Tips til hverdagsutfordringer?

Mfh78

Flørter med forumet
Augustmødrene 2014
Vi har en baby på snart 8 mnder, en gutt på 4 og jente på 7. Baby legger seg kl 18, de store før 20. Nå er det vår og mer utetid. Jeg er for tiden alene med ungene da sambo fikk hjerneblødning og er på opptrening. Jeg kjenner at jeg gruer meg litt til hverdagene ute.. Vi bor på gård uten dyr, bor nært veien som er farlig og vi har grusvei inne på tunet. Det er vanskelig å sykle nå som det er vått, vi har ikke noe lekeapparat eller sandkasse eller noe siden vi flytta hit for knapt et år siden og skulle lage til ute nå i vår.. Vi har trampoline som vi skal sette opp da. Men med baby på slep så er det vanskelig å være med de store på ting a la fotball. Sykkeltur går an, men må planlegges siden vi må kjøre et sted å parkere før vi kan sykle. Stor trafikk på smal vei her, ikke lett å sette avårde med to små på sykkel da.
Jeg trenger enkle tips til hvordan løse ettermiddagene med disse småtrolla mine. Vi digger jo å være ute, men kjenner at jeg er fantasiløs og lite kreativ for tiden. I tillegg går jeg å grubler mye på alt som skulle vært gjort... En åpenbar konflikt er jo at jeg og minste må inn til legging, mens de vil være ute lengre..
Kunne tenkt meg å få dratt ungene med på å hjelpe til med ting, men de er totalt uinteressert i det. De krangler mye og har sett mye på skjerm i vinter. Jeg ser en sammenheng her faktisk. Skjermtid = krangling! Jeg har vært mer brølemamma denne vinteren enn noensinne.
Så.. Kloke hoder - kom med tips, jeg har ikke overskudd til å tenke selv!

Ikke si at jeg må få avlastning, det får jeg når jeg trenger det. Dette handler om hverdagen med barna mine. Ikke egentid for meg.

- Let fram bøtter, spader, og, hvis du har; kjøkkenutstyr som ungene kan få leke med ute! Det liker mine enda bedre enn leker som heter "uteleker". Kasseroller, visp, øser - ja rett og slett kopper og kar. Fyll vann i flasker og lag mat med steiner, gress og sand. Eventuelt kan dere ha konditorfarge også. Kan bli litt grisete, men med regnbukse på så er det alltids verdt det.

- Tomme brusflasker og en ball = bowling! Funker både inne og ute. Eventuelt med litt vann i slik at de står stødigere.

- Min erfaring er at ettermiddagen ofte blir VELDIG kort, og noen ganger blir det faktisk bare ei brødskive til middag fordi vi prioriterer å gjøre andre ting. Ser utfordringen med at minste skal legges og de to andre feks har lyst til å være lenger ute... utfordrende, og skulle ønske jeg hadde et supertips! Det aller beste tipset jeg kan gi deg er å kikke litt på pinterest, jeg får masse gode ideer derfra som jeg har brukt både i lærerjobben min og hjemme med ungene. :)

Hvordan forholder de seg til å være ute alene?
Her bor vi i boligfelt, og de på 3 og 5 (snart 4 og 6) har vært ute alene siden i fjor sommer. De vet at når jeg ikke er ute så får de kun være i sandkassen og på tomta her, men er jeg ute, eller har pratet med dem så får de dra på lekeplassen (nærmeste nabo), og ned til noen andre barn i feltet.

De kan vel hoppe på trampoline mens du legger minste f.eks?

Noen sjanse for at du kan få hjelp til å ordne med sandkasse, huske-/klatrestativ hvis det vil fenge dem? Kan det lages en terrengsykkelløype på gården som de kan utfolde deg på?

Kan det være de utagerer/krangler pga de er redde for faren, alvorlig sykdom er jo veldig skremmende for barn.

Jeg ville tatt dem med på råd for å finne ut hva de kan gjøre mens du legger minstemann. Snakke med dem om hva som er farlig ute og hva de kan gjøre alene. Kanskje hatt noen øvingsdager hvor de "får ansvaret" for å leke trygt ute mens du er der, så du ser om du kan stole på dem.

Er det et alternativ å legge minsten i vogna mens dere er ute sammen og lempe ham i seng senere?

Prøv å få de store til å være med å ordne i stand ute. De kan sikkert synes det er gøy å hjelpe til å sette opp sandkasse, lage blomsterbed, kjøre trillebår og snekre? Og dersom dere ikke har gjerde og port mot vei, bør dere få det slik at du kan senke skuldrene litt. Ønsker god bedring til mannen din, forresten.

Går det an å få opp gjerde ganske raskt, så ville jo det hjelpt veldig på tryggheita.

Uteaktivitetar som alltid slår an hos våre to er piknik, ofte berre eit teppe og skiver ute. Bygge hytte av gamle tepper osv, det er fint både ute og inne. Hinderløype, berre bruke steinar, greiner, bøtter, leiker osv og hoppe over, gå rundt osv, gjerne med tidtaking;) Lage sølemat med gammalt kjøkkenutstyr, skattejakt med kart over uteområdet eller inne i huset. Vannballongar og såpeboblemaskiner er populært, men er bedre når det blir litt varmare kanskje.

Har du eit rom du kan legge minsten på der du har utsikt mot feks trampolina, kunne du kanskje lagt minste mens dei hoppa?

Evt så kan kanskje minsten sove i vogna si til seinare på kvelden, og legges over i seng da?

Skjønnar godt du syns det er travelt, eg har meir enn nok med å holde styr på mine to ute. Håpar opptreninga til mannen din går fint.
Sender deg ein klem og:)

Tusen takk for gode svar skal forsøke flere av tingene her, mange selvsagte ting man ikke alltid kommer på

Jeg ig tenkte med en gang kan du få hjelp til sandkasse huskestativ så du har de utenfor vindu hjemme?
Og så får man ta sykling og sånn i helgene på dagtid når mini kan være med.

Hva med paradis, hoppestrikk, tau, basketball?

Back
Topp