Tips til hunderase...

Orly

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Februarlykke 2016
Vi leker sånn smått med tanken på å skaffe oss hund når minstemann blir litt eldre.
Både mannen og jeg er vokst opp med hunder, men ikke hatt hund i voksen alder/hatt ansvaret selv. Vet at alle hunder har forskjellige personligheter, og at det aller meste kommer an på hvordan hunden blir oppdratt, men har forstått det slik at visse hunderaser har lettere for noen ting enn andre.
Det som er viktig for oss å ha et greit utgangspunkt til, er:

- Familiehund
- Mellomstor
- Ikke røyte så veldig
- Lærevillig
- Skal selvsagt få flere turer daglig, men kjekt om den ikke alltid MÅ ut å gå i timesvis, da det ikke er helt forenelig med vår hverdag. Altså, et middels aktivitetsnivå.

Er det noen som vil brainstorme litt med hvilken hunderase som evt kunne ha passet (med riktig trening og stimuli selvsagt)? Har sett litt på labradoodle, men kjenner veldig lite til dem. :)

Vi hadde bestemt oss for ein japansk spisshund :-) Heilt til eg testa positivt, og det blei satt litt på vent.
Den skal fylle alle kriteriene dine der. Og så er det ikkje eit minus at den er heilt nydelig då ;-)

Golden retriever passer ganske bra. Den trenger litt mosjon og trening men er viktig med hjerne trim og der er det ganske mange alternativer som man kan gjøre hjemme.

Som familiehunder er cavalier, mellompuddel, staffordshire, dansk svensk gårdshund eksempler på gode valg.

Labradoodle er en designet "rase" jeg selv ikke støtter opp under, da de er blandet og avlet frem uten sårlig mål og mening (utenom til for eksempel blindehunder hvor det er et godt formål). Hvorfor labradoodle er blitt så populær som familiehun aner jeg ikke, da det i utgangspunktet er to veldig aktive jaktraser som er blandet sammen og de trenger mye mer trim enn en vanlig familie gir.

Retrievere generelt trenger mye trim, samme med settere. Dette er to grupper som dessverre ofte blir valgt til familiehunder. Som oftest snille hunder, men de trenger mer aktivitet.

Staffordshire bullterrier. Flott rase. Ikke særlig røytete syns jeg. Jeg er allergisk mot hund, men den går kjempefint for meg :)
Syns den rasen er en super familiehund også smiler de jo så utrolig fint ♡♡♡

Tusen takk for gode tips! Skriver dem alle opp i boka mi, så skal jeg kose meg med å google. :D canistesten skal jeg også sjekke ut! Genialt!

Lagotto Romagnolo passer kriteriene dine nesten perfekt egentlig :)
Skikkelig familiehund som elsker kos og avslappning, digger også å gå tur og å bade ute, røyter ikke (må klippes istedet), allergivennlig i tillegg. Er dog kanskje ikke den hunden som kan flest triks, men liker å lære :)
Den er mellomstor og blir rundt 14-15kg som voksen, i hvert fall hunnhundene.

Det er en italiensk vannhund (derfor elsker de å bade ;)), de blir også brukt til å finne trøfler, så de har en fantastisk luktesans.
Verdt et søk :)

Back
Topp