondt etter mye bevegelse.

Rekekreke skrev:
Ikke bare er hundene støl, han er verdens største sytepave, så hver gang han skal reise seg opp for å gå noe sted så hyler han ut som om noen skulle torturert og drept han. Høres jo ut som det er noe virkelig alvorlig galt med stakarn :P
Han stabber rundt i stua i sneglefart og slipper ett lite hyl for hvert skritt han tar og.
Vi vet hunden er sytete altså, bare vi tar forsiktig i nakken hans for å  si at "nå er det nok" så skriker han som om vi skulle ha løfta han opp og kasta han 2 meter bortover eller noe :P
Akuratt nå synes han ekstremt syndt på seg selv så han ligger sammenkrølla på sofaen med en labb i fanget mitt og slipper ett lite sukk hver gang han puster :P

Så, noen som har noen tips til hvordan jeg kan hjelpe han??
Eller er det bare å vente på at det går over??

har en husky som holder på sånn..og ho også har vært sjekka for ALT og ingenting feiler henne.
som vet sa..muskelstøl og en stor porsjon dramaqueen.
..hunder har som oss veldig forskjellig personlighet. Noen av oss roper høyt og erklærer oss selv for invalide etter tur..andre av oss ikke ;p

Hadde ei venninne som passa ho i sommer og tok ho med på en 3.5mil turmarsj..fikk en hysterisk tlf neste morgen pga av den hylende hunden som krøp rundt på gulvet ;) hadde glemt å si ifra.

Men en ting er sikkert..kommer seletøyet fram..da er muskler og drama glemt og hunden min klar for nye mil foran slede eller vogn ;)

skjønner ikke hvorfor dere gir hunder menneskelige egenskaper. De er rovdyr, det ligger i deres natur å stå på selv om de har vondt... overlevelse innstinkt. om hunden ikke gidder å røre på seg, eller stå opp er det allerede gått for langt.

tindra skrev:
har en husky som holder på sånn..og ho også har vært sjekka for ALT og ingenting feiler henne.
som vet sa..muskelstøl og en stor porsjon dramaqueen.
..hunder har som oss veldig forskjellig personlighet. Noen av oss roper høyt og erklærer oss selv for invalide etter tur..andre av oss ikke ;p

Hadde ei venninne som passa ho i sommer og tok ho med på en 3.5mil turmarsj..fikk en hysterisk tlf neste morgen pga av den hylende hunden som krøp rundt på gulvet ;) hadde glemt å si ifra.

Men en ting er sikkert..kommer seletøyet fram..da er muskler og drama glemt og hunden min klar for nye mil foran slede eller vogn ;)

Godt det ikke bare er vår! Akuratt nå syter og depper gamlefar noe veeeeldig, far har reist i skogen med unghundene uten han, og der merker han veldig godt. 
Han er helt utrolig kontaktsøkende og kosete, virker nesten en smule deprimert.

Og til deg som sa vi ikke skulle gi hundene menneskelige egenskaper, det gjør vi ikke heller. vi ser hundene for den den er, den personligheten den hundene har. 
Gamlefar kan ikke fordra at noe er ubehagelig, da syter han, han synes ikke spessielt om at "floklederen" drar på tur uten han, da blir han rådløs og trist.
De er ikke mennesker, de er hunder, hunder med hundefølelser.

den beste uttøyningen for hunder er å svømme. og hvis han blir så støl så ville jeg unngått å plutselig gå noen få lange turer i fjellet imotsetning til hva han er vant til daglig - men trent han gradvis opp før langturer.

Lissuz skrev:
skjønner ikke hvorfor dere gir hunder menneskelige egenskaper. De er rovdyr, det ligger i deres natur å stå på selv om de har vondt... overlevelse innstinkt. om hunden ikke gidder å røre på seg, eller stå opp er det allerede gått for langt.

Nå er dette faktisk et faktum da. De har jo sjekket hunden for alt som er tenkelig. Og dette er ikke bare menneskelige egenskaper du! Katten min var et halmstrå fra kattepsykolog fordi han faket vondt i en fot i flere mndr. Og dette var gjennom vetrinæren. Som jeg faktisk stoler på mer enn noen på babyverden.

Back
Topp