Tips til gravidvitaminer som ikke er fire store piller

Spennendegreier

Forelsket i forumet
Juliknøttene 2022
Jeg sliter sånn med å få i meg gravidvitaminene som består av fire store piller, to rosa og to brune. Finnes det noen som består av færre piller men likevel dekker det man skal ha? :) Jeg klarer maks to av de store om dagen.

Det gjør det absolutt.

https://natur.no/food-grown-for-graviditet-og-svangerskap-60-kapsler-wild-nutrition

Denne dekker alt; Vitamin C fra sitrusfruktkjøtt; Vitamin og mineral forsterket gjær gir VitaminK, Thiamin, Riboflavin, Vitamin B6, folsyre, vitamin B12, vitamin D3,niacin, GTF krom, selen, Biotin, kolin, inositol, molybden, jod, Bor, jern, mangan , Pantotensyre og Pro-Natured koenzym Q10; Vitamin E fra grønne erter, Lactobacillus bulgaricus gir sink, kobber, kalsium, Magnesium fra renset sjøvann, Betakaroten fra Gulerotkonsentrat; Vegetabilsk Cellulose (kapselskallet).

Det gjør det absolutt.

https://natur.no/food-grown-for-graviditet-og-svangerskap-60-kapsler-wild-nutrition

Denne dekker alt; Vitamin C fra sitrusfruktkjøtt; Vitamin og mineral forsterket gjær gir VitaminK, Thiamin, Riboflavin, Vitamin B6, folsyre, vitamin B12, vitamin D3,niacin, GTF krom, selen, Biotin, kolin, inositol, molybden, jod, Bor, jern, mangan , Pantotensyre og Pro-Natured koenzym Q10; Vitamin E fra grønne erter, Lactobacillus bulgaricus gir sink, kobber, kalsium, Magnesium fra renset sjøvann, Betakaroten fra Gulerotkonsentrat; Vegetabilsk Cellulose (kapselskallet).

Men ikke omega 3 ser det ut som? Er tablettene små? Ser det står det skal tas 2 til 3 daglig.

Jeg tar bare bkompleks, jod og tran. Eventuelt folsyre og de er jo ikke store. Er det pakke du har kjøpt eller misforstår jeg?

Bare finn ett multivitamin preparat med jod og folat i. Evt ta folat utenom.

Haha, kjøpte de samme, og de er helt krise å få ned! De som produserer disse kan ikke ha tenkt så langt med tanke på svangerskapskvalme.

Jeg tar også folsyre og jod, kjempesmå tabletter som kan svelges uten vann omtrent. Og tran med sitronsmak.

Snakket med jordmor ang. disse gravid-vitaminene og hun mente det var like bra med bare vanlig multivitamin. De gravid-greiene er nesten helt det samme men bare mye dyrere og færre piller. Viktig at det er folsyre i de man kjøper da

De aller verste kvalmedagene har jeg tatt vitaminbjørner! :hilarious: Har bare brekt meg når jeg har prøvd å svelge piller! Pluss ekstra folsyre, men det har gått fint fordi de er så små :) Men gyn sa til meg at multivitaminer er like bra, og det finnes også noen som kan tygges visstnok!

Jeg har også vitaminbjørner som jeg knasker på av og til, med colasmak. :love017 De er supergode :hilarious:

https://naturi.no/product/oveg-mamma/

Jeg bruker denne. En liten tyggepille som smaker godt! Men tar omega tre ved siden av :) den har i tillegg abonnement slik at jeg slipper å huske å kjøpe nye før jeg går tom :p

Jeg sliter sånn med å få i meg gravidvitaminene som består av fire store piller, to rosa og to brune. Finnes det noen som består av færre piller men likevel dekker det man skal ha? :) Jeg klarer maks to av de store om dagen.

Jeg tar små jerntabletter, folat(bittesmå piller), flytende tran og flytende sana sol(regner med sistnevnte kun finnes flytende da....).

Blir det litt størrelse på piller, så rører jeg det ikke. Jeg har forsøkt nok mange ganger, men ender opp med bare brekninger og et mareritt med å svelge det. Da jeg valgte jerntablettene, var jeg nøye på å sjekke størrelsen før jeg kjøpte.

Jeg fikk beskjed om at jeg helst ikke skulle ta de gravidvitaminene fra Nycomed(?) fordi de inneholder jern. Jordmor sa jeg burde vente til etter uke 12 når man får svar på blodprøver. Hun presiserte også veldig at det selvfølgelig ikke var farlig om jeg tok de, de er jo til salgs til gravide så det kan jo ikke være farlig. Hun var ikke veldig fan av disse gravidvitaminene for det er bare mulitivitamin i et dyrere format, og vanlig multivitamin er helt ok. Bare viktig å passe på at det er nok Folat i de. Eventuelt kjøpe det ved siden av.

Har bare fått beskjed om å ta folat jeg, så sluttet å ta gravid pillene etter første pakka. Fikk til og med beskjed om at hvis ikke det var for min historie med folatmangel, så kunne jeg slutta etter uke 12 :bag: Og etter første blodprøver fikk jeg bare info om at jeg skal ta jern fra uke 18, da det ikke er kjempebra nå heller, men det er også normalt for denne skrotten :dead:

Ang. jern i sånne tabletter så passer det meg helt fint å få jevnt påfyll hele veien. Hadde bra verdier på blodprøver nå, men mistet mye blod sist. Vil derfor være sikker på at jeg har et godt utgangspunkt denne gangen. Hadde det sist, men måtte allikevel få jern intravenøst på sykehuset.

Back
Topp